Hjälp med hundras!!
HEJ!
jo, sähär ligger det till: jag försöker få med mamma och pappa att köpa en hund! mamma pratar oxå om att skaffa hund! men jag tänkte fråga er mer hundkunniga om vilken ras som skulle kunna passa oss.
- den ska såklart vara vänlig, och helst ha lätt att lära sig saker!
- den ska helst inte behöva så grymt mkt motion, men typ en liten promenad på morgonen, eftermiddagen och kvällen!
- den ska vara lagom stor, lixom absolut inte chiuaua-storlek men typ "tollare" storlek.
- inte vara jakthund så att man måste ge sig ut i mörkret och jaga!
så som sagt.. vilken ras skulle passa oss?
ja.. ställ gärna frågor! 
(jag har lagt ut en tråd på blandrashundar.ifokus.se oxå!)
Så lite motion, och ingen aktivitet?
#1 jo, men alltså jag ska ju såklart "leka" med den, och typ köra lite agillity (fast själv, inte i ngn klubb)
jag verkar väldigt korkad! 
Nej, inte korkad :) Ta det inte så, men när man ska skaffa hund, krävs för det första att hela familjen är överrens. sen ska man reda ut vilken ras man ska ha. Vad har ni att erbjuda en hund? Vad är familjen intresserad av? Hur är ni som människor? Aktiva?
Hur ser eran vardag ut? Hur bor ni? Jobbar dina föräldrar heltid? Hur ska hunden spendera sina dagar? Vem är hemma med valpen den första tiden? Vad har ni för erfarenhet av hundar?
oj, det var många frågor!
jag rider, och har 3 km till stallet, och min mamma brukar gå med mig dit, och då tänkte jag att hon kunde ta med hunden!
det beror på hur man ser på "aktiva" , vi löper ju inte precis, men mamma och pappa brukar ta promenader på kvällarna oftast!
vi bor i en villa på 2 våningar, i ett samhälle.
pappa jobbar skift. mamma jobbar ibland på helgerna och är ibland ledig på vardagarna!
min farmor och farfar har erbjudit sig redan att ta hand om hunden när vi är borta, (de är pensionärer)
vi har aldrig haft hund förut! 
Ok. Att skaffa hund är ett stort ansvar…. Att ta reda på vilken ras som passar familjen är ett jobb som jag tycker att alla familjemedlemmar ska hjälpas åt med. VAD är det som gör att ni vill skaffa hund?
#5 eh,
jag har alltid velat ha en hund att leka med, kunna gå ut och gå med, och lixom.. mysa och aldrig känna sig ensam.
mamma vet jag inte riktigt, vi har inte pratat om just det! men jag tror att hon vill gå på promenader med den och sånt.
Hum, det verkar vara ganska lite ni kan erbjuda på motions och aktiverings-hållet. Kan du utveckla "en liten promenad" lite mera?
Enligt mig behöver en hund ut minst 4 gånger per dag, om man inte vill ha kiss inne då..
#6 Ni kanske skulle kunna vara hundvakt ibland, för att känna er för? Alternativt tänka dig ett annat djur?
#7 Har man bakgård kan man ju släppa ut den där också.
Skrattade lite åt en sak "inte vara jakthund så att man måste ge sig ut i mörkret och jaga!" :) Man jagar inte direkt i mörket utan när det är ljus & skymning/gryning :) och man måste inte jaga med en jakthund, man kan gå massa spårkurser osv :)
Tror en ras i rasgrupp 9 hade passat bra
Men alla behöver aktivering och motion :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag skulle nog rekommendera Shih tzu, Lhasa apso eller Tibetansk terrier (som är lite större än de första). Men dessa raser behöver fortfarande mycket mental aktivering och motion.
På denna sida finns mycket bra att tänka igenom innan man skaffar hund: http://www.markazits.com/index.php?option=com_content&view=article&id=79&Itemid=139
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Som dom flesta redan har sagt så kräver alla hundar både psykisk och fysisk aktivering på ett eller annat sett för att det ska kunna bli en harmonisk och trevlig hund. Det finns ingen hund som inte vill röra på sig och bli stimulerad, oavsett ras.
