Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 3207 ggr
[jakke94]
0

någon som kan ge svar ?

Kan någon komma med ett förslag vad man kan föreslå för ras till någon som gillar: 

Amstaff/staffe utseéndet, men vill ej ha terrier.
gillar även mastiff-typen men vill ej ha sjukdomar. 

Vill ha en lätttränad, vänlig hund som lätt går ihop med andra hundar :) 

Enda jag kanske kan komma på är ca de bou, men vet inte så mycket om rasen så kan inte säga så mycket… funderat lite på cane corso, då jag fått för mig att dem är relativt friska :P

[Rocky70]
0

Dogo Argentino?

Fridaaaa
0

Personligen tycker inte jag det är mer sjukdomar på mastiffar än på andra hundar:)

Men tibetansk mastiff och sydafrikansk mastiff är underbara hundar:)
En fråga: Varför vill du inte ha terrier? :=)
En amstaff är inte alls som t.ex en westie kan vara  (gällande ettrighet osv)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[jakke94]
0

#1 min erfarenhet av dogo argentino är att det är rätt svåra hundar. är ju faktiskt en ganska extrem storviltsjägare… plus många dogos som har problem med sitt egna kön…

[Driva]
0

#1 Det jag har hört om dogos är att de är en-manshundar. De älskar sin ägare, men har svårt att släppa in andra i familjen. Plus att de är svåra hundar rent allmänt att träna osv

[jakke94]
0

#2 inte jag som vill ha hunden. 

Och finns ganska mycket sjukdomar på mastifferna, sen är det klart att det finns sjukare raser med. men överlag så är dem rätt så sjuka. 

tibetansk mastiff har alldeles för mycket vakt i sig, boerboel kan kanske fungera, ska kolla upp det.

och anledningen att hon inte vill ha en terrier är för hon har en hane hemma, och har inte jättemycket erfarenhet, man behöver vara mycket uppmärksam och sånt. 
Många seriösa uppfödare nekar henne att sälja en hane till henne av raserna staff och amstaff då hon redan har en hemma, vilket jag förstår fullt ut, är man inte terriermänniska kan det gå snett. 

en amstaff är absolut inte som alla andra terriers (prec. som westie inte är samma som jrt) men dem har endå terrier i sig. 

(Har inget emot terriers, vi har själva en foxterrier i familjen och planerar skaffa staff.)

kalindas
0

Har träffat trevliga och vackra Dogo för ett antal år sedan och var lite sugen på en. 
Men tittade då runt på hemsidorna och såg att många avlade på hundar med C & D höfter. Obestämd
Vet inte om det är vanligt numera eller om kraven har ändrats. Men tyckte då att det inte lät speciellt bra för såpass stora hundar.

En Old English Bulldog kanske?
Kan inget om dem, men än att jag hört de ska vara en frisk ras och lik vanligt Eng. Bulldog i psyket.

/Elisa

[jakke94]
0

#6 hon har funderat på rasen, verkar passa sjukt bra, men hon är utställningsintresserad.

kalindas
0

Nej, då går det ju inte. Annars ser de fina ut. Glad

/Elisa

[Driva]
0

Har du kollat på molosser hundarna?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Molosserhund

[jakke94]
0

#9 jepp, och den enda jag tror kanske kan passa henne är ca de bou. 

Har föreslagit boxer men hon gillar ej dem utséendemässigt, plus sjukdomarna :P

Fridaaaa
0

#10 Då kan hon typ inte ha någon ras alls. Finns i princip sjukdomar på alla raser.
Boxer har med huden och ögonen, men det är långt ifrån alla hundar som blir sjuka. Likadant med alla raser.

[jakke94]
0

#11 ja men man behöver ju inte välja några bland dem mest sjuka.

kalindas
0

Det finns ju Amerikans Bulldog (Bully type) som jag också fattar är ganska lugna mot de "vanliga" Am. doggarna.

Men kan inget om den rasen heller. Bara läst lite.

