Hur ofta vaccineras era hundar?
Har fått höra av veterinär att det inte är nödvändigt att vaccinera varje år, att det räcker med varannat år.
Vad anser ni?
Vart fjärde år är väl minimum, men jag kör vartannat.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Jag kör varje… det är vad min veterinär sa att man skulle ta
Ja det är ju bara kennelhostan som man kan vaccinera varje år. Många som ställer ut eller tävlar vaccinerar ibland varje år. Men annars är det vartannat eller varttredje år beroende på "livssituation" har min vet sagt. Så ja Bino vaccineras vartannat år.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Nu blev det 3 år emellan. Men ska köra vartannat år framöver.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag vaccinerar hundarna varje år. Vi rör oss i områden där det finns en del andra hundar och vi har hundarna på dagis där de ibland delar lokaler med "nya" hundar. Så för att vara så garderad mot kennelhosta som möjligt vaccinerar vi varje år. Men de fick den sabla kennelhostan i våras ändå… Så det blir trippel(?)vaccin vartannat år och enbart kennelhostavaccin vartannat år.
Nu är ju min tik bara ett år, så det var ju nyss vi vaccinerade men vi planerar att vaccinera som #5.
Alltså, kennelhosta varje år och övrigt vartannat.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Nu för tiden är minimum vartannat år. Men för säkerhets skull är det bäst att vaccinera mot kennelhosta varje år.
Min fick nyss sitt ettårsvaccin och jag kommer låta henne vaccineras varje år.
Var tredje år kommer min hund att få vaccin mot parvo+valpsjuka. Sen är väl tanken att han ska vaccineras mot kennelhosta också men det föll i glömska i år. Tar nog den i samband med nästa års vaccination.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
#8 Veterniären rekommenderar numera vaccinering mot valpsjuka vartannat år.
Varje år, jag vill ha deras pass uppdaterade hela tiden så vi kan resa till olika länder, och då krävs det att man vaccinerar varje år.
#9 Enligt vilken veterinär? Det beror nog mycket på vem man frågar. Jag är nog knappast ensam om att välja att vaccinera vart tredje år.
#11 Västra Djursjukhuset i Göteborg. Jag var där i måndags.
Nej det är du inte ensam, eller vart fjärde år för den delen. Men det verkar som att de börjar kalla vartannat år nu, eller varje för dem som vill ha vaccin mot kennelhosta.
#12 Berättade de varför? Tänkte eftersom att rekommendationen jag har hört alltid har varit var tredje år.
Kollade FASS också, för Nobivac rekommenderas 2-3 års intervall.
Är bara lite nyfiken.
Nobivac blev Shanti vacc. med för 1 år sen. Så man behöver alltså inte vacc. varje år? Fick nämligen en påminnelse från min veterinär att det vad dags att vacc. igen.

Jag trodde att man vaccinerade varje år, men min veterinär sa att det räckte med vartannat. Så i våras vaccinerades han endast mot kennelhosta och nästa vår blir det allt igen!
#13 Ja, 2-3 års intervall för valpsjuka/parvo, min veterinär rekommenderar då 2, eftersom det blir ett säkrare skydd med vaccinering vartannat år.
Kennelhosta vaccinerar man mot varje år om man vill ha så bra skydd som möjligt. (Vill tillägga att man aldrig kan ha fullt skydd mot kennelhosta, men med ordentliga vaccineringar blir risken mindre att hunden insjuknar eller blir svårt drabbad om den ändå blir smittad.)
#14 Jo! Shanti ska vaccineras nu!
8-veckors, 12-vecors och 1års-vaccinet ska alla hundar ha för att få en full vaccineringsgrund.
Därefter bestämmer man i samråd med sin veterinär hur ofta man vill vaccinera sin hund.
#17 Oki. Då åker jag och gör det snart, dags i slutet av sept.
Med det smittryck som finns i Sverige finns det egentligen ingen anledning att vaccinera tätare än vart tredje år,förutom kennelhostan då som gärna görs varje år.
Det beror också på vilka vaccin som används. Vissa håller längre än andra.
Jag vaccinerar vart annat år om det inte krävs oftare på grund av tävling.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Min veterinär gav mig två förslag, varje år eller vart tredje. Jag valde att vaccinera vart tredje i och med att han inte går på hunddagis eller träffar andra hundar i så stor uträckning. Funderar dock på att ändra till varje år eftersom vi nyligen fått hundrastplats i närheten! Väldigt roligt att låta hundarna busa med varandra så gott det går :)
Jag vaccinerar min hund mot kennelhosta varje år. Och sen är det ytterligare ett vaccin var annat år.
Jag vaccinerar varje år.
Medarbetare på Hundar.ifokus