Tycker ni verkligen ska sätta er ner och diskutera och att hela familjen ska vara införstådda med vad en hund innebär och att det är minst 10 år ni ska ansvara för hunden. Finns jättebra böcker och hemsidor som ger er en inblick i hur det är att skaffa hund/valp och vilket stort ansvar det faktiskt är.
På www.skk.se och http://www.skk.se/kopahund/ finns det kanonbra råd och låt det ta tid innan ni skaffar hund.
Men tror att ni kanske ska kika närmare på hundar ur gruppen 9 som är sällskapshundar.
"I grupp 9 hittar du hundraser som är framavlade för sällskap sedan lång tid tillbaka. Raserna har sitt ursprung på vitt skilda platser och har det gemensamma att de med få undantag är småvuxna och utmärkta sällskapshundar."
Håller med 10, dessutom så tycker jag att det finns flera raser som är oxå aktivare än andra i rasgrupp 9. Och även dom kräver mer än det du tagit upp. TS be din familj ta en funderare på detta som vad mer kan vi erbjuda för det som togs upp ne tyvärr det bara det passar inte en hund.
#7 men jag menar ju, att det blir ju en lagom lång runda varje gång man går ut och går, men jag skrev "en liten promenad" bara för att ni skulle förstå, att vi vill ha en hund som man inte måste hålla på att springa flera km med!
#8 ja kanske…
#9 vi har bakgård. jag ska kolla lite i den rasgruppen!
#10 ska kolla lite på de.
#11 den sidan verkar bra, jag ska försöka läsa igenom den!
#12 jo, jag förstår ju självklart att alla behöver motion! jag ska prata med mamma och pappa!
#13 okej!
en bichon frisè eller liknande kanske? :)
dem kan vara lite skälliga men passar nog annars in på din beskrivning.
Där emot måste en hund enligt mig gå ut minst fyra/fem gånger per dag.
Lycka till med ditt letande ! :))
#15 mamma lär inte gå med på de! :/ (fråga inte vrf) :p tack!
mammas kompis kommer få en kull, svensk vit älghund! som mamma är inne på. jag har förklarat för henne att det är en jakthund, men hon tjatar om de ändå! -.-
#16 Då är ni inte lämpliga att ha hund, om ni inte kan gå ut med den minst 4 gånger/dag.
Ja det är en renodlad jakthund. Visst man måste inte jaga men måste träna en hel del spår osv. Och kräver minst 4 promenader/dag, då och minst 1 långprommis

Vit älghund är en utpräglad jakthund och har man inget intresse i att jaga med hunden så är det inte rätt mot hunden som kommer bli frustrerad, bara träning kommer inte ge hunden vad den behöver, den behöver springa och använda alla sina sinnen för att bli en harmonisk hund.
Håller med om att det är väldigt fina och vackra hundar men när man väljer hundras ska man inte gå enbart efter utseendet, utan egenskaperna hunden besitter. Man ska köpa en hund som stämmer överens med det man ska använda hunden till, man köper inte en vallhund och använder den som en knähund.
#17 nej! man jag menar rasen kommer mamma inte att gå med på. promenaderna är ju självklara!
#18 jag vet, jag har förklarat för mamma! och jag håller med om att det är synd att ändra vad hundarna "är till för" om du förstår vad jag menar. ^^ . för det finns ju många andra hundar som passar mkt bättre!
#19 Men man måste välja hund efter egenskaper, inte utseende, och som du beskriver vad ni tänker göra med hunden osv passar inte jakthund alls.
