Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 3101 ggr
toodiloo
0

Hundmöten, hur gör ni?

Hej! Jag undrar hur ni gör med hundmöten. Låter ni era hundar hälsa på andra hundar hur som helst o släpper ni dom i rastgården med massa olika hundar ni inte känner? Jag är lite ängslig gällande hundmöten, speciellt eftersom min tik slogs med en annan tik här hemma (utanför) för nån månad sen.. det är enda gången hon bråkat med nån annan hund men jag blev skrämd..

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag bara går förbi folk, och stannar inte trots (ofta) äldres "Åh, snäääääälla, vilken söt liten hund, kan de hälsa?"-blick.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

toodiloo
0

men om din hund ska leka med andra då?

Emaljoh4
0

#2 Min hund är inte särskilt "busig" av sig med främmande hundar, om det inte gäller sin egen ras (Sheltie), eller tidigare bekanta hundar, då släpper jag henne bara.

Det brukar inte "bli något mer" med hundar hon inte känner.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Fridaaaa
0

Vår hund får inte träffa mötande, varkens hundar eller människor om det inte är någon vi känner, inte annars.
Litar inte på hur hon reagerar eftersom hon är osäker

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Zorita]
0

Mina får inte hälsa på mötande hundar heller nu sedan det blev lite bråk en gång (inget allvarligt, men ingen mening att riskera det igen). Tyvärr är det många lösa hundar som följer efter mina, och då får jag slita lite i mina så det inte ska bli problem.

I parken får de hälsa så mycket de vill på andra. Där är båda hundarna riktigt duktiga och hittar ibland kompisar, ibland inte. Fast mina vill gärna leka tillsammans så de springer inte fram till andra hundar annat än för att säga hej och kanske busa lite grann, såvida det inte klickar med någon av dem.

Anibaz
0

Innan min andra hund hund kom hit fick hon hälsa lite då och då på mötande. Nu går det inte eftersom dem beter sig som idioter båda två, och sålänge dem inte kan bete sig vid hundmöten ska dem inte hälsa på andra hundar heller.

Leker gör dem med varandra, men jag har inga problem med att låta dem leka med andra hundar heller. Vi åker ofta och träffar folk för promenad och lek. Båda mina är så sociala och trevliga mot både människor och andra hundar så sålänge dem andra hundarna är snälla och inte muckar gräl så får dem leka bäst dem vill. Men som sagt bara om det är förbestämt.

toodiloo
0

det är lite svårt tycker jag för vissa verkar släppa sina hundar helj vilt med allt och alla. Brukar ni sålla lite?

Maddepadde
1

Min hund hälsar INTE på andras hundar på promenaderna, och om någon frågar blir det ett nej med ytterst få undantag. Om folk släpper fram sina hundar brukar jag bestämt be dem att ta bort sina hundar. Jag rör mig varken vid eller i rastgårdar, och har ingen tanke på att göra det heller då jag inte anser att varken jag eller min hund behöver den sociala upplevelsen. 

Vi går med andra ord bara förbi, hund som människa. :)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Karmatarerskanise
0

Max får inte hälsa på några hundar på prommenader, bortsett från sina lekkamrater om vi bestämmer oss för att dom ska få leka lite.

Maja2
0

Samma svar som #8

Magdalenaa
0

Jag kör att min får gå på slakt koppel och säger nej om min hund börjar bli intresserad av mötande. Det funkar för mig. För han vet att Nej är ett nej. Har han även mycket lös och då möter vi hundar som är kopplad och min lös, då räcker det också med ett nej. Kan även stå några meter ifrån och prata med den mötande hundens ägare och min sitter brevid mig och kollar bara. Visst om vi kommer överens om att dom får leka så får dom det.

Men annars leker han bara med familjens hundar och kompisars :) Men inte alltid bara för att vi går med kompisars hundar att dom får busa. Ibland går vi bara för att gå. Så att det inte blir till en vana att alltid få busa bara för att vi går med "  busar hundarna."

Gillar inte att han ska få leka med okända hundar då jag inte vet hur dom är. Visst ägarna kan säga att dom är snälla. Men har ändå svårt att lita på det. För man vet aldrig hur vissa hundar beter sig mot varandra.

