Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 3736 ggr
[dogownerAPT]
0

Konstigt beteende.. Sjuk??

Igårkväll blev min hund dålig och fick diarré, något han haft väldigt mycket för några månader sedan. Då vi började med nytt foder har han blivit helt bra och diarré är ingenting han får längre. Men igår fick han det alltså ändå (tror det beror på att jag gav honom ett ben, han tål inte alla och uppenbarligen inte detta). Vi var uppe varannan timme inatt då han väckte oss och ville ut.

Jag gav honom ingen mat imorse då det alltid kommit upp förut i form av antingen kräk eller diarré. Han var med min sambo på jobbet och när han kom hem var han jättekonstig. På jobbet var han precis som vanligt, förutom att han inte ville dricka. Hemma blandade jag vatten med salt och honung och försökte få honom att dricka men utan resultat. Jag försökte också ge honom mat, men han ville inte ha (han älskar mat i övrigt och dricker väldigt bra också). Fick leka mig fram till att han skulle äta upp..

I övrigt är han allmänt hängig. Öronen hänger, svansen likaså och han dregglar mycket! Dregglet är inte slajmigt utan mer som vatten och han droppar eller rinner hela tiden och överallt. Det har han aldrig gjort förut!

Är det någon som känner igenom detta beteendet och vad det kan vara??

Tacksam för svar..

Maja2
0

En hund blir fort uttorkad om den inte dricker, så ett veterinärbesök känns rätt så viktigt. Har du ringt vet.?

[dogownerAPT]
0

#1: Hans hud går tillbaka fint och tandköttet är rött. Nej, jag har inte ringt vet. än. Han har bara varit sådan här i en timme nu ungefär så jag väntar ut lite till för att se om det artar sig.

LinaK
2

Jag tycker att man i regel bör kontakta veterinär såfort hundens allmäntillstånd förändras. Så jag tycker du borde ringa en veterinär och rådfråga först och främst. Hunde mår ju uppenbarligen inte bra.

Lycka till och håll oss uppdaterade!

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Maja2
0

Om allmäntillståndet blir sämre, han dreglar mycket, vilket han inte brukar göra, vill inte äta, och dricker inte.  Det tycker jag räcker för att åtminstone RINGA veterinären.

LinaK
1

Sen skriver du att hunden bara varit så i en timme, jo visst att hans allmäntillstånd förvärrades för en timme sedan men han har ju redan sen igår visat tecken på att något inte är riktigt okej.

Hoppas allt går bra för er!

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[dogownerAPT]
0

Jag har försökt tvinga i honom vatten nu. Pratade med vet. och hon var väldigt osäker.. Får ringa blå stjärnan här och se om de tar emot honom vilket de inte alltid gör. Då får jag åka 9 mil till Göteborg.. Måste ringa lite fler samtal känner jag.

Karmatarerskanise
0

Hur går det?

vallhund
0

# 6

Har du en spruta hemma så använd den till att droppa vätska i mungipan mellan kinden o tänderna, smek samtidigt strupen för att stimulera sväljreflexen. har du ingen spruta så kan du använda en tesked.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[dogownerAPT]
3

Jag har ringt distriksvet., blå stjärnan i borås, och blå stjärnan i göteborg. De ville alla att jag skulle komma in. Jag fortsatte att ge honom vatten (med salt och honung) med en "träningsflaska" vid mungipan och lät hans "lilla" kropp få ta åt sig av maten han fick tidigare. Han såg riktigt illa ut där ett tag, men när jag väl fick upp honom ur sängen nu ca 3 timmar senare, försökte jag leka lite och få i honom mer vatten. Efter 5 minuter var han sig själv igen! Nu hör jag till och med att han dricker som en gnu ute i köket! (lycklig!)

Karmatarerskanise
0

#9 Härligt att han piggnat till. Håll nu koll på honom inatt så det inte blir värre igen. Håller tummarna!

[hyperiion]
0

Varför åkte du inte in när alla vet ville att du skulle komma in? Tur att han blev bättre då da

[dogownerAPT]
0

#10: Tack, det ska jag absolut göra!

#11: För att han var väldigt dålig när jag pratade med vet. Han blev bättre snabbt, därför gjorde jag den bedömningen. Om han är bättre nu och i princip sig själv bara lite tröttare, varför ska jag då åka till akutmottagning så många mil hemifrån?

[hyperiion]
0

#12 nu är det ingen ide att åka in om han mår bättre. Jag menade mer varför du inte åkte på en gång efter att veterinärerna sagt att du ska komma in

[dogownerAPT]
0

#13: För att jag pratade med tre olika veterinärer i över en timme. Jag skulle precis byta om för att åka när han började piggna till och jag testade att leka med honom och han visade en stor skillnad efter bara tio minuter. Förstår inte riktigt varför du ifrågasätter mitt val när jag redan förklarat? :/