äga border collie utan att valla
Skrev en tråd om valp planer för ett tag sedan! Är som sakt ute efter en till hund. Min drömhund är ju utan tvekan border collie och skulle jag ha intresse för vallning hade jag helst köpt en igår! Men nu är jag ju inte det så därför väljer jag sheltie ist jag har redan 1 sheltie som jag är grymt nöjd med och älskar rasen men jag kan bara inte släppa bc . Dom jag har pratat med på klubben osv vet om att jag vill ha bc och säger att dom inte behöver valla om man tränar extremt mycket tex bollvallning lydnad agility osv Men jag är lite osäker på just det , Skulle det verkligen räcka till ? Ni som har border collie vallar ni ? och ni andra vad tycker ni och vad har ni för erfaranheter?
Har själv träffat en border collie som varken fick valla eller träna och det var rena kaoset , och jag vill ju absolut inte att hunden ska behöva må dåligt bara för att jag vill ha en för dess underbara egenskaper på andra plan än just vallning!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
min kompis köpe en bordercollie utav ren och skär vallningstyp och har den endast till agility. Det fungerar jättebra. Sen å andra sidan så vet jag inte om det bara var en tillfällighet att det fungerade bra eller om det brukar bli så. Hon köpte vallningstypen eftersom hon sökte efter smidigheten i agility som man inte får på samma vis av en utställningsvariant som man mer kan likna en Aussie i kroppen faktiskt.
Känner du att du skulle kunna klara av att tillgodogöra hundens behov utan vallning så "Go for it"
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag, personligen, tycker inte att man ska skaffa en Border Collie valp om man inte vill valla. Border Collie är väl den mest utpräglade vallningsrasen som finns så om man inte kan tillgodose det behovet, varför skaffa rasen?
Själv älskar jag Rottweilers men så länge jag är intresserad av en sällskapshund får jag bita i det sura äpplet. Jag vill inte ta rasen jag älskar och göra den till något annat, jag älskar den ju för att den är just som den är.
Vill du absolut ha en BC, varför inte titta på enomplacering som inte vill valla? Lär ju finnas avvikelser även inom BC.
#1 ja det är ju precis det jag är ute efter men frågan är om det funkar !
#2 Fast frågan är ju varför den inte vil valla endå , det kan ju vara så att det blivigt skrämd och då lär den endå ha kvar vallningsinstinkten ! Ja och det är ju det frågan handlar om går det att tillgodose på annat sett än just att valla är det just vallningen eller är det bara arbete som måste tillgodoses ?
Klart det funkar att ersätta vallträning med annan träning, sedan får man ju vara medveten om att det är en vallhund med sina för och nackdelar.
Jag har inga problem att folk skaffar en utpräglad ras till andra syften sålänge man är medveten om vad det är och inte försöker marknadsföra rasen som något helt annat, eller ännu värre, sätter igång och avla i andra syften än vad rasen är avsedd för.
Tycker man skall värna om dom extremt få raser som avlas för en arbetsuppgift.
≧◔◡◔≦
#3: Det finns ju andra skäl till att hunden inte är intresserad av vallning än att den blivit skrämd, men visst kan det fortfarande finnas en viss vallningsinstinkt oavsett. I vilket fall tycker jag att det är bätte att skaffa en individ som inte vill valla än att förvägra hunden att valla. Kan bara jämnföra med våra jakthundar, den rena glädjen hos dem när de fick följa med på jakt. Alla spårövningar i världen kan inte ersätta den och jag skulle inte vilja skaffa en ras där jag inte kan erbjuda det rasen är skapt för att göra. Men det är jag och min filosofi, var och en äro saliga i sin tro.
#5 #6 ja allså det dumma är att jag faktiskt är imot att folk skaffar en hundras bara för att ! Jag vet border colliens behov och är villig att ge den träningen den behöver men frågan är fortfarnade om det verkligen räcker ? Jag vill för guds skull inte att hunden ska behöva må dåligt bara för att jag vill ha dens egenskaper smidigheter osv och som sakt jag har erfarnheter av border collies som mår dåligt som inte får valla eller någon aktivitet utöver promenader och det är grymt och se! och det vill jag inte vara med om!
Varför är det just en BC du är ute efter?
Det finns SÅ många andra hundraser som har Border Colliens mentalitet, MEN som inte kräver vallningen.