Noa-Nisse
0

Alla ägare som vill att deras hundar ska hälsa på Klenod får hälsa. undantag om hunden verkar agressiv. Det är få människor som vågar släppa fram sin hund till Klenod så jag tycker bara det är kul och Klenod får därmed fler och fler sociala träningstillfällen. :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

pius314
0

#12 jag gör som du! :-)

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Nicolew
0

Jag ser till att ge me lite på kopplet så att han inte känner sig begränsad, men ändå kontrollerad. 

Detta är för att våran kille har mycket vaktinstingt i sig (rottis/schäfer) och vill känna att han har kontroll om något skulle hända.
Det värsta jag vet är när man ser att folk spänner kopplet så mycket att hundens huvudriktas upp i luften och nästan stryps.

Annars har jag honom nästa alltid lös och kollar inte äns åt andras håll vilket gör att han inte heller bryr sig. (En lös hund är en trygg hund) som jag brukar säga.
Så länge han får uppmärksamhet och ser att jag är lugn så tar han det bra!

Sen är han otroligt snäll och skulle aldrig göra någon hund illa då han själv blivit attakerad utan att äns försvarat sig själv.

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

Mitchika
0

Min hund Stray får hälsa på och leka med alla hundar, oavsett ras och om jag känner ägaren eller inte. Givetvis gör jag undantag om varningsklockan ringer, men det är mycket sällan. Annars talar Stray oftast om själv vilken hund han vill hälsa på eller inte. Är hunden hoppig, skällig och drar i kopplet brukar han inte vilja utan ägnar hunden noll uppmärksamhet och vill bara gå vidare.

Vid möten så går han fint bredvid mig och tittar oftast nyfiket på den andra hunden, såvida jag inte ger kommandet "fokus". Då ser han upp och håller ögonkontakt med mig. Dock är jag väldigt, väldigt blyg och folkskygg så det är alltid den andra personen som får avgöra om hundarna ska hälsa eller inte. Jag vågar inte ta kontakten.

Ska Stray hälsa på en annan hund ska helst båda två vara lösa, då minskar oftast oddsen för bråk. Han har blivit attackerad ett flertal gånger, men det är oftast av lösspringande hundar som ägarna inte har koll på och inte hundarna vi hälsar på.

Jag tycker att det är ett jättekul sätt att träffa nya personer och nya hundar på. Har lärt känna massa fantastiska personer på det sättet. Stray tycker om att hälsa, men är inte mycket för att springa runt och leka. Brottas gör han däremot gärna. :)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

PetraKarin
0

Min hund får inte hälsa på andra hundar på promenader och jag uppskattar INTE när andra släpper fram sin hund utan att fråga, då blir det att mota bort den tills ägaren kommer och hämtar den.
Visst låter jag henne hälsa på andra hundar ibland men då om den andra hundägaren frågat och jag tycker att både hund och husse/matte verkar okej. Ibland kan även jag bli väldigt intresserad av någon hund och fråga.

Om min hund leker med andra hundar är det (nästan uteslutande) hundar vi känner vid kontrollerade tillfällen. Rastgård går jag inte själv till för att släppa ihop min hund med okända hundar utan det är om jag och någon vill ha våra hundar tillsammans inhägnat, eller om jag ska träna något och det kan vara skönt med inhägnat. Men då ska rastgården helst vara tom på annat folk. I göteborg säger reglerna angående de allmäna rastgårdarna att man frågar innan man går in i en upptagen rastgård.

Fridaaaa
0

Ja jag blir less på människor som har hundar lösa och inte har koll på dem och sedan skriker "detär okej min hund är snäll", spelar väl ingen roll? Min kanske inte uppskattar att en främmande hund kommer framrusande?! Såna människor stör jag mig på enormt! Och dem förstör en del av våran träning med :/

LinaK
0

#18 Håller med, man blir ganska förbannad då.
För några månader sedan så gick vi förbi en tomt där dom har en skällande liten sak som springer längst staketet, helt plötsligt var den utanför staketet och gjorde små utfall mot mina hundar. Som tur var så brydde sig ingen av mina hundar speciellt mycket, eller jo Algot blev rätt sur då den andra hunden var störig, Sigge ville bara leka Tungan ute Jag försökte schasa iväg den andra hunden som då istället blev sur på mig, försökte "sparka" bort den (alltså mota bort den med mina ben) tillslut blev jag så förbannad så att jag bara gick och lät det lilla obäket följa efter. Då kommer ägaren ut och skrattar och går långsamt fram och frågar med leende röst "Nämen, vad gjorde han?" Åååh, då blev jag förbannad kan jag säga Tungan ute Sa att hunden gjorde utfall mot mina hundar sen gick jag.
----------------------------------------------------------