/Elisa

[jakke94]
0

#13 Tyvär är inte heller det en riktig ras :/

kalindas
0

Såg det precis när jag letade runt.

Kan hon inte skaffa en amstaff tik? Då borde det väl inte bli några problem?
Hanhunden går ju att chipkastrera om han inte ska användas i avel och minska risken för tjuvparning.

/Elisa

[jakke94]
0

#15 men är även viktigt att hunden fungerar ihop med andra hundar, okända som kända, och där är amstaff ett osäkert kort :P 

Haha, förlåt, är typ omöjlig kalindas ;)

WiggoLina
0

Ni som säger att det inte är så mycket terrier i en amstaff - har ni ens träffat någon ? Kan säga att det är jääävligt mycket terrier i amstaffen Flört dock håller jag med om att de inte är så "ettriga" som ex jrt, men de är fortfarande terriers.

#5 vilka uppfödare är det hon varit i kontakt med? registrerade, seriösa? Har aldrig hört talat om en seriös, kunnig uppfödare som har nekat någon en valp pga att de har en hane hemma…

Med grund av det du berättat tycker jag att hon ska satsa på Fransk bulldog eller en Boston terrier. Båda är SKK-godkända och kan ställas ut och tävlas med. Dock är ju den sistnämnda terrier, men de jag har träffat har varit ganska lugna..

[jakke94]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#17 håller med!! köp en fralla! men hon tycker dem är för små :/ 

Vill du ha uppfödarna så skicka ett pm, så besvarar jag det imorgon för jag ska sova :)

Loveradio
0

BOXER! :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Chilli10
0

Oj vad svårt. Efter att ha läst tråden så säger jag också Fralla. Visst så är den liten till storleken, men de tar ju rätt mkt plats ändå ;) Vad har hon för hund nu?

Loveradio
0

- Påminner om Amstaff/Staffe i uteendet.

- Är ingen terrier.

- Sjukdomar finns visserligen men det finns hos nästan alla raser. Gäller bara att köpa från en seriös kennel helt enkelt.

- Lättränade.

- Väldigt vänlig ras som går bra ihop med hundar.

+ att dom är som en större variant av fralla.

Fridaaaa
0

#17 Jag har träffat ett par st, och jag tycker inte alls det märktes mycket "terrier" i dem :)

#19 Den ts hjälper att hitta hund ville inte ha boxer pga "alla sjukdomar", fast boxer har inte direkt många rassjukdomar (1 eller 2) , boxer är underbara hundar.

[jakke94]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#21 ska försöka snacka lite med henne, tycker också boxer hade passat, och fralla… :P

#20 hon har en blandning med bla dobermann och schäfer

#22 jag har träffat ett 50 tal amstaffar minst och känner flertalet uppfödare, alla säger samma sak.

#19 inte enbart sjukdomarna på en boxer, det var även någonting med utséendet som inte riktigt tilltalade henne.

WiggoLina
0

# 22 Amstaffen är inte "samma slags terrirer" som ex en JRT, men visst är det terrier i dem. De är ganska lugna av sig, till skillnad från många terriers, men de är envisa, ettriga och otroligt tjurskalliga. Flört Med risk för att låta som en besserwisser så behöver man veta vad man gör om man ens överväger att skaffa en amstaff. Jag köpte en amstaff som första hund, jag är uppväxt med hundar, men skulle ändå inte rekommendera den rasen som första hund just eftersom de är så mycket terrier och kräver mycket motion och mental aktivering.

Inom boxer finns bla RD - Rendal Dysplasi, en ärftlig defekt där hunden föds med underutvecklade njurar. De kan ha hudåkommor, allergier, HD/ED defekter, spondylos, och knäledsartros. Boxern har definitivt en del rassbundna sjukdomar (hur många % av valpar som insjuknar har jag ingen aning om, men man kan inte förneka att sjukdomarna finns där), men Boxerklubben har ett bra avelsmål för att försöka få bort så många sjukdomar som möjligt.

