Aktiveringsnivå för valp?
Hej alla :)
Jag skulle behöva lite råd om hur mycket man bör aktivera sin valp :) Har min första hund nu, en finsk lapphund på 5 1/2 månad som sover allt mindre på dagarna och är mer och mer aktiv. Hur mycket aktivitet är lagom för en valp i den åldern? Han verkar inte vara nöjd med det vi gör nu..
På morgonen är vi oftast utomhus 30-60 min med promenad/bus/hjärngympa och efter det är han oftast trött och sover efteråt. Runt lunch är han oftast uppe och vill hitta på nått mer, men då jag pluggar hemma försöker jag sitta mellan 10-15 och plugga och kan då inte aktivera honom så mycket, utan önskar att han ska kunna underhålla sig själv mestadels. På eftermiddag/kvällen har jag tänkt införa en aktiveringspromenad till.
Det händer att vi kör lite klicker under dagen när andan faller på, och det uppskattas väldigt :)
Det börjar kännas som om han kräver ganska mycket hjärngympa för att bli trött.. eller är det så att han antingen är överstimulerad/understimulerad eller helt enkelt bara en pigg valp som vill hitta på något?
Han är överlag är ganska aktiv valp, har uppfödaren sagt och även andra jag pratat med..
Tacksam för tips och råd! :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har inte så stor erfarenhet av träning med valp, men tänker rent spontant att det kan vara smart att träna/aktivera korta pass fast oftare. När hunden kan tränas längre pass kan också pauserna/vilan vara längre.
putt
ingen som kan dela med sig av sina egna erfarenheter? :(
Du har inte någon aktiveringsboll eller så?
Har en kong och så brukar jag stoppa tomma toarullar med godis och sånt, men han listar ut det ganska snabbt och så det ger inte så mycket för honom, kanske borde komma på nått svårare?
testa stoppa godis i en öppen petflaska :D lösningen är att man ska trampa på öppningen så att flaska lutr,välter så kommer det godis^^ kan vara extra svårt då de syns och frestningen att bita blir större :P bita= ta bort flaska och prova igen efter en stund :)
Jag ska vara petig o säga att ge en petflaska till en valp inte är så smart. De kan bita till så den går sönder så valpen skär sig i munnen etc. Tycker inte man ska ge aktiveringssaker i form av petflaskor. Testa att ta en glasslåda/matlåda, lägg godis på golvet o lägg plastbyttan över som ett lock. Så ska han lista ut hur man "tippar" på den fr att få fram godiset. Det kan vara klurigt då den oftast glider iväg. Verkar som han gillar toarullar. Testa att ta en.äggkartong o lägg godis i. Sen tejpar du runt så de blir svårare att få upp. Klarar han av det så lägg en kartong i en kartong för att göra det svårare.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Tack för tipsen! Jag håller med sig rebz om att vara lite skeptisk till petflaskor då han tuggar sönder det mest och äter upp det, så petflaskor ger jag inte. Ska testa lite med kartonger och sånt i eftermiddag :)
Annars, tycker ni det låter lagom med 2 aktivitetspromenader om dagen? för mycket/lite/lagom?
Hur mycket aktivitet får han på dessa prommenader? OIch hur långa är prommenaderna?
Håller med om att petflaskor inte är att föredra. Skulle själv inte ge det. Har sett hur dom blir vassa och tappar små bitar som hunden kan få i sig.
#9. Efter inspiration från valpkursen brukar jag slänga ut godis så han får leta 1-2ggr, stoppa in godis i barken på träd, klättra på stenar/träd, öva allmänt sitt/ligg/stå/stanna/vänta på sten/fot när det faller oss in, ögonkontakt, hundmöten när det sker.. lite så :) Det skiljer lite på hur länge vi är ute, mellan 30-60 min på morgonen och 30 min på kvällen.
tomma vin-boxar som man dragit ur plastpåsen ur kan också vara roliga att lägga godis i. LItet hål, mycket kartong att arbeta med :-)
Pet-flaskor har vi använt, men man får ju såklart hålla koll. Har aldrig varit med om att han lyckats bita sönder den… däremot skulle jag inte rekommendera att ha korken på, sväljer hunden den så är det ju godnatt!
- Tillräckligt bra är perfekt! -