Att valla bollar, kan ALDRIG jämföras med att valla djur - ALDRIG. Det är två heeeeelt olika arbetssätt för hunden.
Som sagt, varför just skaffa en Border Collie - om du inte är intresserad av vallning?
Låt Border Collien få vara den extremt utpräglade vallhunden den är.
Det finns ju en anledningen till varför seriösa BC kennlar endast säljer valpar till folk som tänker valla med sin BC.
Men, varför är det just en Border Collie du är ute efter?
Om det är utseendet, och mentaltieten du är ute efter, men inte vill valla.. Tycker jag att du ska kika på Australian Shepherd.
Som har ungefär samma mentalitet och ett hyffsat likt utseende, som Border Collien - MEN den kräver inte vallning.
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Håller med #8 om att du borde välja Australien Shepherd istället!! :) Tror det är perfekt för dig.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Man måste inte valla med en border collie. Man kan köpa en som är mer avlad för utställning. Man kan träna agility, rally-lydnad, vanlig lydnad, flyball mm :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10, Men då kan man fråga sig om man är villig att stödja avlen som inte vill bevara rasens ursprung.
Enligt mig är det lika fel som att stödja den extrema Schäferaveln 
Att ta en utpräglad arbetshund, och göra den till en fluffig vänstervarvare - det är i mina öron, så långt ifrån seriöst du kan komma!
#11 Jag stödjer ingen avel som är fel. Det var bara ett förslag.
Jag är bara för rakryggade schäfrar :)
#12 Jag tycker den aveln är fel.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#8 Har aldrig sakt att man kan byta ut riktiga djur mot bollar :P Jag vill ha en bordercolle både för dess mentalitet dess smarthet deras smidighet och att det verkar inte finnas några begränsningar ! Jag vill ha en hund jag kan jobba med otroligt mycket och många raser inte räcker till för det! Aussien tycker jag inte om pga deras vakt och svårt att få tag på bra hundar i mentaliteten. Och skulle jag ha tillgång till får så skulle jag absolut valla men nu har jag ju inte det . Men jag har fortfarande inte sakt att jag ska köpa en i morgon utan mer vill veta om dom klarar av att arbeta hårt utan att valla och må bra samtidigt! Utseendet skiter jag fullstäningt i :P Det har ingenbetydelse alls hur hunden ser ut för mig !
#10 tyvär stödjer jag inte sådan avel av blandras bc + att då får jag ju inte egenskaperna jag är ute efter!
Tror ni hyresvärden accepterar får i lägenheten ;)
#13 Vilken avel tycker du är fel?
#13 jag tror hon menar att avla bc för sällskap och utstälning då det är en ren vallhund!
Ta kontakt med en uppfödare du gillar och diskutera saken det är nog sällan dom klarar att sälja till enbart fårägare, samt att dom själva kan vara fårägare med invallade djur, alt kika efter en omplacering som inte duger till vallning.
Men det känns vansinnigt onödigt att tända en hund på får om man inte kan fortsätta sedan.
≧◔◡◔≦
Jag vet en del som har BC som dom inte vallar med. Vissa har inga problem medans vissa hundar vallar allt den ser, barn m.m dock så gör vissa av ägarna inget annat med hunden heller. Jag tror det funkar. Det är inte många ägare som använder rasen dom har vad den är avlad till.
#13 , #16 säger svaret!
Jag tycker att en BC ska avlas som vallhund och inget annat!
#19 Fast det finns inte mycket utställningsavlade Bc i sverige + att du inte får regga en kull om inte båda föräldrardjur genomfört godk. vallanlagsprov.
Vilket är ganska goda krav, dvs man kan säkert veta att det är avlat på hundar som har vallanlag om kullen är reggad och svenskfödd.
≧◔◡◔≦
#20 Tyvärr tycker jag ser ofta annonser om hundar som inte är reggade, pga att de har en annan inriktning i aveln. Men enligt uppfödaren är det ändå "renrasig BC" trots att den inte är reggad.
Och de som absolut vill ha en utställnings/sällskaps-BC skiter nog i att den är reggad.
Om utseendet inte spelar någon roll.. Har du kollat på Kelpien?
Det är ju ett problem dom flesta raser har när föräldrardjuren antingen inte är renrasiga eller då dom inte uppfyller kraven för registrering.