#20. men om du har läst vad jag har skrivit, så förstår du vad jag har sagt till min mamma som tjatar om sin jakthund!! (jag är inte arg) :)
Dandie dinnmont terrier! Den är ganska ovanlig men jättetrevlig familjehund och den behöver inte så jättemycket promenader! Ni som har skrivit att man måste gå ut på promenader 4 gånger per dag för att man inte ska få kiss hemma (ta inte illa upp) men det räcker faktiskt med denna rasen en långpromenad (samt en lite kortare om man vill) och sen att man bara släpper ut den på tomten när den vill "uträtta behov" :P Min familj har en och hon är rätt så inte slö men ändå inte "pigg" och hon älskar hästar (det gör jag också) :P men när jag rider min medryttarhäst och mamma tar med Tilda (vår hund) så brukar hästen och Tilda springa bredvid varandra och när man gör iordning hästen brukar de stå och nosa på varandra =) Denna hundras är perfekt för t.ex. familjer som inte har tid att springa på promenader hela tiden men den är också väldigt omtyckt av äldre ;) Rasen är väldigt barnvänlig dessutom vilket alltid brukar vara ett sort plus om man ska ha den i en familj :) Även fast den heter dandie dinnmont TERRIER så är det ingen jakthund! Dandien är framavlad ur den strävhåriga taxen men nästan ALLA jaktgener är bortavlade :) om du är "intresserad" av denna rasen kan jag skicka lite bilder och skriva mer om den i ett pm men jag tycker inte att du ska söka så mycket på google om denna för bilderna där är på utställningsdandies och det är inte så de flesta ser ut. Hoppas du får din första hund snart :D Tyvärr är denna hundras nästan utrotningshotad i sverige men än finns det ett antal hundra :) Men jag tror det var englan eller USA som dessa var ganska populära :P
#22 Det stämmer inte. 1 långpromenad/dag är för lite för vilken hund som helst!
Man ska ut och gå för motionens skull, det får dem inte av att springa på en bakgård.
#22 Den är väll i minsta laget?

#23 Går man en långpromenad på 1-3 timmar om dagen så räcker det gott och väl att man bara släpper ut hunden på tomten eller går "kisspromenader" med hunden. Tränar man mentalt med hunden så kommer den vara jättenöjd.
Har faktiskt ingen erfarenhet av Dandie dinnmont terrier, men som sagt det ni berättar vd ni ska göra med hunden så kan jag inte riktigt rekomendera någon hundras. När ni har diskuterat och verkligen har bestämt er för att skaffa hund tycker jag ni ska åka på utställningar och verkligen prata med uppfödare och tills dess tycker jag som #8 skrev att vara hundvakt och testa på hur det är att faktiskt ha hund.
#25 Fast, 1 promenad på en dag är lite lite, bättre att ha kanske 2 st 30min och 1 st 1timmes promenad istället för att ta allting i ett svep :)

Givetvis beror det ju på vilket sett man promenerar sin hund, men får hunden jobba och stimuleras under sin 3 timmarpromenad så ligger åtminstonde våran tjej snällt och sover under dagen då man jobbar, kissrundorna som jag skrev måste vara på åtminstonde 15-20 minuter och jag vet inte hur mycet/lite era hundar kissar men våran är endå i valpstadiet och behöver gå ut mer än 4ggr om dagen.
Men smaken är som baken och alla har vi olika åsikter om hur man sköter sina hundar, men i grund och botten vill nog alla här inne på HIF sina hundars bästa.
Mellanpudel?
Lättlärd, intelligent och vänlig.
Är väl i din storleken som du efterfrågade.
Har ingen Pudel själv, men det finns säkert andra här på forumet som har pudlar :)
Grannarna har 3 stycken och jag har fått positvt intryck av dem för det mesta. En av dem följde med mig till min skola när jag gick djurvårdlinjen och tränade spår, agillity och lydnad. Hennes Husse och matte ställer mest ut henne och promenerar, men även testat lite spår och agillity men inte mycket. Denna hund förvånade iallafall många när jag hade med henne, dem skrattade åt att jag kom med en utställningspudel, men det visade sig att hon var väldigt intressard av att lära sig det vi gjorde vare sig de va spår, lydnad eller agillity och gjorde det riktigt bra! :)
Självklart kräver dem motion som alla andra hundar och som jag tidigare beskrev så är det inga prydnadsutställningshundar som en del fått för sig. Är ju från början en vattenapporerande jakthund men är idag mer en sportig familjehund.
