min valp skäller hela tiden
Har börjar lära mej massa mer om min hund nu eftersom jag läst massa böcker! Och det mesta går bra.. förutom att han är väldigt skällig..
Han har vart det enda sen jag fick honom, han skällde första dagen jag fick hem honom.
Han skäller på .. i princip allt :P Han skäller på mig på natten när han vill att jag ska vakna och leka, han skäller på dörren när han vill ut och kissa och bajsa(fast det är ju ganska bra försej) han skäller när han leker, han skäller på golvmoppen, brunnen i duschen, saker som inte står där dom brukar, han skäller på mig när jag säger Nej (fast han slutar med det jag säger nej till..), han skäller på väggen ibland..(?) och på listerna och mattorna.. han skäller när han är hungrig, han skäller på sina bajskorvar när han har råkat bajsa inne (fast det är lite gulligt).
Det värsta är att han skäller när jag gör hans mat, han skäller oavbrutet och försöker hoppa upp och hålla på, har försökt lugna han på alla möjliga sätt :/
Ska en golden retriever vara såhär skällig? :P Han "pratar" ganska mycket också men det har jag inget emot, plus att det stör ju inte.
Nu bor vi i villa så det stör ju inga grannar, men i framtiden när jag flyttar ut och sånt kan det ju vara ganska jobbigt, så skulle vilja träna bort det på något sätt..
oj hehe, förlåt att jag skrev typ en hel bok :) hoppas någon orkar ta sig tid att läsa.
Vet tyvärr inte själv men skille gärna vilja få veta
Vet tyvärr inte själv men skille gärna vilja få veta
Hur beter du dig när han skäller? Alltså vad gör du?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Hej, har själv en skällig ras och här är några tips. Skällandet ska aldrig leda till något din valp vill. Gör du mat och han skäller, gå bara direkt ut ur köket och gör något helt annat tills valpen är tyst. Prova igen och gå tillbaka till köket. Gå direkt därifrån om valpen skäller igen. Var envisast. Samma sak om ni leker eller tränar, sluta direkt och börja igen när valpen slutat skälla. Utomhus om han skäller på en kompis för att få hälsa så stå bara rätt upp och ner tills valpen är tyst, sätt valpen ner och ge en seg godbit samtidigt som du säger varsågod att hälsa. Om valpen tuggar samtidigt som den ska hälsa så borde den inte börja skälla igen. Slutar inte valpen skälla så gå därifrån, då blir det inget hälsande. Likadant inomhus, skärma av med en kompostgallergrind så att valpen inte kommer fram till besökarna och inte förrän valpen är lugn så får den hälsa. Besökarna ska bara ignorera valpen och om ni släpper fram valpen och den börjar fara runt och skälla, då tar ni bara bort valpen igen tills den är lugn. Hundar är smart och fattar snabbt att skällande inte leder till det den vill. Skällandet vid dörren när den ska gå ut är väl bra så det kanske du inte behöver göra något åt om valpen verkligen är kissnödig och inte bara vill ut och leka.
Tänk också på att inte leka allt för mycket stressande lekar för det låter lite grann som valpen är stressad. Släng inte massa bollar tex eller pinnar igen och igen. Eller vilda kamplekar. Du har en retriever, börja redan nu med att den kan lära sig hämta, sätta sig hos dig och först släppa när du säger loss. Istället för att sedan slänga iväg den så sätter gömer du leksaken, lätt de första gångerna och låter valpen söka upp den och hämta tillbaka den. Lär valpen lugna tricks, gör godissök, balansövningar- det är lugnande.
Ge bra mat och godis som inte innehåller socker som också ger mer stirrighet och stress. Ge rent godis som torkad kyckling, tonfisk, anka och även det vanliga torrfodret som inte ska vara från typ ica, konsum utan från en bra fackhandel.
Torkade märgben, eller färska märgben med märgen utskrapad ger långa lugna gnagstunder då valpen kan varva ner.
Lycka till! Mvh Ulrika
Ett till tips också är kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt speciellt dvd skivan med handledning, tänker mycket på övningen ryggsäcken som är jättbra när du vill lugna ner din valp!
Det låter lite som att han skäller så fort han vill ha lite uppmärksamhet. Jag skulle tipsa dig om att inte alltid ge honom belöning för att skälla=ge han uppmärksamhet.
När han skäller när du ska göra mat, prata inte massor med hunden, utan visa med ditt kroppsspråk att du inte tycker om det.
T.ex. kan du räcka upp ett finger och säga "Nej", och om han hoppar så går du bara mot honom.
Eller få honom att sitta och vänta utanför köket när du gör i ordning mat.
Tittade på ett videoklipp på YouTube där Fredrik Steen visade hur man ska utfodra hunden för några dagar sen. Nu så kan jag inte hitta det, men videoklippet var lärorikt tycker jag, så det var synd. 
#4 Jag försöker visa att jag inte gillar det, jag säger nej och om jag gör mat så slutar jag med den och går därifrån, om han skäller på mig så vänder jag ryggen till :/
#5 Jag gjorde det där med att gå iväg när han skäller när jag gjorde mat, det slutade med att jag fick gå iväg hur många gånger som helst och det tog huuur lång tid som helst innan han fick maten :/ Kände inte att han fattade "piken" men kanske kan försöka med det igen.
När han ska hälsa på någon är han jätteduktig och sitter fint :) Och med lekar och sånt så gjorde vi lite fel när han var ännu mindre, då visste vi inte vilka lekar som var stressande för hunden, nu håller vi på med tex godissök, har köpt en sån där aktiveringsbräda, han får hämta tidningen och komma med den, och så leker vi lugna lekar med hans leksaker.. fast han skäller ändå på dom, tex på aktiveringsbrädan om han inte lyckas hitta godisen fort.
Just nu får han sitt torrfoder som godisar bara, eftersom han har vart dålig i magen fram och tillbaka :/
#6 Vi har inga dörrar till köket och vi har försökt göra så han stannar utanför köket genom att ha han i knät (inte hålla fast) och så, men han blir helt tokig och vill inte att man ens rör honom när han ska få sin mat. :o Han vill stå precis bredvid och skälla lungorna ur sig -.-
Måste säga detta……………………… Otroligt söt liten valp Grattis till bli med hund 
#5: Så himla bra tips.
Min hund skäller när jag ignorerar henne. Alltså sitter i soffan och kollar TV, när jag stänger dörren till toan eller om jag står på en stol för att måla eller likanande. Om hon blir tyst så är det för att hon springer och biter i något hon inte får, som ett stolsben eller en matta. En protest i form av kiss är givet när man kliver utanför dörren…
Bor i ett lägenhetskomplex och det blir ganska stressande för mig när hon skäller morgonar eller kvällar. Tänker på att grannarna kanske blir arga…
Detta är en västgötaspets och förstår att rasen kan vara ganska skällig.
#11: Denna tråd är 10 år gammal