Aktivitetsboll/flaska
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej, jag har ett ganska stort problem!
Jag brukar ge mina hundar en varsin flaska med mat i som de ska försöka få ut, alltså hjärngympa eller vad man nu kallar det.
Men problemet är att min Schäfer försöker inte ens få ut maten. Jag brukade ge henne en aktivitetsboll förut, gör det fortfarande, men det ända hon gör är att skydda den från katterna. När katterna inte är i samma rum så använder hon iallafall inte flaskan/bollen. Border Collie blandisen är jätteduktig på detdär och tycker det är sjukt kul!
Vet inte vad jag ska göra
Borde jag kasta ut maten i gräset/snön varje dag? Det är jättejobbigt att hon bara vaktar sina saker från katterna med tanke på att hon inte tänker alls med sin hjärna längre, typ. Utan hon bara ligger och håller koll så att ingen tar henne mat. Vet inte vad jag ska göra…
Tack i förhand!
Jag tror inte att en hund som kan det där med aktiveringsbollen/flaskan väldigt bra heller får så mycket hjärngympa för att vara ärlig. För den behöver ju inte tänka något om hur man gör. Hoppas du förstår hur jag menar.
Du kan ju testa att kasta ut det på gräsmattan.
Eller så kan du träna upp godiset, att hunden ska göra olika tricks för att få mat.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Hjärngympa är det kanske inte när de vet ur de får ut det, men det är fortfaande berikning, om de får pyssla med maten.
Om hunden inte gilar det, kan det dock vara bättre att prova med något annat, ex sprida ut det i ett rum där hon får vara ensam med suitt pyssel, eller ute.
Försök se om vaktandet av aktiveringsleksak är det roliga, dvs hunden GILLAR att vakta den, eller om hon bara inte vill ha nu, och ingen annan ska få heller. Det hör väl lite till rasen annars, att vara lite bufflig och gärna "mucka" lite, bara för kul.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Min valp förstod inte tjusningen med aktiveringsbollen (N.O. dog pyramid) först. Jag gjorde så att jag visade henne att jag la i godis, lät henne lukta ordentlig få smaka lite och bli intresserad, sen rullade jag den så det kom ut lite, då fortsatte hon :) Så nu är det ett bra berikningsverktyg och sysselsättning när matte är för tråkig ;)
#1 okej jag förstår:) Jag brukar träna henne med olika trick och det tycker hon om!
#2 okej, jag ska ta ut henne sen och sprida ut mat i gräsmattan.
Jag tror faktiskt att hon gillar att vakta den men tror också att hon inte vill att någon annan ska få heller.
#3 okej, ska testa det med och låta henne vara ensam (inga katter i rummet hon är i) så hoppas jag att det ska funka :P
Om hon tycker om att sparka boll så kan du ju gå runt och putta på den lite så den rullar ;)
Min var lika kinkig ibörjan, han fattade 0 hur man skulle göra.. det tog flera veckor innan han ens förstod att han skulle knuffa runt den
#6 Grejen är ju den att hon har puffat och sparkat på den förut, men nu så vaktar hon bara den
Jag köpte en boll till Tinja (hunden) och hon förstog inte vadhon skulle göra för att få ut maten/godiset så jag satte mig påp golvet och stoppade in det i hålen medans hon kikade sedan la jag ner den på golvet och knuffade lite på den och vips så kom det ut en godis, jag stoppade in den igen och satte bollen framför henne, tog tag i hennes tass och knuffade till bollen med den och bollen rullade ivåg, sa varsogod och vips så kunde/förstog hon ^^ Nu kör hon med både tassar och nos ovh viftar glatt med svansen då jag rör i bollen :)