Standardt vs Orijen
Hej!
Min hund (en Bichon Havanais) äter för tillfället Magnusson M&B men det är snart slut och vi har tänkt byta foder eftersom hon inte gillar det något vidare, hon är väldigt kräsen med andra ord.
De foder jag har tittat lite närmare på är just Standardt och Orijen eftersom jag tycker de verkar bra.
Vad har ni för erfarenheter av dessa foder, och vilket tycker ni är bäst?
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Av dessa skulle jag tveklöst välja Standardt eftersom orijen innehåller för mycket "lullull" för min smak. Jag anser inte att man ska peta i en hund örter utan anledning och behövs det så tillsätter jag vid sidan om.
Dock fungerar inte alla hundar på Standardt, så du får prova.
Jag skulle rekommendera Orijen eftersom det inte innehåller spannmål.

Jag säger också Standart utan att blinka! Det är ett bra svenskt foder och det finns lite mildare sorter för den som har en känslig hund.
Har för mig att orijen består av väldigt stor del protein och det har varit stora diskussioner om det är bra med så extremt mycket som det tydligen är i just Orijen. Meen, jag vet inte. Standart är kalas bra och har du möjlighet att köpa det tycker jag du ska göra det!
Hade M&B förut, men har nu bytt till Orijen! Pälsen har blivit mycket fylligare och hon har breddat sig en hel del i ansiktet! Precis vad som har behövts! Av M&B, så hade hon inte mycket päls, plus hon var jätte tanig. Nu börjar hon se "normal" ut. Tycker Orijen är ett kalasfoder och min hund kastar i sig maten (dock gjorde hon inte det när hon löpte) och med M&B var hon kräsen.. Ville helst inte äta. Stort + för att det inte är spannmål i Orijen.
Vet att Standart är väldigt likt M&B
Jag har ingen erfarenhet av Orijen.
Men jag ger min hund Standart och jag tycker det är ett bra foder och ett plus är ju att det inte är så dyrt heller.
Vi har gett Orijen till våra fyra hundar och mormor och morfars bichon frise. Dom åt tidigare royal canin men vi ville ha något bättre foder så då provade vi orijen eftersom det inte innehåller spannmål. Bichonen och vår unghund började äta bra, tidigare åt dom inte bra, ibland lite ibland inget. Men alla våra fyra har varit lösa i magen och fisit värre än värst så nu håller vi på att byta till acana som inte innehåller lika mycket protein som orijen.
Vet inget om standart.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Ojdå, verkar vara väldigt delade meingar om dessa foder :)
Men jag funderar lite på om Standardt innehåller för mycket animaliskt protein, hundar är ju allätare och även om deras huvudsakliga föda består av kött så behöver de få i sig en viss mängd vegetabilier också. Men å andra sidan innehåller orijen väldigt mycket olika växter och örter osv, fast kött står ju överst på innehållsförteckingen och det gör att de kanske bara innehåller relativit små mängder av de olika sorterna och mycket av det som finns med är ju bra att de får i sig, kanske inte nödvändigt men heller inte dåligt. Men med tanke på att mycket av det kött som står med står i färsk form så får man ju räkna bort vattenhalten också vilket gör att det inte blir så värst mycket kvar.
I Standardt finns det bara ris och lite morotsflingor som är vegetabiliskt.
Men Orijen är ju så dyrt, och när man inte vet om det faktiskt är bättre eller om hon kommer att äta detta så det är lite svårt det där med att välja foder.

