Bytt foder - dålig i magen!
Har ett litet problem… EFter en del rådfrågande på djurbutiken My One, mycket komptetnt personal, valde vi att börja med Pro plan. Han har innan fått Doggy och vill INTE att han ska äta det. Visst va han bra i magen men det innehållr för mycket skit…. Så vi valde då pro plan lamm, för känsliga magar och tänkte att övergången kanske blir bättre då.
Och då vi inte har så mycket doggy kvar och inte vill köpa en ny säck, vill verkligen inte ha in det så har vi blandat igår och i morse både doggy o pro plan (nu börjar doggyn dock ta slut) men i morse och idag på förmiddagen va han liiit lösare i magen men inge problem. Men nu, när vi skulle gå hem, satte han sig mitt på gatan och det bara rann! För det första tycker jag synd om honom och för det andra, vad gör man då?! Man kan ju inte plocka upp det. Gissa om jag skämdes när jag gick därifrån utan o plocka upp när det va typ på gågatan! :/
Men, ska vi strunta i o byta till pro plan eller blir det bättre tror ni när magen vant sig om ett par dagar?? Är det normalt att det kan bli så?
Magen behöver oftast tid att vänja sig vid ett nytt foder, olika länge för olika hundar, och därför får man ta övergången lugnt. Kan tänka mig att valpar är känsligare.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#1 Ok ok kanske ordnar det sig då! :)
När man ska byta foder ska man blanda ut med det nya i ca 1 vecka för att magen ska hinna ställa om sig :)
#3 Jo, problemet är ju att jag får en hel del Doggy över sen då om jag köper en säck nu :/ Och vill verkligen inte att han ska äta detta.. Dock har jag hört om folk som bytt snabbare o det funkar, på några dagar, för att dom äter ett så risigt foder redan… Och helt ärligt beror det även på att jag inte har råd o köpa ännu en säck mat när jag köpte en för 660 kr igår… Har inet fått några pengar så vet ite hur jag ska lösa det! :/
Det är säkert därför han är dåligt i magen, men det går nog över om några dagar :)

http://hundar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=fb5dd4b0-9c24-4f58-a938-c2743f999b3e
Tips på tråd, de tar inte upp diare i samband med foderbyte men det kanske kan vara till hjälp.
#6 Tacktack!

#4 du kanske kan köpa en liten säck på 2 kg eller nått att blanda med tills hans mage vant sig vid det nya fodret.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#8 Okej.. Får göra detta imorgon då så får han äta det här fodret ikväll o imorgon bara. Han verkar inte må dåligt annars..

Blanda ut med lite ris i den nya maten, det tar nog ett par dagar att ställa om magen men sen löser det sig nog. Du har ju ändå lite Doggymat kvar att blanda ut med.
Jag har alltid haft hundar omkring mig med järnmage och kunnat byta foder lätt, bla. farmors hund har ju ett foder hos farmor men virriga tanter kommer ju aldrig ihåg att lämna med foder och när man frågar vad hon har så minns hon inte det heller och har slängt påsen, så vi har aldrig blandad och det har funkat finfint.
I morse hade han diaree och nu innan jag skulle ut med honom, på två minuter både spydde, bajsade o kissade han inne! Han gör nästan inget inne.. Och jag KRÄKS nästan nu för jag TÅL inte spyor. :( Vad är oddsen, första kvällen sjläv med honom och han spyr!!! Bajs kan jag ta men spyor, jag har det upp i halsen nu kan jag säga. Och pricken över i:et va att han hann äta upp det igen!!!! :( Kan det va farligt?? Kommer det antagligen upp igen snart då eller???
Han har inte fått någon mer mat nu och kommer inte få någon heller förens imorgon när jag kan köpa Doggy igen. Funderar på o gå tillbaka till det helt om det ska va såhrä men vill inet ha Doggy åt honom.. :/ Skai af köpa o blanda jäkligt lugnt!!! Men nu oroar jag mig för att han ska spy igen eftersom han åt upp det.. Dock vet jag inte om det beror på fodret eller att han åt gräs idag och hade nåt annat han ville ha upp, hade bl a lite hårstrån där i hann jag se.. Som TUR va va det inte riktigt diaree nu när han gjorde det inne!
Gå tillbaka till doggy helt och hållet ett tag. Sedan kan du SMYGA in ett annat foder om det är väldigt viktigt för dig. Det finns massor av hundar som äter Doggy genom hela sitt liv och mår utmärkt. Och mår din hund bättre på Doggy så varför inte?
Det finns ingen forskning som bevisar att hundar mår dåligt av spannmål. Visst känns det logiskt att dom ska äta kött, och det är också det enda argumentet som håller. På senare tid har den hysterin gått väl långt tycker jag.
Vill du verkligen försöka igen så titta lite på Profine, det är ett bra foder med få ingredienser.
Säger någ samma som 12 byt över foder helt till doggy så magen får vila lite men spara då så du kan göra foderbytet igen innan fodret är slut.
Om han både spyr och har diarré är det inte säkert att det är fodret det beror på heller.
Foderbytet kan ha gått för fort eller så kanske han funkar bäst på Doggy, helt enkelt. Det finns hundar som reagerar starkt på något i det nya fodret de inte tål, även om det inte är allergi. Allergi tar lång tid att utveckla, men en överkänslighet mot något i fodret kan det vara.Blanda i Doggy lite längre tid, men om det inte funkar byt tillbaka.
Byt ev upp dig till Doggy Professional om du vill ha ett bättre foder, men ändå hålla dig till doggy. Om du har en valp välj valp- eller Juniotfoder.
Ett annat foder som kan funka för känslig hundmage är Magnussons Meat & Biscuit. Junior till valp och Adult eller Work till vuxen. Det fodret finns hos vissa ICA Maxi och Coop har börjat ta in det. Finns hos foderbilen.se och Pongo.se också om man vill ha det levererat hem. Magnussons Meat & Biscuit är ett riktigt bra foder i mellanprisklass och bättre foder än Doggy. Inga syntetiska konserveringsmedel i Magnussons foder. M & B är bättre än originalfodret.

