Kastrering / sterilisering på Tik
Jag har en blandras tik och vill kastrera henne då det minskar risken för hunden att får livmoderinflamation :) Och att slippa oroa sig för oönskade kullar och även slippa löp tiderna
Frågorna är nu :
Hur stor risk är det att operationen inte går bra?
Hur mkt fick ni betala för att kastrera eran tik?
Det brukar gå bra då det är ett ganska vanligt ingrepp :)
Har själv inte kastrerat våran tik så vet inte vad det kostar. Men det är olika från ställe till ställe man får ringa sin närmaste veterinär :=D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
I regel går operationerna bra, nackdelen är att tiken kan bli inkontinent efter ingreppet men hittills har jag inte träffat någon som har blivit det. Min kompis fick betala runt 5000:- tror jag för kastreringen av sin tik men räkna med allt från 4000:- och uppåt.
Har för mig på att man går efter vikt??? om jag inte minns helt galet ;)
#3 Stämmer på min närmaste djurklinik i alla fall :)
De tar dessa priser på nättraby veterinärklinik
Tik < 20 kg
4 995
Tik 20-50 kg
5575
Tik > 50 kg
6090
Hanhund < 20 kg
2580
Hanhund 20-50 kg
3150
Hanhund > 50 kg
3600
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nu vill jag inte komma in som Mr. Surpuppa men jag känner att köper man en tik vet man ju att löpet ingår, även så tar man ju på sig ett ansvar att se till så att det inte blir oönskade kullar. Vill man slippa löp så kanske man inte ska ha en tik?
Att kastrera en tik är ett mycket större ingrepp än att kastrera en hane, och att söva ner hunden är alltid en risk.
(förlåt för bittert svar men jag är sjukt irriterad på andra saker och när jag såg detta blev jag bara det lite mera)
Vissa tycker att risk med operation och efterföljande orsaker är för stora att ge sig i kast med bara för att hunden gör något så naturligt som att löpa.
Om man kasterar en tik försvinner risken för livmoderinflammation (pyometra) helt och gör man det tidigt, före 2 års ålder eller före andra löpet, minskar också risken för juvertumörer drastiskt, vilket en del istället är övervägande för att kastrera.
TS: Jag har ingen egen erfarenhet då jag inte har tik. Men önskar lycka till!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#6 Det är inte själva operationen jag syftade på utan en del av orsakerna till att kastrera som ts skrev.
#7 Två orsaker ser jag att hon skriver? Ett är livmoderinflamation och två risken för oönskade kullar och löp.
Ofta beror kostnaden delvis på hunden väger samt att det är olika på olika kliniker såklart. Jag betalade 6000 kr för min tik. Hon väger 25-26 kg.
Chillis operation gick bra. Hon var dock väldigt trött och hängig efteråt, men det är ju förståligt. Vi fick ta det lugnt några veckor efteråt.
Angående inkontinens så sa veterinären vi gick till att det oftast kommer högre upp i åldrarna. Och när det väl gör det är det svårt att avgöra om det beror på operationen eller vanligt åldrande.
Långt ifrån alla tikar drabbas av det enligt denne veterinär.
Precis som på en hund som får inkontinens av åldrande kan man i värsta fall ge medicin för att det ska fungera bättre.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#8 ja och det är det sistnämnda jag syftar på. Är man missnöjd med att ens hund löper ska man nog tänka på det innan man köper en tik. Själva operationen har jag inget emot av att man gör, utan det är orsakerna.
#10 Så du tycker att det är fel beslut av TS på grund av att hon förutom risken för livmoderinflammation även ser att risken för oplanerad parning och jobbet vid löp uteblir alltså?
#11 nej det tycker jag inte, jag skrev bara det jag tyckte ang en bidragande orsak till kastrering. Jag fick det inte till en fördel, utan som en bidragande faktor.
#12 Jo, jag förstår vad du menar med det, men som det låter i ditt inlägg #5 så reagerar du enbart på det TS skrev om löp/oönskade kullar.
Hur är det med hormoner på kastrerad tik? Har inte träffat så jätte många kastrerade tikar eller så utesluter dom säga att deras tik är kastrerad.
Oj vad mycket ni har skrivit .. orkade inte läsa allt !
Men så här är det jag har en blandras tik på 4 raser och ville ha en tik just för att dom löper runt 2 ggr / istället för hanar som " löper" året om
Är mkt väl medveten om att tikar löper och menade inte att det är något negativt min Tik märks det knappt på :)
Dock Så i framtiden så vill jag och min sambo framtiden utöka våran hund " flock"
Och vi siktar oss in framförallt på en hane..
Och för att slippa oönskade kullar för har hört att tikar kan " smyglöpa"
Och en flock är ju inte en flock om man lär sära på dom då tiken löper .
Och tycker hellre att man kastrerar än att låta hunden gå på p-piller då p-piller gör så att hunden får högre risk för livmoderinflamation
Och just Drf så vill jag kastrera min tik innan vi har skaffat en 2:a hund
Opperationer är alltid en risk det vet jag .. Men beror ju mkt på hur duktig veterinären är o.s.v jag vill bara ha svar på mina frågor som jag skrev .. så allt annan diskution kan hållas någon annanstans . Okej?
Såg att någon skrev att vikten hade betydelse.. Det har jag oxå hört min hund väger 27 Kg ca.
Och vet att det är väldigt olika från klinik till klinik men på ett ungefär :P
14 # tror dom blir som under icke löp perioderna :P
#15 På ett ungefär 6000 då som jag skrev i inlägg #9. :) De vägde ju typ lika mkt också.

Man ska kastrera en tik när hon är rätt i hormoncykeln oxå, för hon fastnar i et stadie hon är, när man kastrerar.
Vissa tikar kan bli sura och griniga, tror det är tikar som kastrerats i fel läge.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#18 jag har hört att det inte alls stämmer, utan är en myt.
Tänker man också logiskt så verkar det jättekonsitgt eftersom hormonerna slutar produceras när tiken kastreras så om hon kastreras när det är mycket hormoner i kroppen varför och hur skulle hormonerna kunna "stanna kvar" på samma nivå?
#18 Ja, vet gjode ett test innan katreringen på vår tik för att se att hon inte var på väg in i ett löp.
18 aha, kul fick man veta det :)
Det är väl drf man har koll på ett ungefär när sin hund löper :P
Mixy löper runt maj - Juni och sen runt 13- 29 december :P
Har bara vatir med om 3 löp med henne :P
Det är nog bra att kastrera då tiken inte löper som det är på katter .. då det blir betydligt mer risk för blödningar vid löp perioder.. Dock så tror jag inte att hunden låser sig där den är