Sätta i halsen...
Fy va rädd jag blev nyss! Jag hade gett Zorro en tuggpinne, en sån där hård liten snurrad pinne, och helt plötsligt börjar han bete sig jättekonstigt. Han verkade ha svårt att andas och snurrade runt i panik samtidigt som han försökte krafsa med tassarna i munnen. Jag flög upp ur soffan och bände upp munnen på honom, min första tanke var ju att han hade satt i halsen. Eftersom att jag inte såg något så körde jag ner handen i svalget på honom, men kände inget där heller. PANIK!
Eftersom att Zorro verkade lika stressad som mig så var det inte helt lätt att undersöka munnen och svalget noggrant, men till slut hittade jag en "slamsa" av tuggpinnen som hade fastnat i en tand långt in. Den hängde ner mot svalget och jag kan tänka mig att det var typ kräkreflexen som retades.
Nu var det ju inget allvarligt den här gången, som tur var, men VAD gör man egentligen om hunden sätter i halsen??? Det kändes ju inte helt rätt att gräva runt nere i svalget på honom… men det var det enda jag kom på just då. Är det någon här som har varit med om det, eller vet hur man ska göra?
Usch, vet inte om jag vågar ge honom mer tuggpinnar nu.

"Tassavtryck!"
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Läskigt
Jag brukar tom ge chilli tuggben när jag går hemifrån för att hon ska ha sysselsättning..
Har ingen aning eller idé om hur man skulle göra om hunden satte i halsen, men vill gärna veta :P
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
För några veckor sedan satte en av mina hundar i halsen. De hade fått torkat grisöra. Helt plötsligt kom Molly och skrek som en besatt.. hon kissade ner sig, och hade panik. Jag såg från utsidan halsen att en stor bit satt fast på insidan. När jag öppnade munnen på henne såg jag inget, den satt för långt ner. En stor bula på halsen visade var det satt fast. Till slut vände jag henne upp och ner och gjorde Heimlich manöver, och efter några tryck så fick jag upp den. Jag har helt slutat ge grisöron, efter att jag hört av veterinären att det var rätt vanligt.
#3 Men fy va otäckt! Var det en stor eller liten hund? Vart på hunden tryckte du för att göra Heimlich manövern?
#3 Gjorde du Heimlich manövern medan du höll henne upp o ner ?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Har inte varit med om det på hund. Men min katt höll på att kvävas en gång av nått jag inte minns vad det var. Men då öppnade jag bara munnen på honom och körde in handen och fick tag i saken. Problem solved.
En annan gång kom min katt in helt stressad och började hosta och hålla på och betedde sig konstigt. Så vi åkte till veterinären med honom och det visade sig vara ett grässtrå som hade fastnat nån stans långt bak i nosen och svalget.
Läskigt när sånt där händer!
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#5 Ok, då förstår jag. En hund i 40-kilos klassen vänder man ju inte upp och ner hur som helst, men en Heimlich manöver kan ju vara bra att testa om det krisar.
#6 Ja, jag klämde fast henne med armarna medans jag satt på knä, provade först med att ha henne stående på alla 4, men det funkade inte.
Min hund satte en pinne i halsen, men det var lätt fixat. Bara att köra ner fingrarna i halsen på honom.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#11 Tack för länken, den hade jag missat.
#12 Så lite så
Hoppas det kan vara till hjälp!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Min tjej höll på att få ner en för stor bit i halsen så jag fick stoppa in fingrarna och dra ut den. Nu mer håller jag alltid i ben som hon tuggar på så jag kan ha koll så hon inte får loss för stora bitar.
- Mvh Emma
Länken ska jag kopiera och skriva ner det är ju bra att ha hemma..
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Hua jag är livrädd för tuggben med knut jag ger bara runda till Enja just för att jag tror de är bättre. Grisöra har jag inte gett men lammöra, antar det är lika farligt dom med eftersom det sätter sig som ett lock för lyftstrupen :S Nu är itne våran hund nån som ligger o tuggar o inte glupsk alls, men har aldrig benen tillgängliga om inte jag är hemma.
När det gäller barn har jag för mig att man absolut inte ska köra ner fingrarna för att försöka få loss det som har fastnat i halsen, det är en mycket stor risk att man trycker ner det ännu längre och faktiskt kväver barnet. Nu vet jag inte om det är lika för hundar men jag kan ju tänka mig det… Otäckt när det händer! Uhhaa!
Lite ur ämnen om godsaker, men jag hörde om någon vars huns fick leka med en tennisboll, de kastade ute och hunden skulle hämta
Det slutade så olyckligt att hunden kvävdes till döds för den for ner i halsen och husse fick inte upp den.
Då undrar man lite, VAD kan man våga hunden leka med?
Jag har köpt en tennisboll modell större och kasta pinnar kommer inte på fråga..
#18 Jag låter min hund leka med tennisbollar, pinnar osv. Jag vill/orkar inte gå runt och vara paranoid hela tiden.
Visst finns risken att något händer, men chansen att det inte gör det är större :)
Kan tillägga att vi alltid låtit familjens hundar göra det, och det har inte hänt dem något.
#18 Jag som kör med boll som belöning i träning har bara bollar med snöre :) Just för att jag ska kunna dra ut den om den skulle fastna.
#19 Kan bara hålla med
#21 Men vem säger att hunden inte sväljer snöret först?
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
jag hade nog först o främst prövat och sticka ner handen allt som går.. får jag inte tag i skiten då så gör jag manöver.. nu har jag turen att ha en så pass stor hund så jag kan få honom ståendes på bakbenen och göra manövern som "vanligt"

Har en hund som är matglad och ofta hamnar maten(torrkulor) i luftstrupen, så brukar vända henne upp och ner samtidigt som jag trycker till bakom revbenen.
Annars så ska man aldrig lämna en hund utan uppsikt när det kommer till tuggben, olyckan är framme när man minst anar det.
Angående bollar, mamma hade en valpköpare som kastade en studsboll på vintern. Hunden fångade den i luften och bollen gled ner i halsen så den kvävdes till döds framför ögonen på valpköparen.
Läskigt :(
Här fanns det några tips på vad man kan göra iaf:
#24 Gud vad obehagligt! Jag hoppas att det inte händer något sådant med min boll-tokiga valp! hon får inte ha för små bollar, hon har en som hon, ja nästan kör fottboll med.Men hon ska få en träningsboll, men den kommer ENDAST använda när jag är med.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka