Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 862 ggr
[Driva]
0

Valp/ung hundar vara ensam

Jag går och funderar på att skaffa en till hund och eftersom jag tog över min nuvarande hund när hon var vuxen så har jag ingen koll på det här med valpar och tider att lämnas ensam.

Hur gammal kan valpen vara med att lämnas ensam 4 timmar? Jag förstår ju att det är inviduellt, men på ett ungefär.

Jag studerar och skolan ligger precis brevid där jag bor. Och om jag skulle skaffa hund så skulle jag göra det i början på sommaren, så jag har ca 3 månader hemma, då är valpen 5 månader när skolan börjar igen. Vi har en dagmatte till min nuvarande hund så vid långa dagar så är min hund hos henne i dagsläget. Men ofta går jag inte heldagar utan har bara ca 2 föreläsningspass vilket innebär att jag är borta 3-5 timmar hemifrån. Och jag undrar när en valp skulle vara redo för detta?

Hur har det fungeat med era valpar?

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Endast vuxna hundar kan lämnas 4 timmar  anser jag. Behöver du inte jobba under sommaren?  :)  Lyllo!

[Driva]
0

#1 Men det är just därför jag skrev valp/unghund i rubriken, för när räknas hunden som vuxen?
Sen antar jag att de flesta som har hund inte är hemma i 1 år, och har då hunden varit med dagmatte/dagis eller när har folk börjat lämna sina hundar och hur länge? Jag vill ju höra andras erfarenheter så jag kan planera…

Jag läste en uppfödare som skrivit i ett annat forum på nätet att hon sa att hon säger till sina köpare att om de börjar lämna valpen korta stunder redan från början så kan den vara ensam en timme efter någon månad. Nu tyckte jag det lät väldigt länge för en valp… men därför vill jag höra hur andra har haft det och när de har börjat lämna sina valpar och hur länge…

Och nej jag behöver inte jobba under somrarna….

Maja2
0

Jag skulle säga att en valp på 5 månader, rätt tränad, kan du kanske lämna max en timme. Allt under 1 år max 2-3 timmar.

Alla hunddagis och dagmattar tar däremot inte emot hundar så unga som 5 månader vet jag, en del har gränsen vid 6 månader, en del 8 månader (som jag vet av personligen, alla har väl sina riktlinjer antar jag)

Nicolina
0

Allt beror väl på individen och hur man tränat kan jag tänka mig. Kanske är det även lättare att tidigare lämna en valp eller lämna längre stunder om man redan har en äldre lugn och trygg hund i hemmet som är van vid att vara ensam. Vet att många också skärmar av hemmet, till kanske bara ett eller två rum, eller lämnar i en stor bur/kompostgallerhage där valpen är van och trygg att vara. Men man ska nog vara väldigt försiktigt med att gå för fort fram!

[Forest]
0

Vi hade det smidigt jag arbetslös nu arbetar jag men dag/kväll min man natt. Det blir lite skiftbyte ena veckan men det får vi ta. Vi träna in ensamtränig ganska så sent kanske 5 mån börja vi mer men ofta vart det max 30 min, storhandlade gjorde jag med grannen så den biten löste vi bra på så vis oxå. Jag anser inte man lämnar valp hemma själv längre än 1 tim vid 5 månadersålder. Det är vad jag tycker så ta det med nypa salt om du vill.

[Driva]
0

Om vi skulle skaffa ny hund låter det som att vi måste ha hundvakt de dagarna jag är i skolan. Det är antagligen bara 2-3 dagar i veckan, så det är ju inte så farligt… Men då vet jag hur det ligger till i alla fall :)