Det finns bra Doggy och det finns dåliga Doggy. Vilket Doggy är det han äter? Deras Professional-serie är helt okej (för att vara torrfoder!).
Tyvärr är inte personal som säljer foder de rätta att prata foder med… Att ge hunden Pro Plan är ju verkligen att som gå över ån (Atlanten till och med) efter vatten. Bättre att hitta ett svenskt alternativ!
Det du ska göra nu är att gå till Apoteket och köpa Canikur till hunden. Köp också kapslar med Probiotika (finns på Apoteket och i hälsokostaffärer).
HUr gammal är din hund? Om han är ett halvår eller äldre så låt honom vara utan mat och bara få Canikur i åtminstone ett halvt dygn (ett helt dygn för vuxna hundar). Är det en liten valp så ge små mål med den gamla Doggy-maten och Canikur mellan målen.
På den tiden när jag gav torrfoder gjorde jag alltid bytena över flera veckor. Av erfarenhet blir man vis!
#12 skrev "Det finns ingen forskning som bevisar att hundar mår dåligt av spannmål."
Vad har du fått det ifrån? Det finns massor som tyder på att spannmål inte är bra för hundar, men många hundar tål en del spannmål i sitt foder. Dock är verkligheten tyvärr sådan att forskning kostar mycket pengar och pengarna i det här sammanhanget finns hos foderindustrin… De tjänar massor på att stoppa i så mycket billigt spannmål som möjligt i maten till våra köttätare, så det ligger knappast i deras intresse att visa att det inte är bra!
#25, Magnussons innehåller väldigt mycket spannmål… Bra mycket mer än Doggys professional-serie.
#16 där har du lite fel.. Magnussons köttinnehåll ligger runt 40% medans doggy runt 6%. Man kan ju tänka sig ungefär viket som har mer plats för spannmål ;) Dessutom står spannmålen först i innehålsförtecningen hos doggy. Alltså är procenten spannmål högst. I Magnussons står kött först.
17, har Doggys professional-serie 6% kött?
Jag tycker att 14 Majsa2 sa något riktigt bra där oxå, kanske är det magsjuka hunden åkt på?
Nu har jag inte läst alla inlägg, så jag kanske upprepar det. Men övergången till ett nytt foder ska man låta ta tid. Övergången ska vara på en månad helst. Och just hos valpar är det viktigt att man inte skyndar på övergången.
Jag håller just nu på att övergå från Royal Canin till Magnusson med min valp. Och först så fick han bara det nya fodret som godis. Sen efter några dagar så fick han några kulor i maten. Efter en vecka så fick han en handfull av det nya fodret i maten. Och efter ytterliggare en vecka så får han hälften/hälften. Och sådär ska man hålla på.
#16 Skitsnack att Magnusson innehåller mycket spannmål. Håller med #17.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