Dom som vill ha en utställningsavlad BC får troligtvis vackert importera en från typ england då dom flesta här snarare är oreggade pga bristande meriter på föräldrardjuren dvs fortfarande inte speciellt lämpliga sällskapsdjur.
Köper man oreggat, köper man inte en rashund utan grisen i säcken, det gäller alla raser.
I vilket fall tror jag att TS är intresserad av en reggad hund.
≧◔◡◔≦
Jag tror också att TS är intresserad av en reggad hund!

Det är skillnad på aktivering och berikning. En ras som är framavlad för något behöver göra det. Visst, du kanske kan få en jakthund att tycka att den jagar nog av blodspår som berikning. Men hur ska du får till ett vallande med agility eller annan aktivering?
Vill man absolut ha BC, visst, du kan få den nöjd om du tränar och jobbar 2-8 timmar om dagen. Men lycklig är den inte om den inte får valla.
Är rasen SÅ viktig, se till att hitta en lösning, dvs djur att valla utan att äga dem själv. Ex gå vallningskurser hela tiden, hitta bönder som har får och kan behöva hjälp ed.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
BC är en fin ras känner många som har BC som aldrig vallar. Det med att dom MÅSTE valla är inte helt sant om man tränar mycket. Det är bara vissa BC ägare som påstår de men de är bevisat att de inte behövs. Träffar man en BC som är helt frustrerad och galen så skyller ofta folk på att de är för att den inte får valla. Det är aldrig snack om att de kan bero på att den bara får gå 10 min om dagen. Många som tävlar med sina BC har aldrig vallat och deras hundar är hur nöjda som helst. Sen finns det som som vallar med sina BC och ändå är hunden helt knäpp. Tänk dock på att den är extremt aktiv och kräver en helt del. Är du villig att ge de så ser ja inte någon anledning till att du inte skulle kunna ha en:)
#25 Hur kan du eller någon veta om en hund är lycklig eller inte? Fel att säga anser jag för nu generaliserar du alla bc. Då kan man lika väl säga att alla dom som har hundar som är avlade för jakt hemma men inte jagar med deras hundar är olyckliga. Och det är väldigt många hundar.
Jag tror att om man verkligen lägger ner mkt tid om dagarna så den får stimulans både fysiskt och psykiskt att den mår bra och blir lycklig.
TS har du pratat med dom inne på Vallhundar? Där finns många som har mycket erfarenhet av BC, vallning, andra vallhundar m.m.

Jag har en Bc som inte är reggad i skk och inte avlad för vallning. Han vallar inte cycklar och sådant. Han tränar freestyle och agility på börjat lite lydnad med. Han funkar utmärkt med barn. Men om han blir frustrerad nyper han våra andra hundar, vilket vi inte uppskattar.
Jag håller utkik efter någon som har får så jag kan prova valla med han. Bara för att det är ett av mina intressen.
Just nu är han i spökåldern och är mörkrädd.
Jag vet flera som har BC som inte vallar men som tävlar agillity med sina BC. Det funkar bra för dom, sen vet jag att iaf 2 av dessa inte alls har vallinstinkter i den nivon som de bör ha för valla, de tröttnar för snabbt sa ägaren. Men viss ska man veta om att vallning är svårt att ersätta. Jag tror någ att TS vet lite vad hon är inne på vet att det kommer kräva mycket aktervering :) Lycka till med ditt val
Visst finns det BC´s som inte behöver valla för att ha ett bra liv, men personligen tycker jag att man ska valla med sin bc, då det är det aveln går ut på att få fram så bra vallhundar som möjligt.
Sen skulle jag aldrig våga chansa att köpa en bc för att den kanske inte kommer behöva valla. Det är ju lite som att man skulle köpa en jakthundras och hoppas på att den inte får några jaktinstinkter.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
# 26. Spännande att det är "bevisat att de inte behöver valla". Hur menar du nu?
Förövrigt vill jag liksom flera andra i tråden trycka på skillnaden mellan aktivering och berikning. Vallning är en drift hos BC, och det är inget som försvinner av att träna något annat.
Jag förstår inte varför det är så viktigt för en del att aktivt bryta ner och förstöra en av de sista brukbara vallhundsraserna som finns. BC är ingen sällskapshund, det är en arbetshund som avlats på extrem prestation - för att det behövs vid hanteringen av boskap!
