Kostnad för avel?
Jag undrar hur mycket det kostar att föda upp en kull?
Mest för att jag är intresserad. Inte för att jag ska para min tik eller så.
Då räknar jag med:
Stamtavla
Vet. intyg
Vaccination
Avmaskning
Chippning
Foder för valpar & mamman
Försökrning
mm..

Vad det kostar är svårt att säga då det dels beror på ras (olika storlekar på hund äter olika mycket mat), vilket foder man ger, vilket försäkringsbolag man har, vilken veterinär man går till, hur många valpar det är i kullen.
Glöm inte att det även kostar innan valparna kommer, tex kontroll av rasbundna sjukdomar på föräldradjuren, meritering av tiken & hanen (vilka meriter som är beror en del på ras även det), parningsavgift (hanhundens ägare tar oftast en summa först en fast summa + antingen summan för vad 1 valp kostar eller en viss summa per född levande valp) och inte att glömma alla resekostnader till/från parningsstället, resor till & från tävlingar för att meritera, mm.
Har man dessutom otur att det blir komplikationer vid valpningen så kan det tillkomma utgifter för kejsarsnitt, mm.
Så så länge man inte har en valpfabrik så brukar det i slutänden gå +-0 om man har riktigt tur, inget man blir rik på.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Tack för svaret :)
Stamtavla kostar 500/styck (iaf när jag frågade SKK, då jag trodde jag hade tappat min)
Vet. intyg (man får pappret med när man beställer registreringsbeviset)
Vaccination (kostar de inte 400 kr/valp?)
Avmaskning
Chippning
Foder för valpar & mamman (hm.. beror på vilket foder du har)
Försökrning (beror på vilken försäkring)
mm..
Tror det bara är att söka du får väl söka "styck" samt, sen räkna ungefär hur många valpar det brukar komma i den rasen :)
#3 Intressant :) Tack för svaret
Den enda kostnaden som är densamma oavsett ras och storlek på hund är registreringen, registrering av en hel valpkull (under 5 månader) efter meriterade föräldrar kostar 395:-/valp. Kostnaden för dito men efter omeriterade föräldrar är 560:-/valp.
Övriga kostander är svårt att säga då allt som sagt beror på ras, antal valpar, vilken veterinär man väljer, vilket foder man ger, vilket försäkringsbolag man anlitar osv.
Du kan ju kolla in SKK's hemsida "Din första valpkull"
Doldafelförsäkring kostar ca 500 kr/ valp, försäkring för tiken beror ju på vilket bolag man har.
Besiktning med chippning och vaccination kostar olika beroende på klinik, men har för mig att det ligger på ca 2500 kr för en "normalstor" kull.
Foderkostnaden beror ju på foder och märke, storlek/ ras på tiken samt hur många valpar det blir i kullen.
Hur kommer det sig att du undrar, om du inte tänkt dig att avla på din tik? Om jag får fråga?
I det stora hela brukar kullar gå +/- 0, i bästa fall en mindre vinst men i förhållande till jobbet som läggs ner så är det inget speciellt…
Du missa utställning och alla tester som ska göras innan de änds blir avelshundar baka in det i alla vaplar glöm inte att det kanske behöver ställa ut tiken flera gg innan hon är avelsgodkänd+ resa boende och mat.
Man får ofta vara glad att man går runt mindre ras=färre valpar 
Mycket att tänka på, missade just utställning och eventuella hälsotest helt.
Oftast är man utställningsmänniska eller inte, oavsett om man ska avla på sin hund eller inte så kostar ju "hobbys" man gör med sin hund som allt som oftast meriterar hunden i slutändan. Ingen kostad jag iaf skulle sitta och räkna på när jag beräknar vad valpkullen kostat. Men självklart måste man räkna på eventuella häslotesters kostnad. Vissa räcker det ju med att man gör en gång (ex höft- och armbågsleds röntgen) medans t.ex. ögonlysning bara är "godkänd" i 12 månader och sen måste göras om. Allt beroende på ras och dennes rekomenadtioner/ krav på sina avelshundar.
Finns väl ingen hund som MÅSTE ställas ut innan den är avelsgodkänd? Eller har jag missat något? Ses väl som en rekomendation så att man ser hur pass hunden stämmer mot standard?
#9 Åh sånt är irriterande. Har hänt mig ett par gånger och oftast är det när man har något viktigare att skriva
Jag har alltid för vana att kopiera texten innan jag skickar den. Bara ett tips.
Jag vet en som funderar på att ta valpar på sin tik. Blandras med ca 3 eller 4 raser bara för att "tjäna ihop pengar". Jag har avrått henne. Men man kan inte göra så mycket mer än så. Hon tror att det ända som kostar är maten till valparna och vaccinationen… :/
Medarbetare på Hundar.ifokus
8 hmm utelåter det lite, Jag vet att Enja var tvungen att ha minst 1a innan uppfödaren var nöjd med utställningen. Och ska man nu ha pudelklubben bakomsig så är det en 1a som gäller. Jag har väl sätt skk reggade valpar med icke utstälda fäderdjur men det är inget jag skulle köpa lite trygghet o veta att fäderdjuren håller måtten enligt rastandard o bra i sin ras med 
9 trist :( hoppas du orkar skiva snarlikt inlägg igen för du vet mycket mer iaf än mig ang avel 
#10 Du kan ju inget annat än att råda henne. Hon kommer snart bli varse om hur det ligger till både på valpfronten och det ekonomiska.
#12 Precis. Det blir ju inte bättre av att hon bor mitt i en storstad på 6:e våningen dock med hiss. Men kan bli jobbigt att dra ut alla valpar. Det är ingen liten blandras precis. typ i storlek med border collie.
Haha, hon kommer bara göra det en gång!!!
#14 och hon säger att hon redan nu har grannar som har lätt för att klaga… Lär ju inte bli bättre. Men somsagt så har jag sagt vad jag tycker. Vi är inte precis nära vänner utan en vän till en vän så vill inte lägga i mig allt för mycket.
Hon kommer ju som sagt bli varse och bara göra det en gång! Synd bara på valparna som kommer ur kombinationen….! Blandraser kan du ju inte heller ta lika betalt för som en renras men det blir samma kostnad för besiktning, vaccinering och chippning samt foder. Så jag tror nog inte att hon kommer gå + på den kullen.