erfarenheter av huskys
Hej!
Det här rikatar sig främst till de som har erfarenheter av huskys/huskyblandningar och kan komma med råd och tips.
Jag har en huskyblandning med mycket husky i. Han kräver enormt mycket energi och är väldigt stressad, ymcket på grund av att han är så pass krävande och har haft en mycket dålig uppväxt innan jag fick honom. Jag behöver verkligen tips på hur jag ska aktivera honom, alltså, det ä något enormt mycket energi han har, så gott som totalt outröttlig och då är han ändå ute och springer säkert 6 timmar per dag, vilket inte är någonting för honom, aktiveras med sök till exempel, vilket inte alls gör honom trött osv. ha nvar hopplös i koppel, sen blev han bra i koppel igen och nu är han inte alls bra. Jag vet inte vad jag ska göra, då han helt enkelt förstår att han inte får dra, men gör det i alla fall, jag har testat alla metoder som finns vad jag vet, så jag behöver inga tips på sådana, att fatta att han skulle ta kontakt med mig när jag stannade gick på nolltid, att byta håll osv. har till och med testat att säga till honom ordentligt när han drar, det var det som fungerade absolut bäst, men sen blev det att han visste att jag skulle säga till honom när han drog och därför var han "på spänn" hela tiden och det har lett till att han har börjat dra igen. Det är liksom inte det att han inte förstår att han inte får dra.
Cykla gick helt okej ett tag, men sen började han dra då också, att sätta på en sele går inte då han sliter iväg med cykeln då. Jag fattar ju att han behöver mer motion, även om jag ägnar precis all min lediga tid åt att motionera och aktivera honom, så det behöver ni inte påpeka, jag undrar liksom bara hur jag ska göra, jag vill att han ska kunna gå okej i koppel tills vi kommer till skogen och jag kan släppa honom. Hur har ni med huskys gjort? Är det ens någon idé att försöka något? Just nu är ingenting faktiskt speciellt roligt med honom då jag inte ens kan ta ut honom i koppel utan att det blir kaos.
Tacksam för svar.
Jag rekommenderar dig att besöka Spetsar och urhundar eftersom det finns betydligt fler personer med erfarenhet av just Siberian husky och huskyblandningar.
Siberian huskies kan dra en släde över 200 kilometer under ett dygn så det är i hans natur att dra och vara aktiv så du behöver aktivera din hund en hel del för att tillfredsställa honom och eftersom det är ett väldigt hårt arbetande hund han vill arbeta och användahjärnan och kroppen mer än du kan föreställa dig. 
Erfarenhet? ;) Har 2 huskyblandningar o vet ju hur dom är :) Har haft dom sen tiken var 4 mån o hanen 8 veckor. Dom är nu 9 ½ o snart 8 år. Har gått nån lydnandskurs m dom men inte gjort nåt speciellt annars. Aldrig cyklat eller dragit m dom. Kan bara ha dom lösa i inhägnat område. Lyder s a s när dom själva vill. Väldigt egensinniga beroende på situation. Lugna inne för det mesta, men dom får ju sina busryck ibland :) Sover när jag sover. Har väl haft tur o fått den lätta sorten :) Är inte värre än andra hundar jag haft eller hundar ö h t.
Träffat på en hel del både renrasiga o blandningar. Alla olika till sättet.
Jag skulle vilja veta hur gammal han är, hur länge du haft honom. Hur har han haft det mm.
Nåt som nästan aldrig nån skriver om är passivitetsträning. Bara hålla på att "motionera" gör ju att dom kräver mer o mer. Vet du att han fått ur sig det värsta så träna lydnad en stund o sen en övning när det inte händer nåt en liten stund.
Likadant inne, träna på att ta det lugnt. Tänk även på att det är nyfikna o alerta hundar som gärna vill vara med o se vad som händer.
Kör mycket kontaktövningar. Lydnadsövningar mm. Glöm Aldrig att berömma. Jag berömmer gärna m godis, men du kan ju berömma med nån leksak eller nåt om han tycker det är roligare.
Kör bara korta pass.
I o m att han haft en dålig uppväxt så krävs det mycket tålamod. Var lugn men bestämd. Tänk på att dom oftast är väldigt signalkänsliga o känner av din sinnesstämning. Pga egensinnigheten så kan det också verka som att dom skiter i vad du säger.
Skulle kunna skriva hur mycket som helst , men detta får räcka så länge :) Har bara skrivit min erfarenhet av mina hundar o som funkar för oss. Alla är vi ju olika och har olika erfarenheter.
Hoppas du fick nån idé o även att andra skriver här och ger sina förslag. :)
Du får gärna PM:a mig om du vill veta mer om hur jag gör o gjort.

Skaffa en nomesele och låt honom dra! Börja med att låta honom dra en trasmatta, kätting, en vattendunk ed. Dra på promenader och träna med positiv förstärkning in kommandon för start, höger, vänster, stanna, gå långsammare, öka farten od. När han blir bra på detta, åk skidor efter honom, cykla och låt honom dra dig. Låt honom trötta ut sig 3-4 gånger i veckan med drag, om han är vuxen. Är han unghund kan du dragträna lite varje dag.
Vad är det för raser mer i honom?
Kanske kan det vara en god idé att testa på blodspår som berikning? Sen avsluta med att låta honom gnaga på skanken, så får han mer berikning.
Urhundar klarar sig ofta bra på bara berikning. Kika gärna på det här.
Jobba på att ha en bra relation, så har du något att bygga på. Läsa gärna Bra relation av Svartberg, Skjut inte hunden av Prayor, Kontaktkontraktet av Bodfäldt. Se till att det är trevligt att vara vid din vänstra sida, och var oförutsägbar. Byt håll ofta, stanna, låt honom göra trick, hitta skatter osv, så att det är bättre att hålla koll på dig och vara nära än att vara längst ut i kopplet.
Viktigast av allt, är att det är en husky (nåja, men mycket av husky) du har i kopplet. De är avlade för att dra, i rask takt, lääänge. Han har energi för att klara detta, så ge honom en möjlighet att göra av med den energin innan du försöker kräva av honom att han ska kunna gå lika sakta som dig. För honom är en snabb trav mer naturligt.
Låt honom röra sig i alla gångarter, hoppa, klättra, balansera, nosa, använda hjärnan till problemlösning, inlärning, umgänge med andra hundar osv.
Med lite berikning och en timmes dragträning om dagen får du troligen en hund som fungerar mycket bättre.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Hur gammal är han? Och sen som Vattnadal skrev, vad är det för raser i honom?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Schäfer/Husky om jag minns rätt. Runt året är han
Sabina
www.anibaz.blogg.se