Avlivning av döva Dalmatiner
Jag håller på att se mig omkring efter en till hund. Det står mellan några raser men pga mitt stora hästintresse och all tid jag spenderar i stallet så är Dalmatinern en av de raser jag är mest intresserad av. Men då jag sitter och kollar efter uppfödare så ser jag att vissa avlivar döva valpar. Kalla mig känslig, men jag har en döv katt här hemma som är lyckligare än någon annan och fungerar fullt normalt. Jag blev därför lite illa berörd av detta, men det är såklart upp till uppfödarna själva hur de vill göra. Jag säger inte att de gör fel, för de gör vad de tycker är bäst, men själv väljer jag helst (inget måste, andra saker går före) att köpa från en uppfödare som inte avlivar dessa valpar, och jag undrar nu hur vanligt det är? Gör de flesta så eller är de få? Om någon dalmatineruppfödare här inne avlivar döva valpar (eller om det finns någon annan insatt i ämnet), så får ni mer än gärna avvara några minuter och förklara varför för mig då jag verkligen vill förstå.
Undertiden fortsätter jag mitt sökande efter uppfödare och hoppas på svar här :)
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hopaps du hittar en uppfödare som sparar valpar men ska jag vara ärlig tor jag de hummlar om detta. Det kanske föds 9 valpar 2 döva vips vart det bara 7 valpar alla hörande 
#1: Ja, jag hoppas också det. Jag tycker nämligen inte att dövhet är ett rimligt skäl till avlivning. Det är inte livshotande och många döva hundar lever fullt goda liv, de vet inget annat och lider inte ett dugg av det. Hundar läser så mycket kroppsspråk och ögonkontakt, samt så kompenserar döva djur med att stärka andra sinnen så de känner vibrationer, tryckvågor i luften, blir mer uppmärksamma på vad de ser, osv. Jag uppfattar det hela som att de avlivar dom för att rädda uppfödningens rykte (vilket inte är en acceptabel anledning) och att valparna kanske blir svårare att sälja (vilket visar på bristande ansvar då man enligt mig får ta ansvar för de liv man sätter till världen).
Jag hoppas någon kan övertyga mig att jag har fel, för det är en tråkig uppfattning att gå runt med.
I mitt sökande efter uppfödare så går ju hundarnas mentalitet och hälsa, kemi med uppfödaren, mm, före avlivningsfrågan. Men jag letar främst bland de som väljer att ta sitt ansvar över alla valpar, det tyder på att uppfödaren verkligen bryr sig om varje enskild valp för den den är även fast valpen inte kommer bli nån framtida utställnings- eller avelshund. De ger alla valpar en chans till ett lyckligt liv och värdesätter de döva för de fantastiska sällskapsdjur de kan bli, och de vill jag främst gynna. Det är skillnad på uppfödare som har en passionerad kärlek till rasen och hundarna, och uppfödare som främst vill nå framgång. Så ser jag det och jag hoppas som sagt att jag fått fel uppfattning..
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Knepig fråga… På sätt och vis håller jag med, men ändå inte. För det första, är din döva katt en innekatt TS? För jag förstår fullt ut att det inte spelar någon större roll om en innekatt är döv. Men det är stor skillnad med en hund. I min värld har ALLA hundar rätt att leva ett fritt liv, d v s ett liv där koppel och halsband bara begränsar under en del av tiden. Alltså ser jag det som varje hundägares skyldighet att se till att hunden blir så lydig att den kan vara lös på ett bra sätt. Dalmatiner är ju en ras som ursprungligen springer med (lös) bredvid hästskjutsar, så den behöver mycket motion.
Hur får man en valp att komma när man ropar om den är döv? Viisst, att ha den bredvid sig med fickorna fulla med godis är en sak. Då har hunden full koll på ägaren och man kan göra tecken för att den ska komma. Men hunden har inte alltid blicken mot husse/matte! Vad gör man när den döva hunden är på väg i full fart mot en väg? Den kan vara hur lydig som helst, men vet den inte att man ropar så vänder den ju inte…
Och det där med att ta ansvar för allt liv, att behålla valpar fast man vet att de har ett handikapp och kommer att bli svårsålda. Dövhet är ärftligt och dalmatiner får stora kullar, därför är det mycket möjligt att det finns flera döva valpar i en kull där det förekommer. Tänk att en uppfödare får 11 valpar, varav 3 är döva. Det är inte ovanligt att man får problem att sälja alla valpar i en så stor kull, inte minst om man även annonserar att det finns döva valpar i kullen. Jag menar inte att man ska mörka att det föddes döva valpar i kullen, men jag tycker att man kan ta det med de valpköpare som ringer och visar intresse. Självklart vid första samtalet.