Men som sagt, tror säkert det finns nån pudelägare här som har mer erfarenhet av rasen än mig :)
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
En Pudel verkar passa er. Kanske en Lhasa apso eller bichon frisse?
#24 En dandie kan vara ganska olika stor min som jag har är rätt så stor (för att vara dandie) de är inte så höga men de är ganska "långa" eller vad man ska säga :/ de kan bli ungefär lika stora som bassettar men inte alls lika tunga! och dandies har inte de där långa öronen. En dandie kan väga mellan 7-12 kg Om du vill tävla i agility så ska du nog inte välja en dandie på grund utav deras långa ryggar men de är jätteduktiga "hoppare" :P om man bara vill träna hemma på skoj :)
#23 För en dandie blir en långpromenad ganska mycket om den är på t.ex. 1h-1 och en halv sen brukar vi träna lite lekar och annat när vi är inne t.ex. kontaktövningar m.m. och vår hund är jättenöjd med det. Det är inte många som skulle ha tid att gå ut med sin hund 4 gånger per dag för de flesta kanske jobbar där man inte kan gå ifrån eller går i skolan…
#30 Jo, men hon ville ha en hund i tollare-storlek, och jag tycker inte att den når upp till den höjden alls.
jag vet inte riktigt hur hög en tollare är men du kanske har rätt ändå men jag skrev mest för att dandien passar så otroligt bra som familjehund och att den inte kräver så himla mycket motion men jag hoppas att hon hittar någon hund snart ;)
#32 Vad kan den vara? 40-50 cm. Jo, annars verkar den ju toppen, och söt som socker är den oxå.
Vår hund är ungefär 35 cm hög men den är ju mycket längre ;P Ja dom är så himla söta med deras stora ögon som bara stirrar på en när man kommer hem haha :P :)
Vi går endast ut med våra två chihuahuor 2 gånger om dagen (vinter) (på sommaren går vi ut 3-4 promenader). En promenad = 1.5 km.. Dock släpper vi ut dom på baksidan 3 gånger om dagen där dom får göra sina behov och springa och leka i ca 20 min.
Jag hoppar agility med den ena hunden ca 2 ggr / vecka och går på hundkurs/aktiveringskurs en gång i veckan. ¨Han är lättlärd och kan lära sig ett nytt trick på ca 5 minuter.. Jag räknade ihop alla hans trick han kan och det är samanlagt 15 trick (sitt,ligg,kryp,spela död,rulla runt,dansa,snurra,spinn,skall,"höger eller vänster", gå & lägg dig,high five,sitt vackert,tass & en liten ramsa) Jag tycker chihuahuor är lättlärda och lydiga,en aning skälliga…
Synd att du inte gillar chihuahor då jag tycker dem är små & smidiga! Dom är också lättlärda och min är riktigt duktig på agility. Dem har inte så mycket jaktinstinkt i sig och behöver inte lika mycket motion som en stor hund. Om dem hade vart en aning större hade den nog passat er perfekt!
Om ni vill ha en mellanstor hund så kanske eurasier skulle vara något? De är till för sällskap och kräver inte jättemycket motion, men självklart aktivering som alla hundar. Här kan du läsa mer: http://www.eurasierklubben.se/
TS ville ju ha tips på raser som skulle passa dem och jag tycker att #34 (Amalia.Walhström) gjorde det väldigt bra, visst en Dandie kanske inte uppfyller TS storlek på hund men en Dandie kanske skulle passa dem jättebra i temperament och den motion den kräver. Dessutom berättade Amalia.Walhström att den kanske inte är en hund att tävla agillity med men den går bra att träna agillity på skoj hemma vilket TS även har nämnt.
Oftast kräver raserna som är i tollar storlek mer motion än dem små hundar, självklart är det inte alltid så men ja ni förstår.
Det jag menar är att TS kan titta lite mer på små raser också, för det finns många trevliga familjehundar där som inte behöver ut och aktiveras fullt lika mycket som många större hundar kräver.
