Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 862 ggr
[Driva]
0

Valp/ung hundar vara ensam

Jag går och funderar på att skaffa en till hund och eftersom jag tog över min nuvarande hund när hon var vuxen så har jag ingen koll på det här med valpar och tider att lämnas ensam.

Hur gammal kan valpen vara med att lämnas ensam 4 timmar? Jag förstår ju att det är inviduellt, men på ett ungefär.

Jag studerar och skolan ligger precis brevid där jag bor. Och om jag skulle skaffa hund så skulle jag göra det i början på sommaren, så jag har ca 3 månader hemma, då är valpen 5 månader när skolan börjar igen. Vi har en dagmatte till min nuvarande hund så vid långa dagar så är min hund hos henne i dagsläget. Men ofta går jag inte heldagar utan har bara ca 2 föreläsningspass vilket innebär att jag är borta 3-5 timmar hemifrån. Och jag undrar när en valp skulle vara redo för detta?

Hur har det fungeat med era valpar?

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Endast vuxna hundar kan lämnas 4 timmar  anser jag. Behöver du inte jobba under sommaren?  :)  Lyllo!

[Driva]
0

#1 Men det är just därför jag skrev valp/unghund i rubriken, för när räknas hunden som vuxen?
Sen antar jag att de flesta som har hund inte är hemma i 1 år, och har då hunden varit med dagmatte/dagis eller när har folk börjat lämna sina hundar och hur länge? Jag vill ju höra andras erfarenheter så jag kan planera…

Jag läste en uppfödare som skrivit i ett annat forum på nätet att hon sa att hon säger till sina köpare att om de börjar lämna valpen korta stunder redan från början så kan den vara ensam en timme efter någon månad. Nu tyckte jag det lät väldigt länge för en valp… men därför vill jag höra hur andra har haft det och när de har börjat lämna sina valpar och hur länge…

Och nej jag behöver inte jobba under somrarna….

Maja2
0

Jag skulle säga att en valp på 5 månader, rätt tränad, kan du kanske lämna max en timme. Allt under 1 år max 2-3 timmar.