Säg nu att uppfödaren har behållt de döva valparna och blir av med de andra åtta. Kanske inte när de är åtta veckor, men i alla fall så småningom. Denna uppfödare har alltså tre döva valpar kvar. Och hur det än är så antar jag att vi är överens om att döva valpar kräver mer, mycket mer, av sin ägare än hörande. Uppfödaren har alltså 3 döva valpar, mamman till kullen och troligen flera hundar i kenneln. De döva valparna är det ingen som vill ha. HUr bra liv tror ni de döva valparna får? Det är mycket möjligt att uppfödaren har en stor inhägnad tomt där de kan rasa av sig och vara fria som jag skrev att jag tycker att hundar ska få vara, men de kommer knappast att få speciellt mycket at den anpassade träning som de skulle behöva. Vilker innebär att dyker det upp en köpare som är intresserad när hunden är kanske 6 månader så blir det väldigt jobbigt för denna att skapa den kontakt och den lydnad som behövs. Och jag tror att det dröjer länge, mycket länge, innan den här uppfödaren tar en valpkull igen!
MIn förra hund blev döv på ålderns höst. Det kom smygnade, men på slutet var han verkligen stendöv. Han var mycket lydig och van att vara lös en stor del av tiden. Visste han bara att jag ville att han skulle komma så kom han. Alltid. Var han inte allt för långt bort så gick det att åstadkomma vibrationer som han kände av genom att hålla händerna kupade och klappa med dem. Men var han lite längre bort så försvann han in i sin egen värld. Och då var han ändå en mycket lättränad kelpie och ingen dalmatiner!
Så sammanfattningsvis ser jag problem med döva hundar. Visst kan det fungera, men det finn inte tillräckligt många tillräckligt intresserade och engagerade människor för att få det att fungera tyvärr.
Om jag förstår TS rätt så vill du ha en hörande hund från en uppfödare som behåller de döva. Stämmer det?
3 du gav bra läsning :)
Såna här halsband som ger en stöt, skulle inte de funka att lära hunden vad som är bra o dåligt med en sån? Förstår att det kan bli farliga situationer med en döv hund, men tycker de har lika stor rätt att leva
5 ursäkta men skapa smärta vad är vitsen med det? Bara för att hunden inte hör ser jag ingen som helst vits med ge min hund stötar dessutom är dessa halsband inte lagliga.
Bland dem som föder upp rhose ridgeback (vet ej stravning) så dödar man väl valpar som inte har ridgen? iaf utomlands men skulle tro att man gör samma sak här i sverige :/
- Det ar olagligt med elhalsband i sverige
- Det ar nog battre for hunden att somna in istallet for att fa lida av en idiot som ger den elektriska stotar for att den inte kan hora! Det skulle vara som om nagon tog en elchockpistol och gav dig en stot varje gang du inte hor dom - for att du ar dov.
Medarbetare på matlust
Vill man ta det ansvaret och orka leva med en döv hund så visst, men jag ser inte felet i att avliva hundvalpar som ingen troligtvis kommer vilja ha pga defekten och det extraarbete som krävs.
Och hur humant är det? för att inte nämna att den typen av redskap är förbjudna att använda i sverige.
Skulle du vilja ela ett dövt barn innan dom fattar teckenspråk för att dom ska fatta vad som kan vara farligt?
≧◔◡◔≦
#9 håller helt med!!
MVH Josefin. Hon som sa att vänner inte växer på träd, oops vars är hundarna??
Det finns halsband med fjärrkontroll som ger en lätt vibration. Jag har dock bara sett det på amerikanska hemsidor. De är till för just döva hudar. En riktigt bra idé! Tyvärr hann jag aldrig beställa något till min hund som var döv på slutet.
#3 Skriver väldigt bra. Personligen hade jag inte köpt en döv valp, så därför förstår jag att uppfödarna tar bort de. Däremot tycker jag att de har en skyldighet att göra sitt bästa för att avla fram så friska djur som möjligt.
Angående ridgebackarna gör uppfödarna tvärt om. De tar bort de friska valparna utan ridge och avlar på ett utseende som kan ge missbildningar. En ridgeback utan ridge hade jag defentivt kunnat köpa.
11, Ja, de halsbanden ser jag inte faran med. och de ska finnas även på svenska marknaden sett ett par via blocket iaf
Fast även ridgeback utan ridge kan få dermoid sinus om det är det du tänker på.
