Nej och det brukar stå skyltar om att hundar undanbedes.
/Désirée
Det är olika på olika kyrkogårdar. På vissa får man ha hunden med sig. På den vi brukar gå och tända ljus på allhelgonahelgen får man ha hund med sig. Det brukar stå vid ingången vad som gäller.
Vissa kyrkogårdar får man.
Dock borde vissa lämna sina hundar hemma :S Sett hundbajs på någon kyrkogård (den som ligger runt 1 km härifrån) inte så trevligt. Och en gång var det en hund som stod och skällde inne på den kyrkogården.
Den som är vid mina föräldrar får hundar inte vara på.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag brukar gå igenom en kyrkogård när vi går till en hundrastgård. Det står en skyllt att man måste ha hunden kopplad bara.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
daddy brukar följa med till morfars grav, enda där står är att dem ska va kopplade och att man ska plocka upp, vilket är självklart,
Det är olika. Men om dom får brukar det vara koppeltvång.
Varför skulle det vara "ytterst olämpligt" att ta med sig sin hund till en kyrkogård, under ordnade former?
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Det är olika, här får man ha med sig hunden på kyrkogården men inte rasta hunden. I 2 grannstäder likaså allså hundar får vistas men inte rastas. TS om du är osäker så ringer man till kyrkogårdsförvatning o hör vad som gäller just för den kyrkogården.
I min kommun har dom detta år ändrat alla skyltar från hundförbud till att hundar får ej vistas lösa på på kyrkogård. Dom får alltså följa med kopplade
8. Det finns ingen anledning till att ta med sig en hund till en kyrkogard och sen kan man aldrig veta om din hund behover kissa eller bajsa och jag sjalv anser att det ar otrevligt med hundkiss pa en kyrkogard.
Det finns folk som stor sig av hundar och det ar inte speciellt trevligt att ha en hund runt om kring sig om man ar radd/osaker bland dom och man ska sorja sina alskade. Det finns absolut ingen anledning att ta med sin hund till en kyrkogard och jag som sjalv har hundar blir stord av att det finns folk som tar med sin hundar pa kyrkogarden och det ar bara opassande helt enkelt 
Medarbetare på matlust
Nja jag har vart senast idag o tänt ljus på min fars,farmor,farfar o farbrors grav med hund hon kissa inte eller bajsa. Vi hade ofta med oss Bamse till pappas grav, inte kissa han heller där. (bamse var mammas o pappas hund)
#11 Tar man med en välrastad hund så ska den ju inte behöva akut kissa eller bajsa just då, om den inte blir sjuk då.
Jag jobbar på en skola som ligger mittemot en kyrkogård. Det är en stor kyrkogård och finns både promenad och bilvägar över den. Vi går alltid där med barnen om vi ska över till "andra sidan", annars måste vi gå runt säkert 1 km extra åt båda håll och det finns varken gångväg eller trottoar efter vägen åt det ena hållet och det är 70 på den vägen. Vid sådana tillfällen kan jag förstå om man går över en kyrkogård även som hundägare. Ska man däremot besöka en grav tycker jag att det känns onödigt och krångligt att ta med en hund som man ska behöva hålla koll på och att det skulle varit enklare att lämna hunden hemma. Men personligen skulle jag inte bry mig om någon annan hade med sig en hund in även runt gravstenarna, så länge hunden bara gick där kopplad och utan att till exempel springa runt och kissa på gravstenar och liknande.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Aven om man har en valrastad hund vet inte hunden att det ar fel att utfora sina behov pa en kyrkogard och aven om en hund ar valrastad hander det att den behover kissa och det ar enbart otrevligt.
Sen finns det andra manniskor som stor sig pa hundar vilket man maste respektera nar man gar till en kyrkogard. Jag anser fortfarande att det ar otrevligt och onodigt att ha med sig en hund pa kyrkogarden men alla ar vi olika. 
Medarbetare på matlust
Jag tycker om att man har hundar på en kyrkogård. Jag störs nog mer av skrikande och lekande barn. Men jag tycker ändå att båda passar på en kyrkogård. Döden är en del av livet och många av de som ligger på kyrkogården har älskat hundar. Jag tycker inte att man ska göra döden märkvärdigare och konstigare än den är så därför tycker jag om när kyrkogården är lite av "allmängods".
