Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1762 ggr
malinroth
0

Vad göra med rädd hund?

Min hund är som så många andra hundar livrädd för skott/smällare och fyrverkerier (och liknande ljud). Och som vanligt kan inte folk hålla fingrarna från dessa förbannade fyrverkerier nu i slutet av december. ‎4 gånger på 3dagar har vi nu råkat ut för smällare och raketer i närheten och Nelly blir livrädd varje gång, hon blir så rädd så hon håller på att krypa ur sitt eget skinn. Hon vågar inte vara inne, inte ute, inte gå ner i källaren, inte in i ett rum, hon bara flåsar och skakar som en tok och vet inte vart hon ska ta vägen. Vad ska man göra??

Det är ju så fruktansvärt synd om henne och det räcker med en smäll sedan är hon i upplösningstillstånd i en evighet. Jag vet ju att man inte ska dalta med dom och göra någon grej av det men det är såå svårt att bara ignorera henne när hon mår så dåligt. Någon som har något bra tips på hur man kan lugna hunden när den väl blivit rädd? bomull i öronen och så ljudisolerad plats som möjligt och musik och grejjer är ju bra i förebyggande syfte men hjälper ju föga när det är tyst men hon redan blivit skrämd…

Loveradio
0

Nu är det ju tyvärr inte långt tid kvar till nyår. För ett sätt hade ju varit att försöka vänja henne vid fyverkeriljuden. Finns på cd-skiva och på youtube. Och så spelar man upp ljuden en stund varje dag, först på låg volym och sen höjer man lite varje gång. Eller så har man det som bakgrundsmusik under dagarna.

Är hon jätterädd kan man ju ge lugnande tabletter eller prova DAP, som numera heter Adaptil. Det finns som halsband, som spray och som doftavgivare som man sätter i vägguttaget. Men det råder lite delade meningar om hurvida det funkar.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

LinaK
0

Vet precis hur det känns att ha en rädd hund, kvällarna här har varit en mardröm hela veckan då folk inte kan fatta att det är nyår imorgon Lördag, och dom ska envisas med att skjuta innan så att vi med rädda hundar inte har chansen att fly från stan Obestämd

Jag har tyvärr inget råd att ge, vi kommer att åka ut i bilen under tiden dom smäller. Jätte tråkigt är det. Jag bara önskar att denna helg vore över NU.

Hoppas allt löser sig för er Obestämd Kanske lugnande tabletter vore något för henne som är så pass rädd?

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Maja2
0

Kanhända att lugnande som du kan få utskrivet av veterinär, är det enda som hjälper om hon är så rädd. Däremot, direkt efter nyår, kan du köpa en cd-skiva med smällare och fyrverkerier, för att hinna träna tills nästa år. Det krävs mycket träning, och den måste spelas ofta, och under lång tid för att det ska ge något resultat.

Jag har spelat skivan ett drygt halvår regelbundet, och har även DAP-spray…. får se hur det går :)

Lycka till!

Vattnadal
0

Skaffa DAP, antingen halsband, spray eller dosa. Det hjälper kanske inte mycket, men lugnar i alla fall lite. Sen får du börja träna med en CD eller gratis ljud från internet, när hon lugnat ner sig.

Ev kan det vara värt att besöka en riktigt bra hundveterinär som har koll på chockbehandlingar, och ge en efterchocksbehandling nu efter nyår.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

LinaK
0

Här http://www.sveafireworks.com/se/information/djuragare.asp kan man få en CD-skiva med fyrverkerier gratis. Jag funderar på om jag ska maila och beställa en skiva som jag kan spela under det kommande året. Dock så bryr han sig inte om fyrverkerier på TV:n, det är när det kommer utifrån som han reagerar.

#3 Du får gärna berätta hur du tycker att din hund reagerade, och om du tyckte att cd-skivan verkar ha fungerat.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Rafflan
0

Endel veterinärklini9ker säljer ett medel som hjälper hunden vid nyår med alla smällare, typ lugnanade eller nåt.

Även sätta bomull i öronen så hunden hör sämre kanske?

Maja2
0

#5 Japp, jag ska meddela direkt efter nyår :)

Är det så att det inte gett önskad effekt, kommer jag att flytta ut cd:n på balkongen till sommaren, och spela utifrån och in.  På NÅT sätt ska det ju gå att träna, det är jag helt övertygad om :)

jollycox
0

Min hund är också smällrädd. Iår har vi köpt zylkene och dap spray så vi får se om det fungerar.
På nyårsafton har hon bomull i öronen, fördragna fönster och hög musik. Under tolvslaget sitter alltid någon med henne men utan att dalta, bara sitter.
Hur man lugnar en rädd hund. Om man är ute så är det väl att gå hem och in, kanske hitta på något roligt, busa, ge ett tuggben, spela ett aktiveringsspel(typ nina ottosson) så hunden får annat att tänka på.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin