Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 2669 ggr
chantimoon
0

vilken hund ska man ha??

Hej

Min mamma och pappa har lovat mig en hund i julklapp och vill veta vilken ras  som jag vill ha.

Så jag undrar vilken ras som ni tycker passar mest.

Jag är lite lat men älskar ändå att springa och vara ute.

Jag bor ute på landet så det kör inte så mkt trafik där.

jag bor i en villa som har två våningar

jag går ung till kl ett varje dag och skolan ligger fem min frå mitt hus alltså en skola på landet

mina föräldrar slutar vid fem och eftersom att dom jobbar i stan är  dom hemma vid halv sex

jag funderar på att skaffa en japansk spets

vad tycker ni om den rasen??

kram

LinaK
0

Först och främst hej Glad

Vad ska ni göra med valpen medans du är i skolan och dina föräldrar är på jobbet?

Hur tänker du aktivera hunden? Hur mycket och med vad?

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

chantimoon
0

Eftersom att min skola ligger fem min från huset så går jag hem på rasterna

agillity

reverse
0

En valp kan du inte lämna ensam alls första tiden, så det behöver lösas på något sätt i sådana fall, oavsett ras. Ett alternativ är ju en äldre hund som passerat valpstadiet också.

//Lina

Tina
0

Tänk på att en hund under 4 månader inte får lämnas ensam mer än korta stunder, enligt jordbruksverket. En kort stund är ca 10-15 min.

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

LinaK
0

Hoppas innerligt att ni tänkt igenom detta ordentligt. När jag haft valpar så har jag inte lämnat dom någon längre stund förrens dom är runt 6 månader (med längre stund menar jag 1-2 timmar max)

Hur länge kommer valpen bli ensam isåfall?

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Skutta]
0

Agility är ju kul, och vad jag läst brukar jappar gilla agility. Gå in på spetsar & urhundar iFokus, japansk spets är som sagt en spets, så det är väll där man kan hjälpa dig på bästa möjliga sätt :). Hur blir det med valpen första tiden? Någon måste vara hemma hela tiden med valpen första tiden, så kan någon förälder ta ledigt?

Annars är väl det ändå okunniga jag säga - läs på som en galning xD

[Skutta]
0

#5 Jag räknade ut det till 4 ½ timme, men kan ha missuppfattat något… TS nämnde när hon gick hemmifrån, och när föräldrarna kom hem - men inget om när hon kom hem eller när föräldrarna stack…

Jenniferri
0

Obs: Jag har ej läst kommentarerna ovanför! Tror du ska satsa på en omplacerings hund ist (en äldre). En valp måste man vara med 24/7 alltså hela tiden man kan ej lämna en valp så länge medans du är i skolan att du kommer hem på lunchrasten kommer inte räcka det är ju några timmar i mellan till rasten sen när du slutar. Om inte någon av dina föräldrar tar ledigt under valp tiden sen så skaffar en dagmatte tills hunden blir äldre.. tills den kan va hemma så länge själv. Men en japansk spets passar dig nog om du nu vill ha den rasen.

// Hannah

IdaBabe
0

Vad kul att du vill skaffa hund! Glad Några kompisar till mig och min familj har faktiskt en kull japansk spetsar till salu, tror det är 3 kvar som går att tinga. http://www.blocket.se/lund/Japansk_spets_37701643.htm?ca=23_10&w=0&last=1

Även jag själv har en kull på två valpar till salu, dock är dom bara 20 dagar men jag letar redan nu efter bra hem :) Dom är en liten blandras. Här är annonsen om du är nyfiken. http://www.blocket.se/lund/Tva_jattemysiga_valpar_vill_flytta_37832240.htm?ca=23_10&w=0&last=1

Hoppas du hittar en hund som du kommer trivas med!Glad

chantimoon
0

Tack allihoppa

Jag har en granne som älskar hundar och är pensionär och han lovat att hjälpa till

tror ni att hunden kommer att se honom som sin husse i första hand eller inte??

Annars tror jag att min pappa kan ta ledigt från jobbet för han har väldigt mkt flex som han kan ta ut

men vilken ras tycker ni fungerar bäst??

IdaBabe
0

#10 Jag fick min första egna hund i konfermations present, o jag va rädd att hon skulle se min mamma som sin matte o ledare osv, eftersom jag går i skolan. Min mamma är sjukskriven och får inte jobba så hon var hemma hela tiden, men när jag var hemma var jag bara med min hund och jag tar med henne nästan EXAKT överallt, så min hund är bara med min mamma när jag inte är hemma, annars är hon alltid med mig. Min hund är väldigt mycket en enmanshund och det är typiskt för de raser hon har i sig.
Så jag tror de beroende på vilken ras du väljer o vem som spenderar mest tid med hunden (samt tränar den) så tror jag att det är de som kommer avgöra vem som hon/han väljer som sin matte/husse :)

IdaBabe
0

#10 Ras är helt olika beroende på vad man har för smak på hund. Jag själv fastnar för små hundar som sticker ut ur mängden och som är väldigt personliga så därför passar små blandraser mig bäst eftersom ingen vet hur dom kommer bli och ingen kan säga "din hund kommer antagligen bli si och så", utan de är en liten chansning. Jag gillar även lite "bitchiga" hundar haha, så tikar passar mig bäst :)

Jag tycker du ska tänka först och främst på vilken storlek du vill ha, sen vad du vill ha hunden till, fundera på hur du vill att beteendet helst ska vara, och sen tycker jag att du ska läsa på jätte mycket om jätte många olika raser. Om du fastnar för någon som du tycker passar in på vad du själv är ute efter så kan du läsa mer om den rasen, eller om du har hittat någon blanras du kanske är lite sugen på så tycker jag du ska läsa om de raser som hunden är blandning med Glad Hoppas att detta var till någon hjälp! Glad

chantimoon
0

ok tack så mkt

jag hade dataförbud så det var därför va jag inte inne så mkt

jag fick en hund i julklapp men tack för all hjälp

moonlights
1

#13 Vad blev det för hund? Glad

Cassii
0

Hur gick det?Glad

Jenniferri
0

Vilken ras fick du? :D

// Hannah

[Forest]
0

Grattis till fått hund

[Lostmybrain]
4

Letade ni hund på 3 dagar? :P

IdaBabe
2

#18 Jag hittade min egna första hund på annons en dag, samma dag åkte vi o hälsa på henne och tog med henne hem (dock hade hade vi kollat på många olika annonser och men inte hälsat på någon av dom). Hade inte kollat på någon annan hund tidigare men de kändes så rätt o har inte ångrat mig för fem öre. För vissa går de snabbt att hitta hund, för andra inte Glad

Jenniferri
0

Grattis till din hund! Glömde skriva det innan ^^

// Hannah

chantimoon
0

jag fick en finsk lapphund :) och det funkar hur bra som helst