#18 Jao, en fralla är väl ganska liten, men det är en STOR hund i liten förpackning Flört De är lättlärda, har bullhundsutseendet, vill vara i centrum och ganska friska. Inom Fransk Bulldog finns inga dokumenterade ögon- eller höftledssjukdomar. Hudallergier finns dock, men det ligger i avelsarbetet och seriösa kennlar kollar upp detta.

[jakke94]
0

#24 håller med dig i allt du säger :)

Ska själv köpa fralla i framtiden, och har hittat en skitbra kennel av frallor :)

Fridaaaa
0

#24 Jo terrier vet jag att det är, men det var så jag menade (och skrev högre upp) att dem inte är samma "slags terrier" om man kan förklara det så, som t.ex jrt mfl :)
Ja man ska tänka sig för innan man skaffar hund över huvud taget :) Och att raser passar ens behov, inte utseende mässigt utan personlighet och användningsområde :)

Mitt ex har boxer så forskade om Boxer då i skolan, men det med njurarna visste jag inte, hittade inte jag något direkt om, men man lär sig alltid något nått :) Hudåtkomma och hd/ed defekter vad det enda jag fick fram (kollade bland annat på skk, någon databas där):)

[jakke94]
0

#26 jo gissa varför jag skrev tråden ? hade hon bara brytt sig om utséendet hade hon haft en amstaff eller staffe för längesen, men hon letar efter något som passar henne, både till det yttre och inre.

WiggoLina
0

# 26 Jag var inne på Boxerklubbens hemsida och läste Glad Jag har också varit intresserad av boxer men blev avskräckt av "alla" sjukdomarna. Tills de har blivit bättre kommer jag inte att skaffa en boxer:)

#27 Det värsta man kan göra är att välja hund efter utseende. Man ska ha en hund som passar en i vardagen, är man inte en aktiv person ska man definitivt inte ha en amstaff, kanske inte en terrier överhuvudtaget. Jag köpte amstaff delvis för att jag tycker de är fina, men också för att jag älskar att promenera, och målet när jag köpte honom var att kunna träna lydnad på hög nivå och kanske ställa upp i någon tävling. Nu blev det ju inte riktigt så, utan jag fick en skitavlad, stressad hund eftersom jag gjorde den enorma missen att varken kolla upp kennel eller rashistorik innan.. En enorm och viktig läxa jag har läst mej inför framtida hundköp Glad

Har kollat upp ditt pm btw, en av tre kennlar var seriösa i mina ögon Flört

Loveradio
0

Tycker absolut inte att man ska avskräckas från att köpa Boxer pg.a det finns vissa sjukdomar i rasen. Då går man misste om en helt fantastisk ras. Precis som hos alla raser gäller det att vara väldigt noga med valet av kennel och kolla upp föräldrarna samt kolla längre bak i leden.

Den uppfödaren jag köpte från berättade precis allt om de sjukdomar hon har haft genom åren och det var inte alls många! Blev faktiskt lite förvånad över hur få hundar som hade drabbats.

Hos Boxern finns Renal Dysplasi, Hjärtproblem, Knäledsartros, HD, Hudproblem, Kejsarsnitt och Spondylos. Varav hjärtproblem och hudproblem är det största problemet. De andra är inte lika vanliga.

Fridaaaa
0

#28 Aha har inte läst där hehe :)

[jakke94]
0

#28 hon köper inte enbart hund beroende på utséendet, hon är ute efter rätt egenskaper också.

Men hon vill inte köpa en hund hon tycker är fult, vilket jag tycker är ganska normalt. själv skulle jag inte köpa någon ful hund, oavsett egenskaper

Loveradio
0

#31 Tycker hon också att Frallan är för ful?

[jakke94]
0

#32 jag vet inte.

WiggoLina
0

#31 Nej, det är bra. Då har hon störst chans att hitta en hund som passar henne Glad