Men som sagt, vi är alla olika.
#14 Nej, det är sant att en hund inte vet att det är fel att göra ifrån sig på en kyrkogård. Men en hund vet inte heller att det är fel att göra ifrån sig framför grannens postlåda, men få struntar nog i att inte låta sin hund gå förbi postlådan kopplad. Om en hund är välrastad, alltså att man vet att den gjort ifrån sig det den behöver, så kan den inte vara nödig några minuter efter. I så fall är det inte en frisk hund. Hur fungerar det i så fall med en sådan hund inne när den trots att den är välrastad ändå blir kanonnödig och bara måste få göra sina behov precis på minuten?
Jag tycker att bör kolla vad som gäller i sin egen kommun. Är det förbjudet att ta sin hund in på alla kyrkogårdar i kommunen så står det i reglerna, annars tycker jag att man får gå efter skyltning.
#14 "Sen finns det andra manniskor som stör sig pa hundar"
Det finns det väl överallt?
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
varför måste man alltid ta hänsyn till de hund rädda? Tänk på den som sörjer ihop med sin hund då?
Hundar kissar och bajsar inte om de e rastade och man har koll på dem. På utställningar så kissar de inte i ringen… även om den e ute på gräs, ellerhur.
Klart att hunden ska med och sörja ihop med dem som lever vidare ( om man nu får det på just den kyrkogården)
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Hundar är välkomna till gravplatserna i min kommun!
Var där igår med vovven och tände ljus,
En rastad hund kissar/bajsar inte. Om man nu är oräker så kan man ha stänkskydd (eller vad det heter?) då vet man med säkerhet att hunden inte kissar när man går runt.
Å andra sidan tycker jag själv inte att det är nån skillnad på hund, katt, hare-kiss (osv, finns säker fler djur som går runt på kyrkogårdar)
Självklart tycker jag med att man inte ska rasta en hund på en kyrokgård. Jag skulle skämmas ögonen ur mej om min hund skulle kissa mot en buske eller sten. Nej fy, jag vill inte ens tänka tanken.
Det finns folk överallt som stör sej på hundar. Jag stör mej, som nån annan här, barn som skriker. Barn tillhör vardagen och samhället, likaså hundar. Jag får lova att acceptera barn, och då får andra acceptera att det finns hundar. Så tänker jag :)
#14 min hund kan jag säga till att hon inte får kissa och bajsa på vissa platser. Jag låter ex alrig min hund uträtta sin behov där det är hus med trädgårdar. Så har man koll på sin hund kan man lugnt besöka en kyrkogård utan att hunden utträttar sina behov…
Eftersom jag har varit kyrkligt aktiv i många år på olika håll och i olika typer av församlingar gav jag det svar jag gav i #1. Tyvärr är långt ifrån alla hundägare så hänsynsfulla som flera av er här i tråden är, utan ett ganska vanligt problem är just hundbajs på gångar eller vid gravstenar /gravplatser, vilket troligen alla här kan förstå att det inte är vidare trevligt. Jag har själv haft hund i hela mitt liv och sörjt tillsammans med hunden genom åren, men jag vill ändå respektera att man aldrig någonsin rastar sin hund på en kyrkogård. Till er som påstår att ni först rastar er hund för att sedan gå in på kyrkogården ställer jag frågan: Hur gör ni om er hund plötsligen sätter sig och uträttar en rejäl "koblaffa"? Kan ni verkligen styra över att er hund inte råkar göra en sådan på en kyrkogård? Vidare undrar jag om ni klarar av att ta bort en sådan?
Barn är oftast en lite annan sak, barnen har ju rätt att vara med vid begravningar och så vidare, men det har inte hundar, eftersm hundar vanligen inte är tillåtna inne i kyrkobyggnaden. För mig är detta problem ganska enkelt, jag väjler att sörja tillsammans med min hund i vår vana hemmiljö och på platser där hunden och jag umgicks med den döde.
Jag är såväl förälder som hundägare.
/Désirée
Har min hund bajsat innan jag går in är jag 100% säker att han inte gör det där inne.
