Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1644 ggr
[Alexis78]
0

Hur hanterar vi det här beteendet?

Vår "tant" skrämde oss ordentligt igår.

Hon är en liten tjej som fyllde åtta år i augusti. Hon har alltid i hela sitt liv varit väldigt mjuk och försynt i sitt sätt, har aldrig haft några problem med henne alls. Jag kan plocka vad som helst ur hennes mun, är det något hon tycker är obehagligt fogar hon sig ändå, ställs en tallrik med något gott ner på golvet och katten kommer dit före henne så sätter hon sig en bit ifrån och väntar tills katten är färdig innan hon går och luktar om det finns något kvar. Hon passar fortfarande vår sexåriga son när han är hos mormor själv och hon är med, oroar sig när han går ut och hon inte ser honom o.s.v

Vi har förutom henne en honkatt på nio år. Dessa två är uppväxta tillsammans som "syskon", de sover ihop och emellanåt tvättar katten hunden när hon tycker att hon blivit alldeles för smutsig.

Det senaste halvåret har vi dock enstaka gånger märkt av lite virriga händelser från hundens sida, men inte allvarligare än att vi skratat åt det och tänkt att hon vaknat på fel sida, det har bara hänt kanske tre ggr. Nån gång har hon också skällt till och gjort utfall mot katten när hon fått tex en bit korv och katten närmat sig. Detta har oroat oss dä det är totalt olikt henne, hon har aldrig vaktat någonting i hela sitt liv, men det har ju bara hänt en gång.

Men så igår när vi satt och tittade på Tv så hördes plötsligt ett väldigt liv från marsvinsrummet, det var släkt men lyste in från vardagsrummet så det var bara halvskymt därinne. Jag hörde ju att det var Busan (smeknamn på hunden) för klorna hördes mot trägolvet och hon morrade och flög runt och så hörde vi hur katten skrek innan den kom utflygande från rummet och in under soffan, jag hann bara se ett ögonblick men det såg ut som att Bus gjorde utfall och försökte hugga katten.

Strax innan hade Bus fått en bit hamburgare och lagt sig i sin korg med den och katten måste ha kommit in i rummet, känt lukten och närmat sig.

Händelsen skrämde oss alla ordentligt, självklart får hon aldrig mer hamburgare eller korv eller liknande, men kan man känna sig säker? Vi har ju en liten unge på tre år, tänk om hon får en knäpp och flyger på honom? Som sagt, hon har aldrig i hela sitt liv vaktat något enda alls, hon och katten är mycket fästa vid varandra och helt plötsligt gör hon såhär? Tänk om det blir sonen nästa gång? Eller kan det bara vara så att de blir vaktiga mot andra djur när de blir äldre och problemet blir löst när hon inte får något mer att vakta?

Sophey
0

Jag hade en hund som inte gjorde en fluga fornar och han alskade barn och lat dom gora lite vad som helst men pa aldre dagar bet han t.o m barn om de bara kom in i samma rum som honom.

Han orkade helt enkelt inte med barn och ville vara i fred

Medarbetare på matlust

[Alexis78]
0

#1# Fast vi har ju barn, det måste ju fungera på något vis.

Sophey
0
  1. Veterinaren, kolla leder och andra alderskrampor
  2. Lar barnen att lamna hunden ifred speciellt nar den vilar och ater
  3. Lar hunden att den kan ga undan fran allt liv och stoj till en puff eller liknande
  4. Fungerar ingenting och hunden blir varre ar det antigen omplacering eller pa nagot vis ha hunden och barnen separerade eventuellt avlivning om verkligen ingenting annat fungerar

Jag kan bara tala om min egen hund hur han blev och han orkade helt enkelt inte med barn langre nar han blev gammal sa vi fick lov att ha honom skild fran barnen nar dom kom forbi och det blev varre ju aldre han blev

Det ar inte alltid det fungerar och en del hundar kan bli valdigt griniga nar de blir aldre och det kan man nog inte gora sa mycket av Obestämd

Medarbetare på matlust

[Alexis78]
0

#3# Men räknas min hund som äldre egentligen? Hon är bara åtta år?

