Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 5064 ggr
Annie-E
0

Ylar när hon blir lämnad ensam

Finns det några bra tips till vilsna förstagångs-hund-ägare. Vi fick hem vår underbara dvärgschnauzertik i somras (då 6 månader) direkt från uppfödaren (som f.ö. fungerar även som dagmatte åt henne).

Hos uppfödaren har det aldrig varit några problem att lämna henne ensam, eftersom hon hela tiden haft sina kennelkompisar hos sig. Men här hemma går det inte något vidare alls. Så fort vi går och stänger dörren, så skriker hon till i högan sky och börjar yla, och fortsätter tills någon kommer till hennes undsättning. Vi delar av huset, så att hon bara har köket och sovrummet att vara i, när vi lämnar henne och hon börjar egentligen gny redan när hon ser att vi tar fram kompostgallret.

Faktum är att vi inte har haft hjärta att lämna henne längre än högst 10 minuter i våra övningar och nu håller vi nästan på att förlika oss med tanken att ha en hund som kräver 24-timmarspassning / dygn. Men KANKSE att det vore trevligt att spontant kunna gå på bio, eller åka och storhandla inom de närmsta 15 åren, trots att vi är hundägare.

Finns det några bra tips och trix som skulle kunna hjälpa oss över tröskeln?

Med varm och vänlig hälsning
Annie

www.joella.bloggplatsen.se

[Forest]
0

Jag skulle någ rek att ni gör kanske mer positivt att bli själv, ta fram kompostgaller oftare utan att ni går ut utan stanna kvar i huset/lägenheten. Ni kan oxå ge henne något att göra då kanske ge foder i aktevitetsboll? en kokong med något gott i, så den akterveras lite under tiden ni ensamtränar, tänk på att man inte ska gå in när den tjuter utan helst innan, om den gör det hela tiden allså ylar så får ni backa lite till i träningen. Hur är hunden hemma dansar den efter er hela tiden?

Annie-E
0

Jo, vi dukar upp med de roligaste leksakerna och mjuk bädd i köket och min tanke är att vi kanske gör för stor "grej"/procedur av att lämna henne, så att det inte faller sej naturligt för henne.

Bra idé med att vänja henne vid gallret vid andra tillfällen än vid just lämningen. Det ska jag ta fasta på. Kanske till och med rigga upp det när vi bara umgås i köket, eller går till sängs.
MEN å andra sidan så är själva gallret inte skrämmande för henne, eftersom uppfödaren har galler till varje rum hemma hos sig.

Vi hinner inte ens ut innan hon börjar yla så det är svårt att komma tillbaka innan ;) men vi försöker alltid öppna ytterdörren när hon gör en liten vilopaus i ylandet, så att hon inte ska förknippa ylandet med att få oss hem igen. Tänker vi rätt där?

Ja, hon vill ofta vara i samma rum, och när jag sitter i soffan kommer hon ofta upp och vill vara nära. Precis som jag alltid har önskat att min hund ska va. Å andra sidan känner hon sej trygg i att vara ensam i ett rum och vi får både duscha och gå på toaletten ifred utan knorr eller konstigheter.

Annie

[Forest]
0

2 hoppas du får lite mer tips av andra :) ger dig en putt för lite mer ider Flört

Annie-E
0

Tack, det var snällt Glad

Annie

Maja2
0

Det låter som att du måste börja från början.  Testa att stänga för med kompostgallret så att hon är i ett rum  och ni i ett annat.  Börja där. När det funkar bra, gå då vidare och gå ut genom ytterdörren, bara för att vända och gå in igen.  Öka sedan med att stänga ytterdörren och stå utanför några sekunder. Öka till minuter … osv.

Det gäller att träna många många gånger per dag, ta typ en gång i timmen. Till slut blir det lixom vardagsmat :)

Annie-E
0

TACK :) Ja, det kanske är så vi måste göra. Ska jag i sådana fall ignorera att hon ylar när vi går in i ett annat rum?

Jag har hört någonstans ifrån att om de blir instängda i ett annat rum medan familjemedlemmarna är kvar i huset, så tror de att de blir straffade för något som de inte förstår vad de gjort. Stämmer det?

Annie

Maja2
0

Ja, jag skulle ignorera om hon ylar när ni finns i ett annat rum, och har kompostgaller så att hon ändå ser er.  Lär henne helt enkelt att det inte är någon big deal, dvs, ignorera henne när hon ylar då.

Att de skulle tro att de blir bestraffade för ngt de inte förstår att de gjort, det tror jag inte på. En hund tror sig aldrig bli bestraffad, för de vet inte vad straff är.

Det gäller att lära en hund att vara trygg och avslappnad, även om man inte är i samma rum. Sen gäller det åxå att inte göra ngn grej av det.

Tar ett ex.  Stäng för ett rum med kompostgaller i dörröppningen. Du finns på andra sidan och donar med what ever. Hunden gnäller men det bryr du dig inte om. Prata inte med hunden, titta inte på den. Till slut lugnar den sig. Då tar du bort kompostgallret, men fortsätter att inte bry dig, prata inte, gör ingen grej av det, du fortsätter dona med det du höll på med.

Annie-E
0

Tack snälla!! Det var härligt att höra att de inte vet vad straff är, för det är det som har gjort mest ont i hjärtat på mig under de övningar vi har haft.
Jättebra med ditt beskrivande exempel, nu vet jag dessutom precis vilka rum jag ska använda för att det ska fungera naturligt.

Glad

Annie

Maja2
0

Jag tror att man måste sluta göra det så komplicerat bara :)

Fortsätt skriv och tala om hur det går, och om du undrar över ngt och behöver hjälp :)