Jag förstår att det är därför det är hundförbud på många kyrkogårdar, för det finns idioter som inte plockar upp efter sin hund. Jag själv skulle aldrig gå in med en hund jag inte va 100% säker att den inte kissar eller bajsar.
#23 Du är lyckligt lottad som kan avgöra omdin hund har kissat och bajsat färdigt för promenaden. Själv har jag genom åren lärt mig att hundar funkar precis som vi människor, ibland behöver vi uträtta behoven oftare och ibland mer sällan, därför anser jag att man ldrig kan vara 100% säker på att hunden uträttat sina behov innan man går på ett visst område. Till saken hör även att många hundar såväl kissar som bajsar in ett revir!
/Désirée
Jag är nog inte så hänsynsfull. Skulle det hända en olycka anser jag inte att det är en katastrof, det går att ta upp. Däremot så skulle jag bli förbannad på någon som inte tog upp det Men det blir jag på andra platser också. Jag har faktiskt till och med varit med på en begravning där hunden var med. Den som dog hade älskat den hunden och tvärtom. Var inga som helst problem med att få ha med hunden. Det är olika på olika platser. Jag vet till och med en präst - en glad en - som sa att det var helt OK att ta med hunden på kyrkogården. Så länge den inte grävde efter ben.
#25 "Så länge den inte grävde efter ben."
Fnissade till lite där 
- Mvh Emma
#26 - Han sa faktiskt så!! Med glimten i ögat.
#27 Låter som en trevlig präst 
- Mvh Emma
#27 - det var han, mycket trevlig. Och väldigt folklig eller vad man ska säga. Finns dock inte kvar i livet längre.
#24 absolut så funkar en hund som en människa. Vissa dagar bajsar han mer än andra. Men han skiter en gång per promenad (om vi inte är ute flera timmar, då kan det hända att han hinner skita en gång till innan vi är hemma igen. Och vissa promenader skiter han inte alls) Och så länge han går breve mej så varken kissar eller bajsar han. Och han har aldrig (så länge jag haft honom) varken kissat eller bajsat på gångvägar.
Syrrans små hundar kan jag dock inte avgöra om dom ska göra nåt, men det är ganska självklart då jag inte umgås lika mkt med dom som med min hund.
Jag trodde dom flesta kunde se på sin hund om den va nödig :)

Jag har haft hund med mig in på kyrkogården, men jag är ändå för hundförbud på kyrkogård och det pga. av alla andra ouppfostrade människor som inte kan hantera sina hundar på ett vettig sätt. Det är INTE okej att en hund (eller för den delen barn) leker, springer, uträttar behov osv. på en kyrkogård. Så länge andra människor inte kan respektera detta och bete sig på mark som är så värdefull för så många, många människor.
Även om vissa av er inte tycker att det är så speciellt med en kyrkogård så finns det människor som skattar det högt och det får man ta och respektera, det handlar om känslor. Och javisst, som någon skrev här ovan - det finns ju människor begravda där som älskade hundar och deras känslor måste man ju också ta hänsyn till. Alla vi här inne på forumet har vett att respektera och uppfostra våra hundar, ha dem kopplade men det finns så många människor som inte gör det och så länge det är så kommer andra att andra få lida för det.
Jag skulle uppriktigt bli otroligt ledsen och väldigt arg om en person gick in på kyrkogården och tillätt sin hund kissa på min mormors grav, jag vet inte riktigt hur jag ska säga…. men ledsen och upprörd är de känslor som kommer fram, faktiskt nästan gråtfärdig bara jag tänker på det.
Dom som är synskade då?
#32 Där är untantaget som bekräftar regeln. Precis som synskadade får ha med sin hund in på många ställen där det råder hundförbud, ska en synskadad självklart få ta med sin hund in på kyrkogården. En ledarhund i arbete stör ingen människa, snarare tvärtom.
/Désirée
Tycker det är upp till var och en att avgöra om man har en uppfostrad hund eller inte - det finns även ouppfostrade människor som slänger skräp och annat på kyrkogården och det tycker jag är än värre då människan vet vad den gör. Skulle det hända en olycka och hunden bajsar på sig är det väl inte värre än att plocka upp efter sig.