Och nej jag låter inte okända hundar hälsa på mina, ser ingen anledning till det då dom har sina lekkompisar som dom leker med istället.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Jespersen
0

Mina hälsar aldrig på andra hundar när dom är i koppel, det blir aldrig bra. Okända hundar hälsar dom inte på alls (varför? Jag går ju inte runt och hälsar på varenda människa jag ser på gatan).

Om det är en play-date med någon annan hund/rastgård med andra hundar (som är snälla då) så får dom hälsa på varann lösa. Det har aldrig vart några problem.

Nicolew
0

#18 Vet inte om du syftar på mig där. Men jag håller med!
Fart mina hundar har föga intresse för något annat än oss! Därav kan vi ha dom lösa utan problem!

/Nicole

Linnea
0

Vår hund hälsar inte på andra hundar, brukar iof inte vara nån som frågar heller.

Mötte en gammal tant med rullator för nån vecka sen. Hon hade sin hund lös men den lydde inte så värst bra. Vi gick på vänster sida av vägen och hon kom på övergångstället mot oss. Jag gick lite fortare för att hinna förbi och fick dra lite i min hund för hon blev ju såklart intresserad eftersom den andra hunden var så nära. När vi precis kommit förbi och jag trodde att vi sluppit dom så vänder sig min hund om och morrar rätt rejält och då har den andra såklart nosat henne i baken. Då hör jag tanten säga till sin hund: "Den var ilsken den".

Min hund är inte alls ilsken kan jag säga. Hon kanske ska koppla sn hund för hon kallade på den men inte fasiken kom den. Jag lät det var denna gång, vet inte hur den hunden brukar vara men händer det igen kommer jag inte vara så trevlig.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Asta]
0

Jag gör som #12.

Fridaaaa
0

#21 Har inte syftat på någon? stör mig i allmänhet på folk som har hundar lösa utan att ha pli på dem, att låta dem springa fram till vem som helst. Så syftade inte på någon, ska man ha hunden lös, ska hunden kunna gå blint vid ens sida även vid hundmöten

Noa-Nisse
0

Fast det har hänt mig några gånger när jag haft klenod lös att hon sprungit fram till hundar som är kopplade. Men man måste ju låta hunden få göra fel någon gång för att den ska förstå vad som är rätt.

Man måste ju träna hunden på att vara lös, i början sprang klenod som ett yrväder. Hit och dit, men efterhand lär sig hunden. Tror inte på att man bara helt plötsligt en dag kan man ha hunden lös och den är helt lydig och aldrig springer ifrån.

Mötte ett par i skogen som satt och fikade på en filt och jag övade på att ha klenod lös. Plötsligt bakom några träd fick vi syn på dem. Klenod blev jätteintresserad och var påväg dit, men jag lockade och försökte göra mig så rolig som möjligt. ca 3 meter innan hon är vid paret så vänder hon och går tillbaka och jag blir jätteglad och berömmer henne massor. Då hör jag hur tanten säger till gubben "ah, att man tvunget måste ha sånna hundar lösa här"

Fy vad jag blev arg och förbannad för mig själv. VART F*N ska man då öva på att ha hunden lös om inte i skogen?! och vaddå "sånna"? vad betyder det? så om det är en liten Chihuahua så är det helt okej? bara för att hon är stor så ska det finnas speciella regler?! usch nej, jag blev arg…

Fridaaaa
0

#25 Fast grejen är, om en som har sin hund lös som inte kan inkallning direkt, och den kommer fram till vår hund och det smäller, så är det den hund som gör mest skada som åker på det = onödigt. Man får ju träna med långlina osv. Skulle någon träna med sin hund lös, som inte kan direkt inkallning, och Lillan biter den, åker vi på det fastän det inte är vårat fel, och det är ju onödigt.

