Väntan på valpen.....
Bah! Ja döör! I januari förra året bestämde vi oss för att köpa en "lillasyster" till vår tjej. Väntan har varit lång men nu äntligen börjar det närma sig. Tanken från början var att köpa en valp till sommaren 2012 :)
Har 3 uppfödare på g och nu är snart alla tikar parade. Nu återstår det bara att se vad det blir för nåt och om det blir nån åt oss.
Har ni också väntat såhär? Hur gjorde ni för att stå ut? Vad föreredde ni och tänkte på innan valpen kom, och vad gjorde ni första månaderna när ni fått valpen? Jag har tagit helt ledigt hela sommaren och kommer alltså vara hemma juni, juli och augusti och ägna mig åt hundarna :)
Det jag gjorde för att förbereda, var egentligen att reda ut hur jag tänkte uppfostra hunden och hur jag skulle lägga upp det :)
Vet hur det känns, jag väntade över ett år på att "min" uppfödare skulle få valpar
Jag lovar man dör inte av att vänta, bara nästan.
Vad är det för ras? Cardigan? 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Japp, det är en welsh corgi cardigan :) Har en pembroke nu… Om man bara visste att det blir en till oss så skulle det va lugnare..
#3- Får man fråga vilka uppfödare du kontaktat? :)

Jag har pratat med de flesta men nu har jag som sagt valt ut 3. Vilka de är håller jag nog för mig själv ;)

Varför? Någon att rekommendera eller avråda från? ;)
Nej, bara nyfiken :)
Har själv hand om en Welsh Corgi Cardigan, är inte själv så insatt i alla uppfödare utan tänkte mer om det kanske kunde vara från samma kennel som denna lille kille :)

Varifrån är din då? O var bor du? Inte så vanligt med corgisar…
#8- Han är inte min men har delvis hand om träningen. Han är här hos mig några dagar i veckan :) Han är endast 6 månader.
Från blåtirans kennel..

Aha, blåtirans känner jag till men dom skulle inte ha nån kull som passar nu..
Vad roligt att du ska skaffa valp!
Jag förberedd mig genom att tänka igenom reglerna som finns i familjen så att valpen hinner lära sig dom fort(om man glömmer saker kan man skriva ner dom) . De många gör fel är att det tycker att valpen är lite och söt och därför får den t.e.x hoppa på folk som kommer och hälsar på,sen nästa gång de personerna kommer och valpen har hunnit blivit 10 månader och hoppar på dom får den en utskällning men egentligen gör den ju inget fel eftersom att den inte fick skäll förra gången den hoppade
För reglerna kan den ju lära sig när den blir stor(tycker vissa iaf). Sen om man har hundar innan får man ju komma ihåg att man måste vara rättvis och t.e.x att valpen får vara i soffan/sängen för att det är mysigt.. Men den stora får inte det just kanske för att den löper/fäller..
Ett tips som man kan göra veckan innan valpen kommer (jag gjorde det och det funkade!!) kryp på knäna (det du ser där är det som en valp ser ungefär ;) ) och om du ser något en valp kan tycka är jättekul TA BORT DET för att förhindra onödiga konflikter mellan dig och valpen ;) Sen när valpen har lärt sig att man inte får pilla på saker som är mattes/husses tar du fram det. Gör bara ingen stor grej utav det som att t.e.x säga:
- Gustav det här är min mormors mormors fina (kommer inte på ngt en valp kan tycka är kul nu på rak hand
) utan ställ bara dit det/den, det blir ju betydligt lättare att ställa tillbaka sakerna när valpen har lärt sig komandot NEJ! för då kan du ju bara om valpen tänker ta ner/leka med det säga nej!.. Men det är ju klart att valpen måste få en chans att kolla på saken som är ny då det bli ngt nytt och spännande att utforska.. Men spring inte efter valpen som en polis för att se till att den t.e.x inte kissar på den mysiga valpkissvänliga Rya mattan i köket,utan låt valpen gå och undersöka sitt nya hem själv men sen kan man ju om valpen har gått in i ett rum så att man inte ser den smyga dit och kika lite på vad den gör sen gå tillbaka och fortsätta med det man gör/gjorde,då har man ett litet "hum" om vad valpen gör.. Om valpen t.e.x kommer med ett par vantar eller vad som helst gå då fram till valpen och byt ut den mot en leksak istället.. Och en viktig sak peppa inte valpen och att göra saker som att t.e.x busa just för att säga till valpen att man inte ska bita i fingrarna.. Många regler kommer av sig själv..
Ta även bort mattorna tills valpen är rumsren!
Hoppas att det här hjälpe lite mkt av det jag skrev vet du nog redan..
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

Vi har ju en hund sedan tidigare och sen är jag uppväxt på kennel och jobbar på en men det blir ju ändå annorlunda att få sin alldeles egna valp hem <3
Jag har planerat att ta bort mattorna och sen ska jag ordna en grind att sätta för vardagsrummet (vi har en ny soffa) så jag kan stänga när jag inte är hemma sen, men det blir ju sen förstås när hundarna får vara ensamma hemma.
Har även tänkt ensamträna valpen nästan direkt (stå utanför dörren i 2 minuter, börja lite smått) både med min äldre tik och helt ensam utan henne.
Har köpt ett valphalsband (ställbart) och ska köpa hem mat till valpen sen när det närmar sig. Har också köpt lite leksaker till den (redan, jag vet :S) Har skaffat en agriapärm också till valpens papper så jag kan stoppa i dom direkt när vi åker och hämtar.
Huuu, vad jag längtar! Så fort jag får veta att och när jag får valpen ska jag försöka anmäla oss till valpkurs, kan va svårt att få plats på sånna har jag hört.
#12 Det låter ju riktig bra allt ihopa!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*