Bättre/sämre aktivering?
Jag har en fundering..
När folk här inne ber om rastips och skriver att dom ska aktivera hunden med t.ex. rallylydnad och/eller agility får dom människorna ofta tips på hundar som inte är så krävande.
Vill personen däremot aktivera hunden med t.ex. lydnad, bruks eller jakt så får personen ofta tips på hundar som har ett väldigt stort aktiveringsbehov.
Varför är det så?
Själv anser jag att om man verkligen går in för rallylydnad (vill komma till mästarklassen) och/eller agility så behöver man en hund som kan prestera. Dessutom anser jag att båda grenarna är väldigt mentalt krävande.
Är dom inte lika krävande som t.ex. lydnad, bruks eller jakt?
Jag håller verkligen med dig! Men de personer som endast vill träna agility samt rallylydnad på hobby nivå anser inte jag ska ha en lika krävande ras som den som vill komma långt, tävla och har stora ambitioner inom någon av de sporterna..
#1 Absolut! Det är ju isåfall om man tävlar. Men trots att personen ska tävla så får personen ändå tips på mindre krävande raser.
Undrar om det är något som folk har fått för sig eller om det verkligen är så att lydnad m.m. är mer krävande än de flesta andra grenarna.
#2 Agility är ju väldigt krävande för hunden tycker jag, sen är ju agility - lydnad fast på ett annat sätt..
Glömde skriva en sak inlägget också.
Min egen åsikt är att rally och agility kan vara precis lika krävande som lydnad eller bruks. Då tycker jag att det är orättvist att tipsa dessa engagerade människor om en hund med lågt aktiveringsbehov då dessa hundar faktiskt kan bli överstimulerade! Då kommer ägaren att få dra ner tempot i sin träning, tävlingsplanerna blir uppskjutna och träningen blir försvårad.
#3 Precis! Har aldrig träffat en hund som inte har varit nöjd, trött, tillfredställd och lycklig efter ett agilitypass, hur pass krävande hunden än är.
#5 Bra skrivet!
Jag ser ingen jättestor skillnad på lydnad/rallylydnad, agility osv… men bruks, vallning & jakt tycker jag inte att man kan jämföra med övriga "hundsporter" då man jobbar mer med medfödda instinkter som är mentalt krävande 
Rallylydnaden tycker jag har blivit lite orättvist behandlad.. hehe. Många tycker att det bara är trams och superenkelt men bara för att man fååår "locka" hunden genom banan (iaf på träning) så måste man ju inte. Jag tränar både rallylydnad och tävlingslydnad med min hund.
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Jag tror att det är lite så att folk vill att raserna används till det dom är framavlade till, tex. att jakthundarna används till jakt och brukshundarna till bruks. Dom mer krävande hundarna är ju ofta dom som är avlade för ett visst ändamål = avlade på prestation.
Om man då har avlat på prestation så vill man att hundarna ska visa att dom klarar det dom är avlade för. Det är klart att en malle blir aktiverad och trött av agility, men eftersom att uppfödarna kämpar med att få fram bra brukshundar så kanske man inte rekommenderar rasen till någon som "bara" ska köra agility och rallylydnad?
Bara en tanke :)
Det ena utesluter ju inte det andra, man kan ju alltid köra agility eller rallylydnad vid sidan om och det finns gott om aktiva sällskapsraser som kan prestera :). Att sällskapshundar blir överstimulerade om man arbetar med dom tror jag knappast.. Hundar är väldigt anpassningsbara och är hunden van vid ett aktivt liv så tror jag inte att den blir mer stressad än en hund som är "född aktiv" ;)
Jag tror är man mer ute efter tävla med hunden allså att man ska gå långt i viss gren så har är man säkert lite mer insatt i just de raser som går bra på dessa grenar? Eller så är man iaf lite påläst om detta vart o sett lite tävlingar kanske o därmed valt ut en ras.
#9 Smart tänkt!