Min hanhund kommer från en kennel som inte har speciellt mycket tryck i sina linjer. Hundar som inte prestationsavlats fullt så hårt på just stark vallning, men ändå används aktivt till djurhantering och vallningstävling. Flera av syskonen har (tyvär!) sålts till icke-vallande hem. Ur det skulle man kunna dra slutsatsen att Boss inte skulle behöva valla så mycket, eller hur? Men så är det inte. Boss mår som bäst om han får jobba 1-3 h om dagen med fåren. Han står ut de dagar vi inte hinner valla, men jag märker tydligt att han inte är tillfreds på samma sätt. Att hålla honom i ett hem helt utan tillgång till vallning vore grymt.
Min tik skulle öht inte gå att ha som husdjur om hon inte fick jobba dagligen. Hon är stenhårt prestationsavlad på starka arbetande hundar med en uthållighet som inte är av denna världen. För henne är det inga problem att arbeta 10 h i sommarvärme med högintensivt jobb. Att försöka ha henne som sällskapshund vore förödande.
Fråga till ts: skulle du kunna stå för att du har köpt en utpräglad vallhund utan att vilja valla med den?
Håller med #22 titta lite på Kelpien.
Håller med #32.
Funderade själv på BC men eftersom jag inte vet om jag kommer ha tillgång till får/valla regelbundet även 10 år framåt så har jag slagit tanken ifrån mig och siktar på en annan ras istället. Det finns hur många raser som helst att välja på som har liknande mentalitet, då slipper man "förstöra" aveln på BC som utpräglad vallhund.
Det är omöjligt för mig att jämföra vallning med t.ex agility/bollvallning eftersom det är helt skilda saker.
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Efter alla era komentarer har jag kommit fram till att det blir ingen bc :) tänkte aldrig på berikning och aktivering är oskilda saker och därför hörde jag mig för! Tack för era goda råd och jag tror jag håller mig till sheltie iaf !
Till #33 om jag n1u skulle köpa en såklart så skulle jag stå för det ! Varför skulle jag inte det? om jag nu skulle vilja hemlighålla det och skita i info om hundrasen skulle jag väl inte frågat här ?:P Men som jag skriver ovan blir det ingen bc förens jag har tillgång till får vilket jag aldrig kommer att ha eftersom jag inte ät ett dugg intresserad av får osv
#36 Finns det ingen annan ras än BC och Sheltie som du kan tänka dig då? :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#37 Jag har titta på många hundraser;) och hittar ingen sådär direkt som jag skulle kunna tänka mig så nu är det bara sheltie kvar :D Har ju redan en sheltie hehe är sheltie frälst har velat ha sheltie sedan jag började läsa om dom kankse var 11-12 år ! Nu kan jag inte tänka mig att ha en bc heller :P Kelpie har jag varit intresserad av men efter att ha träffat några avstyrde jag det ganska snabbt , fina hundar och verkade roliga att jobba med men det klickade inte riktigt samtidigt vet jag inte vad det är heller som gör att jag inte är intresserad av rasen! det är svårt det där med hundraser!
#36 intressant att höra. Jag själv skulle aldrig kunna köpa en BC med gott samvete om jag vet att jag inte kan erbjuda den vallning. Det var därför jag frågade.
Men bevisat menar jag att dom gjort tester näår dom utverderat raser där de bevisat att alla bc inte måste vall för att uppnå ett lyckligt liv:)
#9 vad är intressant ? efter en liten disskution här skulle jag inte heller kunna köpa med gott samvete vilket gör att jag väljer bort bc .
#41 Ditt svar var intressant. I och med att det svaret visade att du skulle kunna köpa en BC med gott samvete men nu i #41 skriver du att du inte kan det. I svaren #36 och #41 så har du sagt att du inte tänker köpa BC. Men i #36 skriver du: "Till #33 om jag nu skulle köpa en såklart så skulle jag stå för det ! Varför skulle jag inte det?" - och det svaret tyckte jag var intressant i och med att det lyser dubbelmoral.
Men du verkar uppenbarligen ha ändrat dig så jag tänker inte citera dina svar något mer.
#42 Vänta ett tag nu , I inlägg #36 skriver jag ju att jag inte skulle köpa bc pga att jag inte kan erbjuda vallning! Svarade på din fråga angående att kunna vara uppriktg om jag skulle köpa en ! Då svarar jag om jag nu skulle köpa en bc så skulle jag vara ärlig med det , men som jag skriver ovan så blir det ingen bc eftersom jag inte kan erbjuda vallning! Så jag förstår inte riktigt hur du kan säga att jag har dubbelmoral här? Jag har aldrig skrivit att jag kan köpa en bc med gott samvete trots att jag inte kan valla med den ? Utan ist väljer jag bort just pga av att jag inte skulle ha gott samvete just för att jag inte kan valla med den och jag vill inte ha en hund som mår dåligt bara för att jag vill ha dess egensakper men inte kunna ge den vad den behöver!
Sen tycker jag du kan fråga mig vad jag menar innan du säger att jag har dubbelmoral !
# 40 Vilka är "dom" som har gjort testerna, vilka tester utfördes och hur, vilka urvalsgrupper användes (kontrollgrupper?) och vart kan jag hitta testresultatet?

#27 Jag skrev att de måste få göra vad de är avlade till för att vara lyckliga. Det finns grader mellan olycklig och lycklig. En husky som inte får dra, en BC som inte får valla, en jämte som inte får jaga, visst de kanske lever och mår bra, men lycka på allvar är när de får göra vad de är avlade till. Man kan inte byta ut ett beteende som är så rotat att det behöver berikas, men något helt annat.
MVH Elin
De flesta hundraser är avlade till något. Att köpa en jakthund utan att jaga, det är det inget fel med. Den kan man ju spåra med.
Men när folk ska skaffa bc, jösses vilket rabalder. Det mest dummaste jag hört idag är att att valla en boll inte kan ersätta vallandet av får.
Det finns andra sätt att få den lycklig. Treibball är utmärkt.
#45 Jag tycker inte man kan säga att en hund inte är lycklig om den inte får göra exakt vad den är avlad till. Då är det vääldigt många hundar som är olyckliga enligt din mening. Jag tror verkligen att man kan ersätta behoven med annat och hunden är lycklig. Men liksom du kan inte jag tala om när en hund är lycklig eller inte om man inte äger hunden själv och vet hur hunden är.
#46 Jag håller med dig till fullo.
#46: Personligen tycker jag inte att man ska skaffa sig utpräglande jakthundar om man inte ska jaga heller så då har vi löst det.
#46 Jag tycker att det är fel att köpa utpräglade jakthundar om man inte ska jaga med dom. Precis som jag tycker att man ska valla med utpräglade vallhundar.
En vallhund är som lyckligast då den vallar. I alla fall jag tycker det är ganska självklart och logiskt.
# 46 Hur stor erfarenhet har du av arbetande vallhundar? Att påstå att treibball är vallning är minst sagt okunnigt, och jag har aldrig stött på det från någon som faktiskt har erfarenhet av att arbeta med en hund i vallningssammanhang.
Hur kan du ens komma på tanken att jämföra puttande av en boll med all den stimulans som det innebär att läsa av levande djur i rörelse?
# 48 Jag kan bara hålla med. Det finns massor av hundar där man har avlat fram annat än stark drift i form av jakt, drag eller vallning så det finns inget skäl att skaffa sig en specialiserad hund om man inte behöver det till arbete.
Det är en sorglig gammal skröna att alla hundar blir vad man gör dem till. Drift är djupt genetiskt betingat och inget man tränar bort eller ersätter med lite godisletande!
Om du jämför bollvallning med vallning av får/kor är det ganska uppenbart att du inte har en aning om vad vallningen egentligen går ut på och hur hunden faktiskt arbetar med fåren.
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
#48 Fast nu var det inte så att det bara gällde dig utan de flesta som svarat i tråden.
#50 "Läsa av levande djur"? Så det är det vallningen handlar om? Det är det som gör en border collie lycklig helt enkelt. Att läsa av djuren.
En mycket stor del av det som gör BC så speciell är just att de har en otrolig förmåga att läsa av djur i rörelse, ja. Det är delvis det som gör att de ger sig på saker som rör sig om de inte får valla - bollar, cyklar, andra hundar, barn…
Självklart handlar det massor om interaktion med just vallningsdjuren! Vad trodde du vallning var? Cirkustricks och en massa spring? Jag tycker du ska ringa din lokala vallhundsklubb och be att få komma och titta på när hundarna används till arbete på en gård någon dag.
#46. Men jisses, vart ska jag börja?
De flesta hundraser är avlade till något. Att köpa en jakthund utan att jaga, det är det inget fel med. Den kan man ju spåra med.
Vem har sagt att det inte är fel med det? Du eller?
Jag, liksom många andra tycker det är lika fel att köpa en Älghund och tro att det räcker med att den får leta köttbullar på gräsmattan.
Likväl som det är fel att köpa en BC o låta den knuffa på lite bollar.
Men när folk ska skaffa bc, jösses vilket rabalder. Det mest dummaste jag hört idag är att att valla en boll inte kan ersätta vallandet av får.
Du har uppenbarligen aldrig sett en arbetande vallhund jämfört med en hund som knuffar bollar.
Om du tror att det räcker för en BC att knuffa på bollar (vilket alla hundar kan göra, Treiball är inte enbart en sport för vallhundar - min Jack Russell hade kunnat fixa det minst lika bra, då det för hunden endast är ett inlärt moment - att knuffa på bollen).
Till skillnad från vallningen som är så fruktansvärt mycket mer än att "springa runt några får". I vallningen handlar det om att hunden ska kunna läsa djuren, arbeta på avstånd och nära sin förare. Kunna se, höra och läsa av både sin förare och djuren.
Kom inte o säg att Treiball kan ersätta vallning!
Det finns andra sätt att få den lycklig.
Det tänker jag inte kommentera mer än att du uppenbarligen aldrig haft en BC 
#54 Jag har sett hundar som vallar, det är inget jag behöver se. Jag har ingen border collie.
Hur man tränar Treibball - det finns det ju olika metoder för. Att knuffa på bollar säger ni. Då ställer jag en motfråga - Har ni någon gång sett en hund valla bollar? Det är inte så att hunden ska knuffa dom hit och dit. Jag tror att utpräglade vallhundar (bc) har ett extremt behov av vallning. Eller rättare sagt, jag vet att det är så. Men vad jag tror är att så länge vallningen utförs på…. nja, samma vis är det ju inte. Men principen är likadan. Så tror jag att det är fullt tillräckligt. Om man tränar rätt och tränar tillräckligt mycket, och kompletterar den träningen med annan fysisk och mental motion och aktivering av olika slag, så tror jag definitivt det funkar.
#55 Om treibball-kommandot är Knuffa på bollen, vad är då kommandot i vanlig fårvallning?
Vallning är ju uppbyggt av en rad kommandon.
Det där med älghunden du nämnde… Jag har sett det ett flertal gånger här på HiF. i "Vilken hundras passar mig"-trådar. Ofta när någon säger "en aktiv hund tack" så nämns det jakthundar av olika slag. Vilket jag tycker är lika fel som att säga att en bc passar till lite vad som helst.
Jag har ingen vallhund själv men jag är helt övertygad om att själva vallningen är viktig för en bc, men materialet spelar ingen roll. Jag tror inte att det är någon betydelse av vilket djur/vilket ting det är som ska vallas. Jag är också helt övertygad om att hundar inte har en inbyggd grej i huvudet som säger åt om ett får är ledset eller vad ett får vill. "Läsa av", som ni kallar det.
#57 Jag är övertygad om att det ger en vallhund 1000 gånger mer i utbyte då den vallar får än då den vallar bollar. Går ju inte att jämföa något som inte lever med ett levande djur.
#58 Ja, man får tycka och tro vad man vill helt enkelt
Det är en jättebra rättighet här i Sverige.
#57 Nej, vallning byggs inte upp med en serie kommandon. Vallningen är en befintlig instinkt som man finputsar och lägger på kommando. Alltså rörelser som även unga valpar gör om man släpper ut dem i i en fårhage.
Och jag upprepar att om du tror att bollvallning kan ersätta arbete med levande vallningsdjur så har du inte fattat vad vallning är.
Jag har själv vallat får och när man vallar får man måste man vara på alerten hela tiden, för helt plötsligt gör fåren något helt annat än vad som förväntas. Det iaktar hundarna också, de är på alerten hela tiden och avläser fåren, en boll kan aldrig ersätta det. Bollen kan man oftast förutsätta hur den ska gå, den stannar efter en stund och stannar då.
TS måste säga att det är härligt oväxling med någon som ber om rasråd och som faktiskt LYSSNAR och tänker till på vad andra med erfarenhet har att säga! Och sedan kollar på sin egen situation och om hunden faktiskt passar en. Stor eloge!