≧◔◡◔≦
#3: Tack så mycket för svar! Som sagt intressant läsning, och jag förstår faktiskt lite bättre nu. Jag trodde inte att det var så pass många i en kull som kunde vara döva, jag trodde "bara" att det var någon valp lite här och där. Finns det någon slags statistik om detta? Vore intressant att se ungefär hur många i en kull som brukar vara döva.
Avlar man vidare på de hundar som ger döva valpar? Eller är det rasens gener eller färgen vitt som kan ge dövheten så att det inte beror på föräldrarna?
Ja, min döva katt är innekatt. Men jag ser stor skillnad på katt och hund. En utekatt går ju lös ute utan tillsyn, den ska alltså klara sig helt på egen hand. En döv hund är man ju med helatiden och man kan välja att släppa den lös på väldigt avskilda platser, ingägnade områden eller ha den i en väldigt lång lina. Och de där halsbanden som ger vibrationer (ej stöt!) låter ju som en bra uppfinning.
Jag skulle kunna tänka mig att köpa en döv dalmatiner om det är den jag fastnar för. Men jag letar inte efter en döv dalmatiner utan jag letar efter den där speciella individen som man känner en speciell kärlek till på en gång, är den döv så visst. :)
Men jag förstår iallafall lite bättre nu som sagt. Får fundera lite på det här och kanske prata med några uppfödare om hur dom gör och varför.
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Nu vet jag inte säkert, men en kvalificerad gissning är att anlaget för dövhet är enkelt recessivt. I så fall måste båda (de hörande) föräldrarna bära på anlaget för att det ska kunna födas döva vaölpar i kullen. Om de gör det så blir statistiskt sett 1/4 av alla valpar i kullen döva.
(EDIT Har googlat och det verkar vara så att anlaget är enklet recessivt i många fall.)
Jag kan tänka mig att det är en svår sits för en uppfödare. Men samtidigt tycker jag att om man föder upp en ras där dövhet är vanligt (jämfört med andra raser) så tycker jag att man bör ha en plan för det från början. Nu har jag valt att föda upp den här rasen där det kan tänkas komma döva valpar i kullar, vad gör jag om jag får en döv valp? Sedan får man vara ärlig och tala om för valpspekulanter och andra hur man valt att resonera och agera. Bättre med en uppfödare som avlivar döva valpar, är öppen med det och har en utförlig förklaring till det än en som påstår sig inte göra det utan istället gör det i smyg.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#16: Tack! :) Okej, det var ju faktiskt en stor del av valparna. Men vad gör uppfödarna åt detta? Kan tänka mig att ett avelsförbud på de som bär på anlaget är svårt eftersom rasen är så liten. Är avlivningarna deras lösning? Kan man kolla om en hund bär på anlaget?
\\\\\\\\\\\\\\\\_
#14 Jaha, det visste jag inte. Får skylla på en dåligt påläst föreläsare ;)

Jag skulle inte vilja köpa en döv valp. Skillnad om en vuxen hund blir döv…
Tror att en blind hund kan vara lättare att ha, då hörseln trots allt är extremt viktig när du tränar hund. Om du är ute och rider med hunden lös är ju hörseln väldigt viktig.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#20 Nu är vi helt OT, men intressant länk! Tror att det var handledaren som föreläste för oss.
Hej letar du fortfarande Dalmatiner???
jag känner en jätte bra uppfödare som har en hane kvar
Känner även andra bra uppfödare..
Intresserad??? Kontakta mig
Ps. Jag har en dalmatiner själv och vill bara säga att dom e de underbaraste som finns, men dom kräver en fast hand och mycket mental aktivering
Mvh Anna
Anna Megger
Lyckliga Tassars Hunddagis & Pensionat
Jag säger, hellre Döv hund är Blind hund..
#21: Nja, som Rafflan sa så har jag också hellre en döv hund än en blind hund. Men jag förstår din poäng med om jag ska ha den lös då jag rider. Får fundera på det där. Men risken att jag faller för en döv valp är ju inte så stor om så många avlivar dom tidigt.
#22: OT är ingen fara, det är ju fortfarande på ämnet om avlivning av "opassande" valpar.
#23: Tyvärr så letar jag efter en tik, men jag skulle gärna prata med dig om rasen och höra vilka uppfödare du rekommenderar! Skicka gärna ett meddelande till mig och berätta lite om hur din hund är och vad den kräver för motion och mental stimulans! :)
\\\\\\\\\\\\\\\\_