Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 1040 ggr
aussieochgolden
1

Tips på aktiviteter till ungdomar.

Ska börja vara ledare för en "nybörjar" ungdomsgrupp.

Det är för sådana som har valpar och inte har kommit så långt med sina hundar, lite som en basgrupp helt enkelt! ^^

Jag har gått massor av kurser (därmed väldigt tråkiga också..) så jag vill ha ROLIGA saker som jag kan erbjuda ungdomarna! Så att de riktigt längtar till måndagarna!

Jag har väldigt mycket förslag som jag har skrivit ner som jag gillar, men ni får gärna komma med förslag ändå! ^^

sarae
3

Lek "Shaping leken" - dvs låt dem klickerträna varandra! Hysteriskt kul men ger dem även en bra inblick i hur klickerträning fungerar.

Man kan även variera leken i oändlighet - du kan ge dem uppgifter att göra för att träna olika träningsmetoder - tex. att alla ska lära sitt "djur" (kompis) att lyfta på ena foten, men alla ska använda olika metoder te.x 1 använder shaping, en "locka & lura", en target och en klassiska metoder.  De enda som vet vilket betend eoch metod som ska användas/läras in är "tränaren" och du som gett dem uppgiften. Sen får resten av klassen gissa vilken metod det var som användes, och den som var djuret får sedan berätta hur de upplevde träningsmetoden.

I samtliga lekar kan du använda godis som förstärkning för att göra det extra roligt - och sedan kan de jämföra hur många förstärkningar de fick!

Kan vara ett bra sätt att starta kursen för att de ska bli mer bekväma med varandra samt förstå grunderna bakom träning med positiv förstärkning (om det är det du ska använda)