Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 6130 ggr
Labolina_73
1

inkontinens vid kastrering?

hejsan,,

jag undrar då jag hela tiden hävdat att ska man inte avla så ska man kastrera sina djur.

sedan läste jag på flera sidor att tikar kan bli inkontinenta av att kastreras? vad grundar man det på?

varför kastrerar veterinärerna tikar om det kan leda till inkontinens? varför ger försäkringsbolagen rabatt om tiken är kastrerad? asså det vet jag men jag menar om den ena sjukdomen inte utesluter en annan?

jag har även pratat med min syster och syterdotter om detta som ändå kan en del om hundar enligt mej och dom har inte ens hört talas om detta?

nu är ju min flicka bara 1 år och jag vet inte helt 100 ännu om jag ska ta kull på henne eller ej, beror lite på uppfödaren och dom andra i kullen hurvida dom går vidare eller ej och om hennes ögonlysning går igenom. Men om jag nu skulle bestämma mej för att inte avla,, ska hon då kastreras? jag vill u inte betala ca 5-6000:- om det kan resultera i att hon inte kan hålla tätt..

tack på förhand

mvh Linda

Chilli10
0

När jag talade med veterinären om detta innan kastrering saå fick jag veta att det oftast kommer högre upp i åldrarna. Och när det väl gör det är det svårt att avgöra om det beror på operationen eller vanligt åldrande.
Långt ifrån alla tikar drabbas av det enligt denne veterinär.

Precis som på en hund som får inkontinens av åldrande kan man i värsta fall ge medicin för att det ska fungera bättre.

Anledningen till att försäkringen blir billigare är ju att de inte kan drabbas av livmoderinflamation, tumörer osv. Det är ju en hel del tikar som får det när de blir äldre med. Och om hunden får något av detta så täcker ju försäkringen för ev akut operation. Detta slipper de ju med kastrerade tikar.

Om du ska kastrera din hund eller är ju såklart upp till dig. Väg fördelar mot eventuella nackelar :)

Labolina_73
0

tack för snabbt svar..

[Forest]
0

Enligt min vetrinär så finns det oxå risk att de blir det efter opratonen samt som 1 säger när de är äldre. Har inte träffat nån tik som drabbas av det än, bara 2 hanhundar.

Sixtenblixten
0

Har haft 4 kastrerade tikar och 2 hanar en har läkt vid 13.5 års ålder

Labolina_73
0

#4 nu förstår jag inte vad du menar,,, :-(

//L

[Forest]
0

4 och du har inte haft något inkontinnensproblem trots hög ålder vid kastrerintg ? kan vara bra o veta :)

[countess]
0

Enligt min vet var det 20 % av tikarna som vart inkontinenta ! Dock går det att medicinera enligt vet ?  men kastreringen tar bort så mycke andra farligare sjukdommar så jag håller fortfarande med kastrera om tiken inte ska gå i avel

Sixtenblixten
0

Ska förtydliga mig!

Har en kastrerad 8.5 åring kasterad läker ej än och är kastrerad mellan två löp

Min 14 åring kastrerad med 3 v valpar i magen blev dräktig vid nästan 7 års ålder och ansåg det inte rätt mot henne fast hon var i topp kondioton hade haft en kull för 6 månadersedan och hon började läcka vid 13,5 år!

min hane e 4 år och kastrerad läcker ej!

hade en blandis som vid 10,5 år inte läckte

en tik som tyvärr av andra anledning fick sluta sitt liv vid 7 år kastrerad sedan 1 år läckte ej!

OCh en hane vid 7 år kastrerad läcker ej!

Min veterinär säger man ska kastrera tikar mellan 2 löp för att mindska hormonerna i kroppen och på så vis även att dom inte läcker vet ej om det stämmer men varför inte!

Finns medicin mot läckage och det funkar alldeles ypperligt från början gav jag 3 gånger om dagen men till sist blev det var tredje dag!

jollycox
1

Min hund är kastrerad pga att hon fick urinvägsinfektion efter varje löp. Hon är 8 år och kastrerad sen hon var kanske 3-4år. Nu kissar hon inne, kanske pga kastreringen men hon har något värde som var för högt på urinprovet. Hon har blivit medicinerad för inkontinens men det hjälpte inte. Vi får ha ut henne ofta så det inte händer någon olycka.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Sixtenblixten
0

9# när hundar har urinmläckage pga kastrering sä droppar det dom kissar inte inne i den bemärkelsen min tik läckte på natten när hon sov!

jollycox
0

#10 veterinären sa att det fanns två olika, antingen så läkte dom lite hela tiden eller så hade dom svårt att hålla sig så dom kissade på sig.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin