klädd för alla väder!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej jag undrar vad ni har för kläder på er i oliak väderlag ovh vart ni köpt dom?
Jag är väldigt frusen och går ut minimalt under riktligt kalla dagar.
Så vad skulel ni tippsa om?
Kan ju tillägga att jag persoligen är väldigt smal och liten och därför blir mycket kläder för stor och svårt att röra sig i.
(Vet inte riktigt vart detta sak läggas under)
Kolla in Engelsons, de har bra kläder till bra pris. Jag är inte så frusen av mig och blir inte heller så himla varm när det är varmt ute. Just nu har jag shorts, t-shirt och en hundförarväst när vi e ute. Hundförarvästen har jag köpt från Engelsons och den e superbra med en massa fickor. Den kan man även ha framåt hösten om man har tröja under. Framåt hösten åker tröjan och långbyxorna på. Planerar att inhandla lite kläder till hösten/vintern sen. Och det blir från Engelsons. Om du fryser så mycket har du inte funderat på att köpa ett underställ? Det är rätt smidigt att ha på sig under långbyxor och tröja
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Jag är väldigt frusen av mig.
Lager på lager är bästa metoden, alltså tunnare kläder så det inte blir för klumpigt och så man kan ta av sig ett eller flera lager om det blir för varmt när man rör sig. Är det snö eller regn så är det också viktigt att ha kläder ytterst som är vattentäta, annars spelar det ingen roll hur varma kläder man har utan man blir ändå kall och rå på grund av vätan.
På vintern och tidig vår/sen höst har jag nästan alltid underställ. Sedan klär jag på mig olika många fler lager beroende på hur kallt det är. Är det en tidig vårdag sätter jag på mig ett par byxor och sedan en fleecetröja, eventuellt också en vindtät regnjacka över, och oftast tunnare pannband/mössa och vantar. Är det en riktigt kall vinterdag sätter jag på mig fleccetröja, byxor (gärna i flecce) och sedan överdragsbyxor, jacka, mössa och vantar. På fötterna oftast bara strumpor och rejäla kängor eller yllesockor och gummistövlar. De vinterdagar det är riktigt kallt brukar jag ha både pannband och mössa och dubbla vantar så att jag har ett par riktigt varma innerst och ett par vattentäta ytterst till exempel. På fötterna yllesockor och rejäla kängor med varm extra sula eller ett par skoterkängor.
Tips
- Aldrig bomull innerst mot kroppen
- Alltid yllesockor direkt mot foten när det är kallt
- Huvudet är jätteviktigt att ha något på om det är kallt
Jag har köpt de flesta av mina kläder på sportaffärer och på jakt/fiske/friluftsaffärer. Finns ju även rena "hundförarbutiker-/kläder" som till exempel Arrak Outdoor och Hurtta's sortiment.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
I vintras hade jag dubbla tjocka strumpbyxor vanliga byxor samt då tjocka strumpor och ett par fodrade skor. Likande på överkroppen löinne tun tajt långärmad fliströja (hittar ingen som passar bar under djacka) och en höstdjacka då jag inte hittade någon djacka som pasasde mig och som var till okej pris.
har faktiskt fundert på underställ. Ska Kolla upp det när det börjar närma sig.
Mössa och vantar samt hallsduk är självkart. Speciellt vantar då mina händer stelnar av kyla mycket lätt.
Detta med vilka materal man ska ha är ltie smånytt vet att flice är superbra mot fukt och håller värme, Men att man inte ska ha bomull närmas kroppen varför inte?
I år ska jag föka få tag på bättre kläder men det är svårt när man inte har någon inkommst.
#3 Om du var klädd så så förstår jag att du frös. Man behöver ordentliga kläder.
Kolla på reor och outletställen, till våren/sommaren kan man till exempel fynda vinterkläder som butikerna vill bli av med.
Det lager man har närmast kroppen blir oftast fuktigt och bomull binder väta och torkar långsamt. Ull/ylle eller syntetmaterial är bäst att ha närmast kroppen.
#5 Jag är kanonkänslig för saker som kliar så jag är extremt kräsen med sådant. Hemstickade yllesockor har jag inga problem med att ha på fötterna, men något annat i ull klarar jag inte av direkt emot kroppen så jag har syntet i mitt underställ. Men i just underställ är det ju mycket tunnare, finare ull än i till exempel sockor, sambon som jobbar ute jämt har till exempel underställ i ull och han tycker inte att det kliar, yllet värmer ju mer än syntet.
#7 Ja, men det går ju att hitta mycket billigare än just den sidan jag länkade till ovan, den länkade jag till bara för att det var en bra beskrivning av lager-på-lager-principen 
Engelson som #1 nämnde har bra kläder till bra priser, snäppet dyrare men ändå bra pris på mycket tycker jag Didriksons har och även de bra kvalité. Hööks som säljer häst-/ryttargrejer är inte heller så tokiga och har låga priser.
#9 Sedan finns ju till exempel Lager 70, som finns på många olika ställen, och liknande outlets.
Angående dina klasskompisar så skriver du ju inte om när/var de gick i sina strumpbyxor. Skulle de göra det på vintern här uppe så skulle de garanterat inte klara lång stund kan jag säga.
Glömde ju även nämna en bra sak för alla oss som är frusna, handledsvärmare! De har jag både ute och inne när det är kallt.
Stockholm.. elelr ja söderäle rättere sagt…
Jag har tydligen ärft min frusenhet från min mammas sida. hon är en som fryser mitt i sommaren (viket jag ochså gör såfort det blir en svalare nattkväll. tål helt änkelt inte väderväxlingen. Men när det är vart blri det l'tt för varmt och jag blir överhettad..
#11 Jo, men när på året spelar ju också stor roll 
Ja, vissa av oss är varmblodade och andra kallblodade
Jag är som sagt också väldigt frusen av mig (likaså morsan) men jag är ute i -20 och uppåt hela dagar utan problem med hjälp av rätt klädsel.
Jag är fryslort med
Sen är jag sparsam oxå när det gäller klädköp
Jag har ett bra vintersett jacka o termobyxor från ullared G-kås men då köper jag ofta det värre inte de billigaste så man ser ganska hyfsad ut ändå
Bra regnstell det fick jag av min man Hagelöfs och en jacka extra det var på en outelettbutik annars hade jag vägrat tillåta han köpa så dyrt ena jackan hade normalpris 4 400kr kostade mycket mycket mindre iaf Underställ HH det köte jag för presenkort. bra mössa o vantar brukar jag köpa årligen från junkeyard och köpte även ett bra mega sköna kängor på rean får se hur sköna dom är sen i vinter. Jag brukar köpa ganska fula vinterskor pga de är varma och sköna :)
Sen har jag en fryslort till hund och det betyder att hon inte gärna går långpromenader när vi har kallare än -15 sen är kylan olika jag har både skor och bra täcke på henne samt ett fleece ställ om det krisar. Jag gillar vintern så länge jag inte fryser fingrar o tår av mig 
ja, "riktiga" kläder är en klok investering. Det gäller att både hålla sig själv och sin hund ekiperade på ett sätt så att man kan njuta av utelivet vare sig det är bra eller dåligt väder.
Rätt kläder och skor… ett måste … tycker jag, för att man ska få ut maximalt ur alla årstider :)
15 oja riktiga kläder som är hållbarta är ett måste med, sen ska de hålla än varm o torr.
Föresten glömde säga att halvlånga gummistövlar kan jag rek lättare att gå med, jag hitta mina på på ÖoB.
En sak jag kom på nu som jag måste tilläga; Om du också är kort och liten så kommer du säkert i barnstorlekarna. Jag köper ofta sportkläder i barnstorlekar eftersom de ofta går att hitta identiska med vuxenkläderna (utan konstiga mönster och färger osv) men är mycket billigare. Så titta på barnstorlekarnas största storlekar, där kan du spara mycket pengar.
Merinoull underställ! Det är det varmaste och bästa jag testat!
Jag brukar ha ullunderställ, någon typ av tröja (oftast ull) och sedan något vindtätt. Samma på benen.
Med det kan man klara i princip allt :)
#18 Ja, det är varmt och mysigt! Men skulle då frysa häcken av mig om jag gick ut i bara det och byxor och tröja under vintern 
Fast jag menar alltså ullunderställ, ulltröja och jacka över, sen får man ju anpassa jackan till vilken årstid….
#20 Okej, gick bara på det du skrev med någon typ av tröja och vindtät jacka och samma på benen.