Varför hoppar hundar?
Min lilla Hades hoppar, eller försöker hoppa var gång han träffar ngn eller blir glad.. Varför`? Vad vill han uppnå?
tror d har mer o göra me, "titta på mig här e jag, klappa mig,kela med mig, bry dig om mig" en hund som hoppar o har sig när man träffar den får ju mycke uppmärksamhet, vet inte exakt om det är därför men tror d..
Jag tror precis som dig Malin…dom är som barnen, ska alltid ha uppmärksamhet ;)

jag tror det är för att hunden vill visa att den finns och att den vill ha uppmärksamhet. om man inte vill ha hoppande hundar så bör man träna bort det ganska snabbt.
Men när fattar han då? Vi håller alltid ner honom o ber folk att göra de samma..

Om nån av mina hundar kommer i full fart och ska hoppa upp så brukar jag säga nej eller vända ryggen till. och på jack så har det gett resultat. på nikita så tar jag tar i halsbandet(om hon har det på sig) och sen drar bort henne och säger nej. och det börjar ge resultat. Det tar ett tag för valpen att förstå, men efter mycker om och men så brukar dom förstå det.
Alltså gäller det bara att vara ihärdig som med allt vad det gäller hundar ;)

ja på ett ungefär.

Vi hälsar alltid i soffan, för att inte belöna hoppandet.
annars så hoppar de väl mkt för att komma till ansiktet, så böjer man sig ner brukar det ge sig