Någon som har japansk spets?!
Är det någon som har en japansk spets? Skulle vilja veta lite bra info om rasen… Berätta gärna hur hunden är och lite tips och råd som kan vara bra för mig som skall få en japansk spets valp till julen :D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
kan varmt rek att du går in på spets&urhundar.ifokus 
Tack så mycket då skall jag göra det =)
Bl.a sajtvärden har en Japansk spets :)
Vad är det för något du undrar? Finns ju mycket att säga!
Jag har en jappe här hemma, en "gubbe" på snart 13 år. Pigg, sprallig och härlig! Köper man hund från en seriös uppfödare och efter bra linjer så är det vad man har att vänta - en glad och pigg kompis i 12-16 år framåt! Det är en frisk ras som lever länge och är pigga långt upp i åldern.
Alla jappar jag träffat har varit glada, pigga och aktiva. De flesta är också väldigt gosiga. De är ofta väldigt sällskapliga och vill gärna vara med överallt. Man brukar säga att de gärna är med på de flesta hundsporter/aktiviteter, de är glada så länge de får vara med! Just därför är det också viktigt att träna hunden att vara ensam på ett bra och noggrant sätt.
Det är en ras som är avsedd att larma (=säga till/skälla) när något händer, som att någon kommer eller liknande. Men det är ingen ras som ska skälla i tid och otid, skällighet klassas som fel i rasstandarden. Så räkna med att hunden kommer skälla när det ringer på dörren till exempel, och bestäm dig från början när du tycker det är okej att din hund skäller. Lär också in "tyst" så du kan stoppa din hund när du tycker det är nog med skall.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Tack så mycket =) Jag vill bara ha en massa bra tips om valpar i sig. Vad man behöver veta om valpar? Jag kanske har missat något, därför tycker jag det är bra att få tips av andra också! Superfin hund på bilden! :D
Kan ju tipsa dig om att ensamhetsträning är oerhört viktigt. Börja träna så fort valpen är trygg i hemmet. Träna i början bara korta stunder. T.ex att lämna valpen ensam i ett rum i 5 sekunder. Sen får du utöka tiden ju ädre valpen blir. Skynda långsamt.
Passivitets-träning är också väldigt viktigt. Att hunden kan sitta/ligga still även fast det inte händer nått. Valpen måste lära sig att det inte alltid händer en massa saker. Så sitt t.ex ute på en bänk med valpen. Säg ingenting, gör ingenting, utan sitt bara. Om valpen börjar gny så ska du ignorera. Börjar valpen slappna av, t.ex suckar och lägger sig ner så belönar du (med godis, rösten, eller klapp) Genom det förstärker du beteendet. Utan passivitets-träning kan man få en stressad hund.
Lek mycket med valpen, skapa ett nära band. Var rolig och hitta på olika saker tillsammans.
Hantera valpen dagligen. Gå igenom valpen med händerna. Känn igenom benen och kolla i öronen. Kolla i munnen. Lyft tassarna och pilla på klorna. Belöna om valpen är lugn.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Tack det var superbra tips!:D
Men jag har en fråga, jag vill använda mig utav klickerträning.. Kan jag börja med det redan från början? Eller hur fungerar det… ?
Så lite :)
#7 Ja det kan du. I början ska du bara lära att ett klick betyder godis. Så klicka - ge godis, klicka - ge godis, klicka - ge godis, några gånger. Sen kan du klicka varje gång han kollar dig i ögonen. Ögonkontakt - ge godis, ögonkontakt - ge godis. Osv :) Och sen när han sitter, ligger, etc.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
va bra! Tack så mycket :)
4 himmla fin bild du bjuder på :)