Amma sökes akut! AMMA HITTAD
Är det någon som vet om en tik som har mjölk och kan ta emot
moderlösa valpar, helst i Sthlm/Uppland? En vän fick 8 valpar
inatt, men tiken dog… Lapphundar. I så fall kontakta cattlin@herdinginstincts.se eller 08-648 39 17. Sprid gärna vidare på FB och liknande, men sätt i så fall datum på meddelandet! Jag kommer att skriva här om amma hittas, så kom gärna tillbaka och kolla.
#1 Vad skönt, hoppas dom klarar sig.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
1 åh det gick ovanligt snabbt. Håller tummarna värsta fallet får man nappa dom
#3 Jo, allt är nog inte negativt med en liten ras… Tror att många människor ansträngde sig lite extra för att hitta en amma, eftersom det blev så "nära". Det där "det händer inte mig" försvinner lixom.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Skulle just in och skriva det och så hann IdaT före
. Det låter som om det går bra, så det är bara att hoppas att det fortsätter så!
En fråga angående detta bara, är det vanligt att skendräktiga tikar kan ta över valpar? :) Hoppas det är okej att jag frågar här annars kan jag starta en egen tråd om det!
8 jag tror inte det är helt omöjligt ofta är de glada att få ta över eller hjälpa nåogn i sin flock som behöver lite hjälp med mata små :)
7 Vad fint att tiken tog valparna och hoppas att hon får bra med mjölk åt alla små bäbisar :) hon ser ut att vara väldigt mån om de små :)
Klart det är okej att fråga Sandraa! Naturens mening med skendräktigheten är ju att alla flockens tikar ska kunna vara med och hjälpa till med den enda kull som föds och även ta över ansvaret helt om något skulle hända ledartiken/mamman. Så ja, det är nog vanligt. Men det finns ju alla grader av skendräktighet. En del blir det lite och andra mycket. Tiken får nog vara rejält skendräktig om det ska funka!
Jag har haft en skendräktig tik av mellanstor ras som gödde upp en DP-valp, så ofta fungerar det utmärkt bara det finns med mjölk
Tack för svaret! Har aldrig trott att det beror på därför utan bara något "dumt" tikar har för sig och att det inte var "möjligt" att hålla en kull med valpar levande.
hmm kom på en rolig sak när jag läste tråden, när vi fick valpar 2009 så blev våran gamla flatt-tik på 12 år "mamma" helt plötsligt, när lazy fick mjölkstockning och fick åka till djursjukhuset
Cri-kee städade och tvättade valparna och lät dem dia från henne fastän hon inte hade mjölk, och fastän att man såg på henne att hon inte tyckte det var spec. trevligt :P
Är detta ett naturligt betéende ? att andra tikar i flocken försöker hjälpa till med en valpkull ifall den riktiga mamman skulle få "förhinder"?
#14 det är ett naturligt beteende. Men man får inte ta för givet att alla tikar ställer upp. Jag hade en tik som sinade pga sjukdom och då tog vår Stövare över och diade små ta valpar. Vi har även haft andra som hjälpts åt med valparna och dom bara fixar det. Man blir alldeles varm när manade att dom pysslar om. En del tar även andra arter. Vår ena Tax tog hand om en liten kattunge och det är rätt vanligt. Vid ett annat tillfälle hade vi 3 kullar inne. Tax, spets och Stövare. Gu k hur bra som helst. Dom låg i varandras lådor och pysslade. TS Underbart att höra att det läste sej så snabbt.
Min förra tik tog hand om en kattunge för mamman tog inte hand om henne. Hon tvättade och skötte bebisen men amningen skötte mamman själv men resten struntade hon i :/ Så kissen och vovven fick verkligen ett speciellt band till varandra <3
Men jag trodde faktiskt inte att en tik kunde ta över en kull, men man lär sig något nytt varje dag :)
Om jag inte missminner mig så kan hundar som inte är skendräktiga från början börja få mjölk om något är där och snuttar. Så även om en hund inte brukar få mjölk vid skendräktighet kan valpar stimulera det… det är iaf vad jag ahr för mig att jag ahr hört…
Tror även att ston som tar över föl kan börja producera mjöl om man har tur, men jag är inte helt säker :)
Från tidernas begynnelse så fick vargtiken (Alfa) sin kull, medans de andra tikarna skenvalpade. Det på grund av att de andra tikarna kunde ta över och ge di om Alfan var ute på jakt eller dyligt. Det skrev katti om i ett tidigare inlägg här i tråden. Det är en förklaring varför tikarna drar igång och löper samtidigt.
Men en tik som inte skenvalpar tror jag inte kan få igång någon mjölkproduktion. Kanskenågon annan vet här.
Ursäkta om det blev lite konstiga ord i #15. Skrev från Iphone och då blir det i bland lite knepigt.
Kunde inte hålla inne när det var så goda nyheter…