Halsband vs Sele till liten
Jag har precis fått hem min lilla Pomeranian valp och han väger inte så mycket. Jag kommer att börja koppel träna honom men jag vill inte använda halsband på honom utan jag vill att han ska ha en sele..lite pga att han är så liten och OM det skulle råka vara så att det rycker till i kopplet belastar jag inte nacken så jättemycket på honom.
Nu undrar jag om det är okej att köpa en sele till honom trots att han är så ung? Vill helst ha en huttra eller nått sånt..någon som har bra tips?
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold

Mitt råd är att vänta med sele tills han växt färdigt, just för att man slipper då lägga ut så pass mycket pengar eftersom han kommer växa trots att han är en liten ras.
#1 Finns det ingen som man kan gör större och mindre?
Sele är ju också bra om man av nån anledning skulle behöva fiska upp hunden lite snabbt. T.ex om en lösspringande hunden kommer i full fart mot din hund.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#3 Precis tänkte lite på de med..det borde ju finnas någon som går att spännas..annars får jag lägga ut en slant på en ny sele när han vuxit. 
#4 Du kan ju alltid gå in till nån djuraffär och fråga :) Jo det kan du ju också göra.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#5 Ja, jag får nog göra det. =)
Tack för svar!

#2 Jag vet faktiskt inte, använder själv inte sele mer än till drag så.. Men nog finns det ju säkert, bästa är nog att höra dig för med en återförsäljare av selar :-)
Har för mig att Puppia har en del selar som inte belastar på samma sätt som en "tunnare" sele gör.
#7 Ah jo jag tror att jag har hört det med. Får åka till djuraffären för då kan han prova dem med så att dem passar bra.
Tack för snabbt svar! =)
Puppia sele? :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej, tycker du tänker helt rätt! En sele är jättebra, hade klarat min hund från att bli svårt biten men just den dagen tvättade jag selen och hade halsband, fick inte tag på min hund eftersom jag inte bara kunde hiva upp honom i selen. Jag rekomenderar puppia soft harness http://www.pupstore.se/se/art/puppia-soft-harness.php för den är av ett material som torkar fort vilket är jättebra då det inte kyler ner hunden eller bildar tovor i pälsen. Det finns också en ställbar men där står det inte vilket material den är i så det får du fråga om men den ställbara är lite klumpig och jag skulle inte ha de spännena på en liten valp. Den heter i alla fall puppia ritefitt harness. Du kan också köpa limex soft harness medan din valp är liten den är billig och håller inte formen så länge och har inte lika bra passform men den duger bra till en valp som växer och ska ha den en kortare tid, finns tex här: http://www.pupstore.se/se/art/puppia-soft-harness.php. Kolla på tradera också de har ofta några puppia selar, men kolla som sagt materialet så du inte köper bomull eller jeanstyg som blir smutsigt fort och torkar långsamt. Lycka till med valpen!