Aktiveringsnivå för valp?
Hej alla :)
Jag skulle behöva lite råd om hur mycket man bör aktivera sin valp :) Har min första hund nu, en finsk lapphund på 5 1/2 månad som sover allt mindre på dagarna och är mer och mer aktiv. Hur mycket aktivitet är lagom för en valp i den åldern? Han verkar inte vara nöjd med det vi gör nu..
På morgonen är vi oftast utomhus 30-60 min med promenad/bus/hjärngympa och efter det är han oftast trött och sover efteråt. Runt lunch är han oftast uppe och vill hitta på nått mer, men då jag pluggar hemma försöker jag sitta mellan 10-15 och plugga och kan då inte aktivera honom så mycket, utan önskar att han ska kunna underhålla sig själv mestadels. På eftermiddag/kvällen har jag tänkt införa en aktiveringspromenad till.
Det händer att vi kör lite klicker under dagen när andan faller på, och det uppskattas väldigt :)
Det börjar kännas som om han kräver ganska mycket hjärngympa för att bli trött.. eller är det så att han antingen är överstimulerad/understimulerad eller helt enkelt bara en pigg valp som vill hitta på något?
Han är överlag är ganska aktiv valp, har uppfödaren sagt och även andra jag pratat med..
Tacksam för tips och råd! :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har inte så stor erfarenhet av träning med valp, men tänker rent spontant att det kan vara smart att träna/aktivera korta pass fast oftare. När hunden kan tränas längre pass kan också pauserna/vilan vara längre.
putt
ingen som kan dela med sig av sina egna erfarenheter? :(
Du har inte någon aktiveringsboll eller så?
Har en kong och så brukar jag stoppa tomma toarullar med godis och sånt, men han listar ut det ganska snabbt och så det ger inte så mycket för honom, kanske borde komma på nått svårare?