Linnea
0

Håller med #26. Man kan träna med långlina. Om du har hunden lös så blir inkallningen på hundens villkor, alltså hunden kommer när den har lust. Har du långlina på så kan du få den att komma genom att tex dra försiktigt i linan när du kallar, då blir det på dina villkor.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Zorita]
0

Men märker inte hunden att den har något efter sig? Det känns som om mina skulle veta att de satt fast. Tycker det är härligt att se hundarna springa lösa, så nog ska de få det ute i naturen. Men mina är riktigt duktiga och var det när vi adopterade dem, så lite försprång hade jag ju.

Nicolew
0

#24 Nej jag bara frågade. Jag tycker det samma helt klart. Även fast ens hund är jätte snäll mot andra hundar kanske det inte funkar lika bra mot en annan

/Nicole

Karmatarerskanise
0

#25 Håller inte alls med. Man ska aldrig ha en hund som inte lyder lös.
Det är oansvarigt och det kan lätt ske en olycka på det viset. Man kan träna i inhägnader, i långlina osv.

Finns inget som gör mig mer förbannad än hundägare som släpper hundar som dom inte har koll på. Deras hundar kan dessutom få men av att folk försöker skrämma iväg dom.

Var inte så länge sedan en man sparkade ihjäl en hund som kom springandes lös.

Man får tänka på att det faktiskt finns folk som skadar djur om dom kommer fram till dom. Andra hundar kan bita och hunden kan bli överkörd. SÅ aldrig lös utan lydnad.

[Zorita]
0

Ja fast lite måste man ju försöka också. Alltså hur vet man annars att hunden är redo? Om man liksom aldrig testar. Med så lite risk som möjligt såklart, där det inte finns mycket som kan hända som tex skogen.

Jag brukade alltid koppla Seth när någon går förbi alt hålla i halsbandet. Men häromdagen tyckte jag att han skött sig utmärkt på promenaden och kommit på alla inkallningar när han sprang lite för snabbt eller långt framför (innan brukade han bara stanna och vänta in mig). Så kom jag förbi två gubbar vid vägkanten. Jag kallade till mig Seth och han gick förbi utan att gå fram till dem. Så nu vet jag ju att han kan det, menar jag. Det "visste" jag väl innan, annars hade jag inte gett honom den chansen, men nu vet jag helt säkert. Fast jag gick ju så nära att jag kunde gripa tag i honom, så någon risk fanns inte egentligen.

Mötande hundar blir nästa steg, nu brukar jag kalla till mig Seth och hålla i honom. Fast vi möter inte andra hundar där vi brukar ha honom lös, undantaget en gubbe som är ute och joggar med 10 hundar löst, och de är väldigt snälla. Flört Seth springer lite framåt och säger hej på avstånd, och sen kommer han fint tillbaks.

Fridaaaa
0

#29 Precis:)
Bra att du frågade så att det inte blev några missförstånd :D

mjuhm
0

Vår hund som gick bort för nån vecka sedan hamnade för ungefär 2 år sedan i slagsmål. Ända sen dess har jag varit väldigt rädd. Brukar jag inte låta (när jag är ute med honom, & det är nån gång ibland då det är hela familjens) honom få träffa just hanhundar.. Tikar går bättre & eventuellt mindre hundar. Men träffar jag på nån större hund kan jag blir skrämd. Har inget emot stora hundar & älskar stora vovvar, men som sagt, efter slagsmålet har jag blivit ganska mesig när det gäller att Scooby, vår pojke, ska träffa andra.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Noa-Nisse
0

Att träna i inhängnad är värdelöst här iallafall. Här finns inga bra sådana och en löplina till klenod kan man ju glömma. Hon märker direkt när hon har något efter sig. Och om man då drar lite i linan så märker hon ju det ännu fortare.

Nu kan klenod gå hur fint som helt lös precis brevid mig. Men det är ju också efter att vi tränat. Visst kände jag på mig att Klenod är en sådan hund som man kan ha lös i början, men det krävdes såklart träning åter igen. Hade jag känt att det absolut aldrig skulle gå så skulle jag ju inte börjat prova det.