/Elin
#22. de verkade väldigt bra, men jag tror inte mamma går med på en sådan liten hund! tyvärr…
#25 jag ska prata med mina föräldrar om det!
#28, jo men pälsen behöver väl väldigt mkt.. typ "omvårdnad" och det kostar väl väldigt mkt?
#31. ja. precis jag vill ha en lite större helst!
#35. pappa är tyvärr helt emot chuiauor. jag tycker om de jättemycket!!
#36. nej gud vad söta!!! jag ska läsa lite om de, och visa mamma och pappa!
#37. jag får tjata på mina föräldrar! om små hundar alltså.
mina föräldrar är väldigt "kräsna" när det gäller hundar, så det är inte det lättaste att hitta en hund som passar!!
Tyvär verkar det vara lite svårt att hitta en hund med de kriterier ni har, samt att ni knappt ska aktivera den, vad jag förstått? :(
Ni kanske kan kolla på en vuxen omplacering?
#38 Jo den kräver pälsvård, håller man den kortklippt så är pälsen lättskött men då behöver man gå till hundfrisören vilket såklart kostar eller så köper man en klippmaskin och lär sig. låter man pälsen dock växa så krävs ganska mycket pälsvård för att hålla pälsen fin och fri från tovor.
Men jaa, mellanpudel var bara ett tips och du skrev ingenting om pälsvården så gav bara ett förslag :)
Väldigt myket vill jag inte påstå att det kostar att gå till hundfriösren om man tänker på vad det kostar när man själv går till frisören och det jobb som hundfrisörerna lägger ner och det finns ingen som sagt att det är billigt att äga en hund :)
Vill dem ha en hund får dem sluta va så kräsna tycker jag ;) En liten hund kanske passar er jättebra, fråga dem vad deras argument är till varför dem inte kan tänka sig en liten hund, att bara säga att "vi vill inte ha en liten hund" är inget bra argument ;)
Se på mina föräldrar, dem total vägrade ha kanin "neej inte en kanin" Men jag lånade hem en kanin från min skola över sommaren en gång och dem blev förälskade, slutade med att kaninen fick stanna hos oss och nu har vi även skaffat en annan sen han gick bort, och dem älskar vår kanin nu :)
Så besök hundutställningar, uppfödare, andra som har hundar, för då är det är mycket lättare att få en bild av vad man vill ha för hund och vad som passar en.
/Elin
Vi har en Tibetansk terrier och en Briard och jag kan stark rekomendera båda, OM man har tid att aktivera en hund.
Båda vill ha en uppgift men klarar av att bara gå promenader vissa dagar.
med Tibben kör jag aktivt med agility, freestyle, rallylydnad och sökträningar och hon skulle klara mer än så…
Briarden är större än en Tollare (cirka 65cm) och även dem är smarta och används mycket inom bruks. dem är populära om "sällskapshundar" för dem som vill ha en arbetande hund som inte är en workaholic ;)
men jag håller med många andra, rasgrupp 9 skulle passa bra eller grupp 3 (terrier)
kolla med kennlar, mässor, tävlingar och privatpersoner och fråga dem!
Lycka till!!!
Jag har en Dandie-blandis. Han nöjer sig med korta promenader och lek. Jag går en lång och 2-3 korta. Han orkar inte mer, det beror delvis på att han har en ryggskada sen en olycka som valp men också för att han är sån. Hans pappa som är renrasig Dandie Dinmont Terrier är likadan! Lycka till i letandet och låt det ta tid! 
#38 Gör så
Det är en jättetrevlig familjehund!
#44 ja de är underbara! Bästa rasen jag vet! Nackdelen är väl ryggen..
Ja ryggen är väl enda nackdelen men de är väldigt lättskötta och jag märker inte av att det har blivit något problem med ryggen än och min dandie är 6 år :P det är väldigt skönt att de inte fäller också så man slipper en massa päls i hela huset :P :)
Glömde jag nämna att pälsen är lättskött och inte fäller och är SÅÅÅ mysig..??^^