Sorgligt om man inte ens skulle kunna aceptera gamla Greta, som enbart har sällskap i iivet av sin lilla hund och tar med den för att lägga blommor eller tända ljus vid sin döde mans grav (statuerat exempel, men verklighet för många äldre).
Jag tog själv med mig min hund när jag tände ljus för min far och min svägerska och ingen verkade ta illa upp. Men jag såg då till att hunden gick tätt intill mig och att hon var rastad innan. Men så bor jag i ett område där många har hund.
På kyrkogårdarna här står det bara att rastning av hund är förbjuden, vilket jag tolkar som ett finare sätt att skriva att hunden inte får göra sina behov på exempelvis gravar och gravstenar. Jag tycker det är helt okej att hunden följer om den hålls i kort koppel och självklart är väl rastad innan besöket.
På en utav kyrkogårdarna här har vi istället mer problem med lösspringande katter som gör sina behov i grusgången och i panteringarna vid gravstenarna. Så länge man inte kan förbjuda vilda och tama lösspringande djur att besöka kyrkogården tycker jag inte heller att man kan förbjuda en välrastad och kopplad hund att följa med.
Jag kan ha med mig min hund ibland. En liten Chihuahua kille på 9 månader. Det står ingen skylt om hundar där, inte ens att man ska ha den i koppel eller liknande. När vi var där på i lördags så var det ju massa folk där, och vi hade med oss våran hund och hans lika gamla bror som vi passade. Och då var det många äldre damer som viskade "man får inte ha med sig hundar till kyrkogården!" och kollade snett osv. Det var dock fler som hade hundar med sig och alla verkade vara noga med att inte låta hunden kissa eller bajsa.
Som hundägare tror jag man vet när ens hund är nödig eller inte. Vi har en till hund, en 11årig lhasa apso, han är blind och har problem med tarmarna, så honom tar vi inte med dit. För att det kan hända olyckor. Det kan det iofs göra med valpar också, och en gång bajsa min valp på mormors grav. Inte nära gravstenen eller så utan där hon ligger (den är ny, så det va liksom där jorden va) .. Pinsamt va det väl men tog ju upp det, bad mormor om ursäkt och skrattade lite. Vet att mormor bara hade tyckt att det va kul. Det första valpens mamma (har henne också) gjorde varje gång hon kom hem till mormor så var det just att bajsa i hennes sovrum, haha.. Men det är enda gången det hänt och då var han bara 12-13 veckor gammal. Kissa och sånt har han aldrig gjort där. Är väldigt noga med att han inte får gå mot gravstenar, buskar, träd och liknande där för att han inte ska kissa.
För mig känns det iallafall bättre att ha med honom..
Det som jag tycker är värst att hundar gör på kyrkogårdar är att skälla. Vissa har med sig stora hundar som skäller som fan, och det stör ju. Precis som lekande barn. Bajs går att ta upp och kisset försvinner med regnet, i värsta fall kan man ta vatten och ta bort det också. Men skällande hundar som väsnas när man sörjer, det tycker jag är värre. Men det kanske bara är jag..
Jag förstår inte alls varför man ska ha med sig hund in på kyrkogården.
Här är det i alla fall förbjudet på de kyrkogårdar som vi har släkt och vänner på, och det är jag glad för. Då kan man med all rätt avvisa dom från platsen, med hänvisning till skyltarna.
#22 Jag skulle inte ha några problem med att ta min hund över de promenadvägar som finns här vid min skola och "vår kyrka". Men som sagt inte dra med honom in bland gravstenarna utifall det skulle hända en olycka. Men är någon beredd att ta allt ansvar det innebär att ta in sin hund där så är det inga problem för mig. Det vill säga se till att hunden är rastad innan, att den inte kissar eller bajsar någonstans, att den inte skäller som en galning eller beter sig störande på något annat sätt. Och om det skulle hända en olycka, att personen då tar upp bajset och ber att få låna en vattenslang eller liknande om det är något diarre´aktigt hunden lagt av som man inte får bort med bara en påse.
Men står det att det är förbjudet att ta med hundar in så respekterar man det!