JRT eller Cocker? Vad ska vi välja
Har varit i hundköpartankar ett par år nu och nu känner min sambo och jag att nu blir det en hund till… Vi har funderat fram och tillbaka på jack russell eller cocker och kan intye bestämma oss.
Våra krav är:
Hunden SKA gå att ha lös utan att de ndrar efter djur
Den ska vara aktiv och gå att jobba med
Ska vilja ta kontakt och inte vandra iväg helt för sig själv
Dessa krav hjar vi och vi vet att givetvis formar man hunden väldigt mycket själv, men man har ju ändå ett "grundutbud" eller vad man ska säga.
Vill gärna ha lite råd hur ni tänker angående dessa två raser. För- och nackdelar osv….
JRTn kräver en hel del. Dem är ju råttjägare i grunden och av alla JRTs jag träffat är det en som kunnat vara lös utan att dra iväg. Men det är en träningssak. Jaktinstinkten är ofta stark hos dem.
Cocker är ju betydligt lugnare, inte lika extrem och energisk men ändå en toppenhund som hänger med på allt.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
JA det är så våra tankar går. Har även haft Cocker innan så vet vilken pälsvård de kräver…
Jag skulle valt cocker. Men nog går det att träna en jack russel att gå lös, de gör då de jag känner. Men det gäller ju att ha pli på dom för viltintresset är ju stort. Båda raserna är ju arbetsvilliga iaf. Lycka till i rasvalet :)
Inte för att vara sån men en JRT är en grythund man jagar räv o grävling med:) Därmed inte sagt att de intejagar råttor för de gör de gärna. Visst går det att ha en jrt lös, jag har 5 st lösa samtidigt ibland! De kan vara lite energiska men allt blir vad man gör det till, de behöver ju aktiveras. Jag tycker att jrt:n har fått oförtjänt dåligt rykte att vara duracellkaniner utan on/off-knapp. Allt handlar ju om vad man gör det till, mina är väldigt duktiga på att koppla av men hänger gärna med på allt. Dock kan de ju vara lite egensinniga och kan gärna tänka sej att gå iväg ett tag själv, en terrier är ju alltid en terrier. Har man otur har man tappat bprt hunden ner i ett hål…=) Jag gillar cockern också så det är ett svårt val:) men som lycklig ägare av ett gäng jrt måste jag ju slå ett slag för denna underbara hund som dessutom har en rejäl portion humor!
Lycka till i hundsökandet!
www.myrvangs.se
Hade valt cocker :) tycker dem är med lättlärda, supersnälla och mysiga hundar :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag själv föredrar Cockern framför JRT. Så jag tycker ni ska köra på en sån :) JRT är ju en terrier, så envisheten slipper man hos Cockern.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Tänk på att cockern är en fågelhund. Så ja den kan ju också dra efter fåglar. Jag har en cavalier/cocker tjej här hemma. Hon drar mer än gärna efter fåglar om hon får, dock får hon inte det så hon gör det inte. Men om jag skulle tillåta det skulle hon springa efter varje fågel hon ser
Russlar är ju VÄLDIGT mycket jaktiga!!! Springer efter allt som för på sig, skuggor till råttor. Kräver uppfostran!
Båda raserna går ju om man tränar dom rätt
#8 Kräver lika mycket uppfostran som alla andra hundraser 
Cocker spaniel kan med vara envisa.
Man måste träna alla hundraser, finns igentligen ingen "lätttränad" ras. Âllting handlar om ägaren och tålamod :=)
#8 ingen av de 5 jrt vi har i min familj är så som du beskriver! Men klart att det är en jaktande terrier men att jrt skulle vara en hopplös ras som bara springer och jaktar på allt tycker jag är en tråkig missuppfattning.
www.myrvangs.se
Båda raser har säkerligen en portion jaktlust och kommer kräva mycket träning för lösgående, av min egna erfarenhet av JRT skulle jag nog säga att det är en svår ras att ens försöka få "viltren".
Raserna är fruktansvärt olika, JRT är en terrier med stort T vilket inte alla människor verkar uppskatta eller förstå sig på så vill du inte jobba med en hund som kan ha stor jaktlust, vara självständigt, vara impulsiv, se saker från sitt egna perspektiv så skulle jag inte rekomendera en JRT.
Ssnarare så rekomenderar jag aldrig JRT just pga dom nästan säljer sig själva men utan att folk har någon som hellst koll på vad dom skaffar sig och det ÄR en rätt så krävande ras ur vissa synvinklar som verkligen inte passar den stora delen av sveriges befolknings som ändå valt att skaffa rasen.
≧◔◡◔≦
#9 ja allt går om man tränar!
Men att ha som krav att hunden SKA gå att ha lös och inte dra efter villt, då låter det som om man tror att de ska vara så naturligt från börjen.
#13 Nä ingen hund kan gå lös naturligt, inlärningssak så det håller jag med om att det låter som att man tror att hundar gör det naturligt :)
Vi har en högställt JRT (räknas som blandis egentligen) och hon är det inga problem med att ha lös. Minns att hennes valptid var ett rent helvette, haha, men med mycket konsekvent träning så kan vi nu ha henne lös. Både i skogen och på gården. Katter jagar hon faktiskt men annars är det bara näbbmössen på mormor och morfars gård (vilket hon har fått tillåtelse till). Hon är dessutom väldigt lyhörd. Ingen typisk terrier då hon är klenare, men ibland kommer det fram i henne.
Det var familjens första hund (mamma och pappa har dock haft hund tidigare) och hade jag vetat bättre hade jag nog inte insisterat på en terrier, men vi hade tur och fick en fin tjej :) tränade agility med henne de första två åren (ni kan vara lugna, hoppade henne inte förren efter 1 års ålder) men sen har hon bara gått som sällskap.