Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 3074 ggr
Banankaka320
0

"Svartsjuk" hund + klumpig

Vill inte ha diskussion om att hundar inte har mänskliga känslor bla bla. Jag beskriver hunden med mänskliga känslor så ni lättare kan tolka hur hunden ser ut och beter sig i verkligheten :)

Jag passar en kastrerad hanhund på 6år och min Rottis(1) har börjat knuffa bort honom och min andra hund (Nakenhund,6) så fort dem kommer nära mig. Varför? Ibland har hanhunden försökt stanna kvar och morrat och då har hon börjat visa tänder och spänna sig lite men det slutar att jag knuffar bort henne. Jag har börjat säga ifrån till henne att gå när hon gör så och så klappar jag dem andra och då står hon en bit ifrån och ser ut som ett fån, gäspar och typ "stönar/gnäller" åt mig efteråt, går runt i cirklar.
Det är ingen spänd relation mellan henne och kastrerade hunden om inte jag är nära, då försöker rottisen leka med han och hon är underlägsen (slickar han om munnen hela tiden typ.)  Varför är hon så svartsjuk?

Och sen undrar jag om det finns någon möjlighet att göra en klumpig hund till inte så klumpig hund? xD Hon trampar på mina fötter, aj, hon springer in i mig, aj, hoppar på mig, aj, osv. Hoppandet hade jag fått henne att sluta tills pappa började leka med henne och låta henne hoppa på han, men han tycker inte det är så roligt längre för han har börjat få ont haha. Jag blir väldigt lätt skitarg när jag får ont av någon som är klumpig och jag blir skitsur på hunden ibland och har lust att gapa åt henne, men jag håller i mig för det gör ingen nytta ändå. (Har adhd så jag har dålig impulskontroll.)  Häromdagen så skulle jag plocka maskrosblad till kaninen och då kommer hundfan och springer in i mig så jag ramlar på röven i de blöta gräset och jag blir cparg och ropar in henne (hon sprang runt som ett fån.) och när hon kom fram så sa jag åt henne att ligga ner och så klappade jag henne. (Samtidigt som jag mumlar svordomar) xD

Någon sa åt mig att man skulle göra samma sak mot hunden, typ gå in i den när den står i vägen och sånt. Kan det stämma? Jag har testat det och det verkar inte hjälpa, hon tror typ att jag gnider mig på henne eller busar med henne när jag knuffar bort henne med foten.

Susanna_w
0

Tror hunden har starkt resursbehov, låter så när du beskriver hur han är.

Ang klumpighet är min riktigt klumpig. Går inte en dag utan man hör ; Donk, dunk, bong varje dag. Han springer in i skåp, vägar, snubblar osv. Finns inte mkt att göra något åt det tror jag :D

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Maja2
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Att en hund beter sig svartsjukt när någon annan är framme och får uppmärksamhet och kel av matte eller husse, är inget ovanligt eller konstigt. Det är bara att göra som du gör, visa tydligt att nu är det en annan hund som får kel, du får en annan gång. Jag tror att det är viktigt att ge sina hundar kel och uppmärksamhet var för sig, varje dag.

Att "ge igen" och hämnas när hunden springer in i dig eller hoppar på dig, löser inget, och lär inte hunden ett smack. Du måste LÄRA hunden att belöning kommer när den står på golvet, belöning kommer när hunden stannar en liten bit ifrån. Det här med att gapa och skrika på en hund som man tycker gör fel, och sen inte LÄRA den vad alternativet ska vara, dvs vad man VILL att den ska göra, och sen BELÖNA det….. Hur tänker man då?  En hund lär sig inte ett smack av en tillrättavisning… det enda den möjligtvis gör är att avbryta för tillfället. Man måste Lära dem vad de ska göra. Utan att ryta och vara arg.

[Zorita]
0

Min hane var likadan när han kom till oss, sotis så det skrek om det. Jag gjorde så att jag bara klappade honom när min tik var brevid, eller att de båda fick gos samtidigt. Om inte hon fick gos fick inte han det heller. Så måste vi fortfarande göra ibland för han vill ha väldigt mycket uppmärksamhet.

Jag känner igen det där med klumpighet också! Hanen är otroligt klumpig, springer in i saker, slår huvudet i väggar och bord haha. Jag kan också mista tålamodet ibland, men mest har min sambo det problemet. Han gormar nåt enormt, så jag försöker lära honom nu när jag själv inte kan vara med och leka (har skadat knät så hanen FÅR inte knuffa på mig, då kan det gå sönder ännu mer).

Jag gör så att när han kommer för snabbt vänder jag mig bort väldigt snabbt, vänder ryggen till och tittar uppåt (samtidigt som jag har koll i ögonvrån). När han lugnat sig berömmer jag massvis, då börjar leken igen. Jag jobbar hela tiden på att bygga in lugn i honom runt mig, blir det för mycket bus korsar jag armarna och tittar bort. Sen får han väl springa in i väggar bäst han vill, men just kring mig måste han vara lugn.