Hon kan få tokryck ute på öppet fält och b ara springa springa springa rakt fram :) det skulle jag inte vilja ta ifrån henne bara för att folk helt plötsligt bestämt sig för att ta en fika mitt ute i skogen i "ingenmansland" :S

Hon kunde inkallning innan jag släppte henne helt lös för det hade vi tränat i en inhängnad. Men det blev ju en helt annan sak att vara heeelt fri, utan staket eller annat som "var ivägen"

[Moollan]
0

#34 Håller helt med dig, man måste ha hunden lös för att träna på att den ska kunna vara lös. Så enkelt är det, det som gäller är ju att välja rätt plats vid rätt tillfälle i början.

Jag hade precis samma problem, min fd hund drog iväg i 190km/h såfort kopplet åkte av. Även om det gick bra flera månader i långlinan och hon lydde perfekt överallt så stack hon såfort den åkte av. Hundar fattar att dem är kopplade, det är inga dummar djur - inte min fd iaf.

Men ju mer vi tränade desto bättre gick det och kunde tillslut gå nästan överallt utan koppel, sålänge hon inte fick syn på en bästa kompis ;)

[Moollan]
0

Men till frågan!

Ja jag släpper min nuvarande hund med andra hundar i rastgårdar, 1-2 dagar i veckan ibland mer. Alla möjliga hundar har hon träffat och inte kommit i bråk med någon.

Jag brukar inte låta henne hälsa under promenad men om någon frågar snällt så säger jag: ja ett ögonblick bara. och sätter henne ner så det inte blir ett stressat moment. (Min vovve går lätt upp i varv) När båda hundar är hyffsat lugna får dem ett Okej-tecken och hälsar. Sen går vi vidare.

Karmatarerskanise
0

#35 Då är det kontakten man inte har tränat nog skulle jag vilja påstå, om hunden drar iväg så fort kopplet åker av.

Ingen träning i världen kommer få mig att acceptera lösspringande hundar som ägaren inte har kontroll över. Tycker inte att hundar ska vara lösa på platser där det rör sig andra människor och djur, överhuvudtaget egentligen. Glad

[Moollan]
0

Rätt plats och rätt tillfälle är för mig där det inte finns människor?

Jag säger inte att du ska acceptera någonting, jag säger min åsikt i det hela.

Maja2
0

Håller med #37

Karmatarerskanise
0

#38 Ja, det är ju det som är meningen, att vi säger det vi tycker :)

Vad bra att ni har ställen där det inte rör sig andra människor och djur. Här finns det inget sånt. Alla bra ställen är upptäckta av andra också :P

[Thiah]
0

Charlie får möta ungefär hälften av de vi möter på våra promenader. Han får absolut vara i hundparken med alla andra hundar som råkar finnas där.

Michaela-N
0

Min hund får hälsa, men det är viktigt att man frågar innan. Kommer en lösspringande hund fram (händer ibland), puttar jag bort denne tills jag fått okej av ägaren och att jag vet vad det är för hund.

[iurochskur]
0

Innan så fick mina hundar hälsa på dom som vi mötte (som tillät det). Men efter att ha fått noskvalster på mina två tjejer är jag väldigt sparsam med det. Var 4:e hund tros ha noskvalster.

[Driva]
0

Min hund får hälsa på andra små hundar när vi är ute. Hon älskar andra hundar och tycker det är väldigt roligt, tyvärr busar de flesta andra hundar i typ en minut och vill sedan gå där i från…

Dock blir jag galen på alla ägare som bara låter sina lösa hundar gå fram till min hur som helst. MIn hund är jättesnäll och blir bara glad MEN jag vill ändå kunne bestämma om hon ska hälsa på andra hundar och ha kontroll över det…

Jag låter sällan min hund hälsa på stora hundar då hon dels tycker det är lite läskigt att leka med de då de flesta hon lekt med är förbuffliga. samt att en gång var det en som lät sin lösa (nellie var i koppel)  sura collie tik gå fram till nellie och nellie stod snällt och lät henne nosa när collien helt oprovocerat högg efter henne, efter det vill jag inte ha stora hundar som hälsar eller leker med henne (om jag inte känner hundarna).
Med små hundar så blir det inte så stora skador och jag vet att nellie backar undan om de börjar bli aggressiva, men ett hugg från en stor hund och hon blir jätteskadad innan hon hunnit backa undan…

Noa-Nisse
0

Såklart så börjar man ju inte släppa hunden lös mitt i stan som Moollan säger. Utan man väljer ju en plats dit inga människor går.