#61 Det kan jag faktiskt köpa! Då förstår jag en skillnad i alla fall. Tack!

#47 Poängterar igen att en hund inte behöver vara olycklig för att den inte är lycklig. Jag har träffat flera siberian husky som bor i lägenhet och förvisso jhar separationsångest, men får leva aktiva liv och mår bra. De kanske får gå spår, träna agility, lejka med andra hundar, få milslånga promenader i skogen osv. De är nöjda och lever ett hyfsat hundliv. De är inte alls olyckliga.
Men så en dag får de prova att dra släde, tillsammans med ett gäng andra hundar. DÅ är de lyckliga, och man ser verkligen glädjen lysa i deras ögon. De är födda till detta, och vet om det från första sekunden.
MVH Elin
#57 Jag har har läst många trådar där folk vill ha hjälp med att hitta rätt ras. Jag har däremot aldrig sett någon rekomendera t.ex wachtel, plotthund, tysk jaktterrier, gråhund, laika eller rysk stövare. Det har i sånnafall kanske vart t.ex retriverraserna eller någon av terrierna.
När vi letade terrier fick vi sålla ordentligt bland uppfödarna. Till största del avlas inte t.ex. borderterrier och jack russell för jakt nu mer. Utan som aktiva sällskapshundar. Av 20 kennelar på borderterriersällskapets valplista hittade jag 2-3 som använder hundarna i praktisk jakt. När jag kollade på jack russell hittade jag två(!) på hela uppfödarlistan.
Om vår hund inte skulle få jaga, ja, då skulle han inte ha ett bra liv(terriern är på tok för liten än för att fatta något än). Jag antar att våren och sommaren är hemsk för han trots att vi försöker spåra och göra så mycket för att han ska få utlopp för sin instinkt. Om man enbart skulle gå spår med honom skulle han aldrig bli lycklig. Det är så häftigt att se han på sin rätta plats, i ett ståndskall på t.ex. en grävling!
#46 håller med dig till fullo men alltid ett men :P Jag hade en draghund en alaskan som var tanken att dra med det var rena draglinjer och hela kullen tävlar både nordisk och spann vilket dom inte skulle klarar av att vara utan , Vilket han hatade vi testade allt med drag men inget passade herrn så det finns ju undantag !
#66 det finns alltid undantag :)
Min mammas första hund (som fortfarande var i livet tills jag blev 6 år) kom från rena jaktlinjer, men han var skotträdd så honom kunde det inte jagas med, så därför fick mamma honom istället.
#67 fast å andra sidan har inte skotten något med jaktinstinkten att göra ! Han kan även behöva jaga ! Skott är något man måste vänja hunden vid ! Jakten är en instinkt, Tex våran Tax när jag var liten han rykte på axlarna och började nosa när det kom en hare framför nosen på honom han vi fick hunden av hade försökt att jaga med honom i 4 år innan han gav upp hunden var helt enkelt inte intresserad förutom att han ville åt katter !
Är dagmatte till en BC som absolut inte vallar, och inte gör mycket annat heller för den delen (vilket är synd eftersom han har jättestor potential: lättlärd och ENORMT arbetssug!). Han är väldigt energisk. Just denna individ hade säkert passat ypperligt som aktiv tävlingshund och inte behövt valla, men problemet är ju att veta det när hunden är åtta veckor gammal..
Om du vill ha en BC skulle mitt tips vara att köpa en omplacering, som du vet vad det "blev av". Gener kan påverka olika indvider VÄLDIGT olika, men generellt ska en BC valla även om de inte precis dör av att inte göra det. Den BC jag passar har inga problembeteenden (utom att han vill dra i kopplet pga understimulering) och han används i princip som sällskapshund.
#69 nu har jag ifs bestämt mig för att det inte blir någon bc men är endå nyfiken på din daghund har hon testat att valla med den ?
#70, hah, nej verkligen inte… Den är köpt som promenadhund
.
Tror säkert att den hade kunnat valla (hur bra eller dåligt tänker jag inte uttala mig om ;) om den fått chansen att lära sig, men som sagt detta är en relativt lycklig hund och den har inte ens gått en agilitykurs/lydnadskurs/whatever. Älskar sin husse gör den i alla fall!
Missade att du hade bestämt dig för att inte köpa en BC, orkade inte läsa igenom 70 inlägg