Ser han dåligt?
Min dvärgpudel är nu 5½år. Han har väl mer eller mindre varit frisk hela livet bortsett från tonsillit som han är opererad för. Men han har aldrig haft ex problem med avståndsbedömning osv. Nu har han bara så där över en natt börjat hoppa upp i soffan jätte konstigt. Han hoppar jämfota och har han tur landar han i soffan och inte jämte. Detta har hänt två gånger nu och han har aldrig gjort så här innan. Funderar på om han missbedömmer avståndet för att han ser sämre?
Han är PRA-prcd, hereditärt fri. Men det kan ju vara något annat.
Märks det bara när han ska hoppa upp i soffan? Inte när han går fritt? Kan ju ha ont i ryggen eller nåt åxå.

Nä jag märker ingen större skillnad på honom annars. Tyvärr, hade man sett att han ändrat andra beteenden hade man kanske haft lite mer att gå på.
Skulle det vara synen tycker man att det borde märkas i andra sammanhang än bara då han ska hoppa upp i soffan.

Ja, men frågan är vad man ska leta efter. Han är en sällskapshund som inte utför något arbete osv där man kan upptäcka synförändring snabbt. Promenader och lek fungerar utan några som helst konstigheter.

Som jag skrev i första inlägget är han PRA-prcd, hereditärt fri. Men det finns ju annat som kan drabba honom.
Höjden han hoppar stämmer men det ser ut som han mest hoppar upp och inte så mycket framåt så han får liksom klänga sig fast på kanten och klättra upp med bakbenen efter som han landar på kanten ibland.
Han kan inte ha ont? Men sen om jag förståt det rätt så har det bara hänt 2 ggr? Då kan det ju faktiskt bara varit en tillfällighet att han missbedömt

Ja vad jag sett så har det hänt två gånger. Ena gången landade han rätt fast det såg otroligt skumt ut och andra gången hamnade han utanför och fick klättra upp med bakbenen.
Ska avvakta ett par dagar och se hur det utvecklar sig.
8 Ja visst kan det vara mycket annat oxå. Jag hoppas att detta var bara tillfälligt o jag tror väl att om han skulle se dåligt kanske man märker det på flera sätt, bla att han inte ser grenar o sånt när ni är ute o går.