Skaffa en till hund
Nu har jag blivit sugen på en till vovve :) ras vet jag inte ännu men sheltie och jack russell terrier är några av favoriterna :) när tycker ni man skall skaffa sin andra hund ? Hur är det att ha 2 hundar? Min cavalier är 2 och ett halvt år gammal nu :)
När ens första hund är vuxen och man är nöjd med den, dvs inga olater som behöver finslipas.
Valpar är extremt duktiga på att ta efter sina hundkompisar.
≧◔◡◔≦
Det kan åxå vara idé att tänka på om man har två olika raser, att de inte alltid har samma språk, och inte förstår varandra så bra. Jag har tre hundar, en podenco, en podengomix och en bodeguero (terrier) Podencon och podengon leker bra ihop och talar sas samma språk, medans terriern har ett helt annat sätt, vilket gör att de inte leker så bra ihop tyvärr.
Jack Russelln är ju en ras med hög energi. Det är rätt smart att välja hund som passar både din och din nuvaranda hunds energinivå. Jack Russelln har en lekstil där de brottas och jagas, är väldigt intensiva i sin lek. Beroende på vilken energinivå din nuvarande hund har kan det vara jobbigt med en ettrig Jack Russell-valp. Men jag tror att hundar som växer upp tillsammans lär sig att leka ihop, min jrt kan leka med alla sorters hundar.
Om din hund är "färdig" ska det inte vara några problem att skaffa en till hund nu :)
Tycker själv inte det är så extrem stor skillnad på att ha 2 hundar istället för 1 om båda är lydiga
Största skillnaden är väl pengar kanske.
Skulle också säga att man kan köpa hund nr. 2 när man är nöjd med sin första!
När jag började fundera på att skaffa en till hund, så fick jag tipset av min instruktör att köpa nr2 när nr1 var runt 2 år. Men sen ska man ju se till att nr1 har en bra grundlydnad och som dom andra säger, är relativt färdig. Sen sa iofs min intruktör att nr1 växer upp väldigt mycket när man skaffat en ny valp, att den blir lite mamma/pappa för valpen och ska "minsann visa att jag kan det här som inte du kan än". Men det är ju på gott och ont - har man en hund som skäller när det knackar på dörren så kommer den ju nästan garanterat att lära valpen det med. Och har man en hund som går jättefint i koppel så kommer den troligtvis att lära valpen lite av det med.