Spökåldern på nytt?
Kan hundar komma in i spökåldern på nytt? Mille har börjat skälla åt ingenting. Idag mitt i natten började han morra åt något utanför fönstret han morrade kanske 10 minuter tills han började skälla så jag tog bort honom från fönstret. Också på promenader är han likadan ser han svarta skuggor blir han livrädd och skäller och morrar.
Vad gör du när han börjar morra? Hur hanterar DU det?Jag har svårt att tro att han blir livrädd, men osäker kan han ju bli på saker han inte känner igen tex.
Hur gammal är han?
Ruby är likadan,hon drar i kopplet och skäller mer än vanligt =/
Knasig period 
Min hund skällde också och morrade åt ingenting speciellt när det var mörkt. För svart klädda och för män var det väldigt mkt. men det kunde även hända att han skällde och morrade åt tvätt sprak scyklar m.m Tack och lov har han kommmit ur det nu snart 2 år gamma.
Uppfödaren jag köpte min hund av sa att rasen min hund kommer in i spökåldern flera gånger, så det kan säkert vara en ny spökperiod din hund har kommit in i.
Jag hade dock tur och märkte inte av någon spökålder med min hund. :p
#1 Först så bryr jag mig inte om honom sedan om han inte blir tyst så försöker jag visa att saken inte är farlig ( men svårt om det är utanför fönstret) . Han är 2 och ett halvt och har redan en gång varit i spökåldern :)
#2 :)
#3 Okej :)
#4 Vad är din hund för ras? :)
Hon är en tervueren. :)
Hundar brukar komma in i 1 vid 4-6 månaders ålder och ytligare en vid 1-1 1/2 år. Efter 2 år brukar det dock inte vara några problem med spökåldern:)
Jag tänker såhär: Om hunden visar osäkerhet mot något, så visar jag direkt att hunden inte ska bry sig om det. Jag tar över ansvaret helt enkelt. Jag tror att man ska agera direkt hunden morrar, dvs inte låta honom morra åt saker, utan visa att DU är den som agerar, inte han.
Är det olika mellan raserna när spökåldrarna kommer?
MVH
Sofie
#9 Ingen aning. Belgiska vallhundar är ofta lättstressade och nervösa så det kanske har lite med det att göra. :p Jag tror att han sa att hon kanske skulle ha två spökåldrar men det är ju ganska vanligt bland hundar att de har två. :)

hahaha dom kanske ser spöken,,, på riktigt.. ;-)
#10 Hehe okej. Den äldsta hunden såg bara spöken som valp, men den yngre hunden har börjat skälla mitt i natten för ingenting, och även mitt på dagen så börjar hon morra utan att det är något på utsidan. Men då kan det vara spökåldern? De andra hundarna vi haft har bara sett spöken som valpar, om ens det..
MVH
Sofie
#12 Det kan säkert vara spökåldern. :) #7 skrev ju att andra spökåldern brukar komma mellan 1-1½ års ålder, vilket jag har för mig att min uppfödare berättade för mig också. :p
#13 Okej :) Den yngsta hunden är 22 månader, så hon är ju lite äldre än 1-1½ år ;) Tack för hjälpen :)
MVH
Sofie
Alla hundar kan komma in i flera perioder av spökåldren, även främlingsskap, så du borde inte oroa dig:) men försök att inte ta bort honom utan avbryt hellre med något roligt:D lycka till!!!