#7 Ang om hunden äter det eller inte så har väl alla foderföretag smakgaranti nuförtiden? Bara att lämna tillbaka om hunden inte äter det.
Om du börjar byta foder så kan du få hålla på med det hela tiden. Kräsna hundar tröttnar och blir bortskämda. En frisk hund svälter inte ihjäl. Jag skulle hellre toppa fodret med lite blötmat för hund eller katt. Kattmat är supergott för hundar; tex Bozitas små tetror. Lite bara eftersom hundar ju ska äta hundmat och inte kattmat. En tik kan tappa matlusten inför löp. Löp på gång?
Du har en liten hund som har små urinledare och urinsten är ganska vanligt hos små raser. Vet ej exakt hur det är med bichoner och risken hos dem. Jag skulle hålla kvar vid Magnussons Meat & Biscuit eftersom det har bra balans av kalcium/fosfor och inte är något högproteinfoder.
Jag skulle inte välja ett foder med hög halt kalcium/fosfor som i Standarts foder. Dessutom är det många hundar som inte gillar fodret sen de bytte formula, så stor risk att din kräsna hund inte skulle gilla det. Hundar kan få urinsten av både hög halt kalcium och hög halt protein.
Orijen skulle jag också välja bort pga för hög halt protein. Hellre då Acana av samma tillverkare. Acana Wild Praire är spannmålsfritt och har lägre kalcium/fosfor än Acanas lammfoder. Acana Adult är billigare och håller också en normal nivå på kalcium/fosfor. Finns hos foderbilen.se hemfoder.se och hos pongo.se Acana Wild Praire anses nog godare av de flesta hundar då det också innehåller färskt kött.

Fast börjar man toppa maten med något gott kan man snabbt få en hund som inte äter utan topping eller ännu värre, petar i sig det goda och slutar helt att äta sin vanliga mat. Jag har haft en tik som jag fått fjäska för att hon skulle äta i 14år! Det är inte speciellt kul på ex semestrar osv. Bökigt som sjutton att alltid se till att ha med sig (eller ha hemma) något man kan blanda i maten!
Jag hade hellre bytt foder någon gång om året i så fall. Sen inbillar jag mig att inget foder har ALLT. Så om man byter ibland kanske det kompletterar varandra så att hunden genom livet ändå får i sig allt den ska. Då är risken liten att den skulle få en brist på något som det kan vara om man kör på samma foder hela hundens liv.
Jag tror inte att det skadar att byta foder ibland, däremot tycker jag att man ska akta sig med att lägga blötmat på torrfodret, det kan om något ge en extremt kräsen hund.
Kommer nog inte att välja vare sig Standardt eller Orijen nu, Standardt verkar ha blivit konstigt sedan de bytte formula och Orijien känns inte heller som något toppfoder.
Tycker ANF som tillverkas av Lupus Foder AB verkar ganska bra, något som vet något om detta foder?

Ang Lupus så har jag aldrig kört det på mina egna hundar. Men jag tycker det verkar smart med vakum förpackningen och sen har dom ett bra rabbatsystem om man är uppfödare! Får rabatt på bla Espree produkter.
Jag trodde förut att ANF var ett bra foder, MEN - de flesta av ANF:s foder innehåller fiskmjöl, men något är utan fiskmjöl också. Fiskmjölet innehåller troligtvis det mkt giftiga konserveringsmedlet etoxikin. Det står på ANF:s hemsida att de inte tillsätter etoxikin, men de behöver inte skriva ut vad som finns i fiskmjölet från början. De flesta foder med fiskmjöl har etoxikin i råvaran (ethoxyquin på engelska), men inte alla. Acana och några fler har det inte.
ANF har betmassa och syntetiskt K-vitamin i sina foder. Betmassa kan ge gasig mage och anses kunna bidra till magomvridning hos de raser som är utsatta. Om det inte är en sån ras och hunden tål det, så är det väl ingen större fara med betmassa. Syntetiskt K-vitamin (menadione) kan ge skador på levern, men det finns nog inget som bevisar att en liten mängd skadar. Jag väljer bort det för säkerhets skull. Googla på am sidor så står det en del negativt om det, bl a på sidan www.dogfoodproject.com
Läs omdömen om ANF:s foder på dogfoodanalysis.com och på dogfoodadvisor.com Liknande foder är Acanas och Olivers foder. Acanas foder finns också analyserat och bedömt på de två sajterna, men inte Olivers. Olivers har bytt leverantör av råvaror och har numera danska råvaror. Om hundfodret ändrats sen de bytte vet jag inte. Kattfodret ändrades och blev sämre, skriver folk på kattforum.

Tänk vad mycket fantastisk fakta man kan få här! Jag är ju iofs inte ute efter nytt foder, men herregud vad jag lärt mig mycket av den här tråden! Tack för att ni orkar dela med er av det ni vet!