OK here we go!
Magnussons Meat & Bisquit Junior (som var det foder som det refererades till i tråden):
Sammansättning (samtliga ingredienser är av svenskt ursprung):
Produkter av animaliskt ursprung 46% (färskt nöt- och fläskkött), grahamsmjöl, ägg, vegetabilisk olja och fett 5% (kallpressad rapsolja), kornmjöl, morötter, torkad potatispressmassa.
**Analytiska beståndsdelar
**Råprotein 26%, råolja och råfett 14%, växttråd 3%, kolhydrater (NFE) 41,8%, mineraler (råaska) 6,2%, (varav Kalcium 1,2% och Fosfor 0,9%), vatten 9%. Omsättbar energi 1493 kJ/100 g (enl. Jordbruksverket).
Doggy Professional Extra Valp (fast jag skulle rekommendera Doggy Professional Extra Aktiv även till valpar p g a mer fett och protein):
Analytiska beståndsdelar
Protein 28 %, fettinnehåll 14 %, kolhydrater (NFE) 41 %, växttråd 2 %, mineraler (råaska) 7 % (kalcium 1,3 % och fosfor 1,0 %), vatten 8%. Omsättbar energi 1510 kJ/100g.
Råvaror
Fullkornsvete
Kycklingköttmjöl
Rismjöl
Färsk lax
Laxmjöl
Animaliskt fett
Potatisprotein
Kycklingbuljong
Betfiber
Morötter, torkade
Majsgroddar
Heläggspulver
Linfrökaka
Foderkalk
C-vitamin
Mineraler
Vitaminer
Doggy Professional Extra Aktiv, som jag förespråkar även till valpar, innehåller 30% protein, 20% fett (animaliskt!) och 33% kolhydrater!
#17 Var i allsin dar har du snappat upp att Doggy skulle innehålla 6% kött? Det gör inte ens värsta skitfodret som man köper på Willys! Vad som står först i innehållsförteckningen kan man inte dra några slutsatser av eftersom tillverkarna har lärt sig att konsumenterana tittar på det och har i lite av många olika sorters skit (spannmål och liknande), så att allt hamnar på slutet, medan proteinkällan är en och hamnar först. Nej, det man måste titta på är makronutrienterna fett, protein och kolhydrater. Och, inte minst, om fettet är animaliskt (dyrare) eller i form av billiga och sämre oljor. Självklart ska köttätande djur ha animaliskt fett!
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

# 21 Vad menar du? Att det är sanningen för att ett företag som lever på att sälja hundmat med mycket spannmål säger att det är det?
Hmmm, intressant. Har fått höra att vi ger våra hundar skit foder. Doggy proff extra. Våra hundar jagar med glans och får stora fina kullar. Talade med vår veterinär för några veckor sedan om just det här fodret. Och det skulle vara hur bra som helst. Man ska gå efter det #20 skriver. Fett, protein och kolhydrater. Och lite spannmål behövs i fodret.
Ärligt talat så tror jag många går efter priset. Ju dyrare foder, ju bättre är det.
Min kompis 11 åriga colie tål endast vanliga Doggy som torrfoder och han lever än - så även om jag inte gillar fodret så är det inte värdelöst. Värdelöst är däremot valpar med diarré.
Jaa, valpar med dåliga magar är inte kul. Hugaligen
#16 "Det finns massor som tyder på att spannmål inte är bra för hundar".
Kan du ge en källa till någon forskning som stöder detta? Tack på förhand.
#20 detta var det jag hittade:
Spannmål, kött och köttbiprodukter (färskt svenskt kött minst 6%), vegetabiliska biprodukter, fett, fisk och fiskbiprodukter, ägg och äggprodukter, mineraler, jäst, frukt.
Ordningen har jag hört att det som står först ska fodret innehålla mest utav, det som står sist ska fodret innehålla minst utav.
#23 de jag känner går inte efter priset. Utan innehållet i fodret. Sen att det råkar vara dyrare är en annan sak. Själv väljer jag spannmålsfritt foder då jag anser som många andra gör att det endast är en fyllnad som inte alls behövs. Att det blir dyrare beror ju på att köttet tar mer plats.
Men det finns ju dyra skitfoder det med, och även billiga bra.
#27 Men om man tittar på en hund som är utomhus så går den ibland och repar gräs. Inte bara vanligt gräs. Och fröer. Även bär. Den äter det den behöver.

Fast inga hundar går och tuggar i sig säd från åkrarna! Spannmålet i torrfoder finns där av två anledningar. En är att det är billig utfyllnad och den andra är att det är bindemedel som behövs för att man ska kunna föra torra kulor av fodret. Så ingen är för hundarnas skull. Jag och många med mig utfodrar med BARF, rått kött och ben, och det märks tydligt att hundarna mår ypperligt på det. Det är även visat att hundar som utfodras naturligt (d v s med rå föda och inget industritillverkat) lever längre än industrimatshundar.
Någon gång när jag har tid ska jag leta upp länkar, men just nu har jag tyvärr inte det! Tills vidare länkar jag till barf i fokus länklista för den som vill läsa mer http://barf.ifokus.se/links#threadlist-state!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är en film gjord av en veterinär med stor kunskap om utfodring av hundar och katter och dessutom en stor portion sunt förnuft!
Tyvärr på engelska, men hon är lätt att förstå.