Tessan 91
0

Vi hade en hane som gjorde så mot en valp , han hade varit världens bästa lek farbror hela sitt liv och plötsligt hade han inget tålamod med något. Vid vetrinär besiktningen som även innehöll röntgen av hela denna gosse visade det sig att han hade tumörer i ryggen,lite vätska i lungor och ett ansträngt hjärta. Från att han gjort första utfallet mot den lilla valpen här hemma så tog det 3 veckor tills han somnade in. När en hund plötsligt förändrar sitt beteende så kan det tyda på sjukdom, märkväl nu att det måste inte vara så men vi tog vår hund till en vetrinär omgående för han hade aldrig gjort något liknande och vi förstog att något var riktigt galet och så var detGråter När en hund blir gammal så tryter ofta tålamodet, de kan ha ont i leder, ha sämre syn , en tand kan göra jäkligt ont, de kan bära på sjukdommar vi inte har en aning om. Många gånger är de näst intill döden utan att vi förstår det de är välldigt duktiga på att inte vissa sina svaga punkter för oss och andra flock medlemmar.

Så mitt råd är att utesluta sjukdom på din vän, kanske är det välldigt lätt att fixa, kanske inte men då vet ni. Kram

Mischa
4

En hund med plötsliga beteendeförändringar har oftast ont, eller är sjuk.

Även om 8år inte är en ålder för busan så kan det ju hänt något, allt ser man inte tydliga symptomer på ex. fästingburna sjukdomar.

≧◔◡◔≦

Sophey
0

Ja din hund raknas som aldre, vad ar din hund for ras?

Medarbetare på matlust

[Alexis78]
0

Min Bus är tibbetansk spaniel. Hon är som ett barn för mig, hur fånigt det än låter. När vi hämtade henne hos uppfödaren valde hon mig, jag hade aldrig sett henne tidigare men hon sprang direkt till mitt knä och hela tiden sen dess har hon varit min skugga, hon ligger med huvudet i mitt knä just nu. Herregud om det händer henne något vet jag inte vad jag gör.

Karmatarerskanise
0

Jag föreslår en koll hos veterinär för att utesluta sjukdom eller smärta.

Hittas inget så måste ni ha ständig koll på djuren och barnet.(eller ja, det ska man ju alltid ha egentligen) Men extra mycket.

En bekants hund började med att vakta mat, i slutet kunde dom ibland inte ens närma sig hunden utan att den gjorde utfall. Konstigt nog hittades aldrig något fel. De trodde att de var något liknande demens.

Anibaz
0

8 år är ingen ålder för en hund av mindre ras, men jag föreslår också att du ska kontakta en beterinär. Bettendeförändringar beror ofta på smärta av något slag, som någon ovan nämnde.

russin
0

Veterinärkontroll för att undersöka hälsan och kolla ögon, öron mm.

Men visst kan ni fortsätta ge hunden en godisbit ibland - bara se till att den inte kan komma åt andra när den äter.

[Alexis78]
0

Kom ihåg nu när jag pratade med mamma att vi nyligen (förra månaden) faktiskt gjorde en hälsokoll på henne, en annan hund i bekantskapskretsen drabbades av njuproblem och i samband med det passade vi på att hälsokolla Bus för sökerhets skull. Då var alla värden fina, kan det vara att hon börjar bli senil fast hon bara är åtta år?

Karmatarerskanise
0

#12 Hade hon redan ändrat beteende då?

[Alexis78]
0

#13# Ja vid närmare eftertanke så hände ju den första händelsen när hon bara morrade ilsket mot katten innan hälsokollen.

Karmatarerskanise
0

Då kanske ni kan ringa veterinären och rådfråga. Jag vet inte om det finns demens eller liknande bland hundar. Kan ju ha med hjärnan att göra på annat sätt också.

Finns demens hos hundar så kan de säkert drabbas ganska tidigt precis som vi.

russin
0

Äldre hundar kan även lägga sig till med stöddigare beteenden just pga att dom blivit lite väl bortskämdaGlad Då är det bara att tajta till reglerna mer, så ska det nog lösa sig.

[Alexis78]
0

#16# Jo, det kan jag lätt erkänna, bortskämd är den lilla damen definitivt :)

[Doglovers]
0

Tråkigt för både dej och din hund.

Jag hörde talas om en sjukdom nu som brer ut sej på massor av hundar. Den kan bli aggresiv för ingenting och efteråt är den helt slut och sover i flera timmar och är sedan helt vanlig igen. Ger nästan samma symtom som EP, men hunden hugger i blindo.

Vill inte skrämmas, för det finns säkert andra orsaker som ömmhet och ålder. Men rådfråga din veterinär, för det är ju du som känner den bäst.

Och så klart ska den få sin hamburgare och annat godis ändå. Se bara till att ha den under koll under tiden den äter upp sitt godis.

Det kan vara en så enkel förklaring att din hund tagit kommandot över katten. Bättre sent än aldrig. Det kan gå så försynt till att man aldrig märker något självFlört