Jag tror också fortfarande på att man måste träna för att få den perfekta lösa hunden. Går inte av sig själv bara helt plötsligt en dag Glad

Att släppas in i rasthagen är en av de roligaste sakerna Klenod vet, så därmed tycker jag också det är kul :)  De får så  mycket socialt som de inte kan få av människor av alla hundar där.

[Driva]
0

Jag tycker personligen det är jätteviktigt att hunden får det sociala på hundplanet.Extra mycket eftersom jag har en ensam hund och jag tycker det är jättetråkigt när jag går till den stora gräsplanerna i närheten av där jag bor och många hundägare går omvägar för att inte möta en. Där det finns plats för att hundarna ska få leka.

Men jag blir också som sagt trött på hundägarna som släpper fram sina hundar vind för våg, och det är oftast de hundarna som jag INTE vill att Nellie leker med….

[Zorita]
0

Jag tycker det är viktigt att mina hundar får träffa andra oavsett i parken. Där brukar de springa lösa och ibland hittar de några kompisar. Ibland hittar Sigrid en ny kille som hon leker med tills han blir för intresserad, och då jagar "pojkvännen" Seth iväg dem med fysisk demonstration (aldrig våld!). Samma sak med Sigrid när Seth hittade en goldentik han lekte med, då morrade hon som om hon var avis…

En gång var vi i parken och Seth hälsade på en kopplad hund i stackel. Han är alltid duktig med hundmöten när han är lös, men denna gång gick det nästan illa. Men jag tror att de flesta håller med mig när jag säger att det inte var hans fel: ägaren drog i stacklet medans hunden sniffade på Seth = Seth var den som gjorde ont. Seth fick uppbackning av andra hundägare i parken för han är så mysig, så det var ingen fara. Men jag blev arg: hur kan man anklaga en annan hund för att bli rädd när man utdelar smärta till sin egen hund? De är ju trots allt tankeläsare! OBS i Spanien var detta, så stackel är (tyvärr!) lagligt.

Loveradio
0

#47 Vad är stackel?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Royalz
0

När vi får hundmöte kortar jag in kopplet och håller han lite bakom mig. Han drar väldigt mycket i kopplet vid hundmöte och vill fram till den hunden vi möter.

Brukar inte låta han hälsa på hundar vi inte känner, men träffar vi på någon vi känner som han brukar leka med så får han oftast hälsa.

PetraKarin
0

Självklart måste man träna hunden och om man tror att hunden är redo och då släpper den lös på ett så avskilt område som möjligt för att träna är inget konstigt. Om hunden då skulle råka stöta på någon och göra ett misstag och ägaren ursäktar är det inget konstigt. Det är inte det jag menar. Och alla kan råka tappa kopplet. Hundar som vanligtvis går perfekt lösa kan få en knäpp osv. Men så länge ägaren tar sitt ansvar i den situationen är det inget att klaga på egentligen.

Det är alla som vind för våg låter sina hundar springa fram till vem och vad som helst utan att fråga. Som kanske ropar "han är snäll" när man försöker mota bort den. Som inte bryr sig. Det är sådana människor jag inte förstår mig på.
Som en hundägare som bor i ett hus invid parken här borta. De låter alltid hunden vara lös på tomten, inget konstigt med det kan man ju tycka, men grejen är att hunden lämnar tomten rätt ofta, gärna för att vakta parken mot andra hundar. Han ställer sig mitt på gångvägen och spänner sig och börjar ofta gå emot en morrandes. "Han är snäll, dom kan hälsa" hojtar ägarna när man stannat för att vänta på att de ska fånga den eller vi försöker mota bort den för att kunna gå förbi. Eh, va? Han är ju jätteotrevlig tänker jag, får inte hälsa på min hund! De senaste gångerna har de dock fattat efter en stund när man försöker få dem att förstå att vi inte vill att han ska hälsa på vår hund. "Hon löper" fick vi dock dra till med en gång.

[nadvard]
0

#51 Håller med!Glad Det kan ju faktiskt hända alla någon enstaka gång.
Och är det då en hundägare om ber om ursäkt så känns det inte så farligt för mig :)

[arlington]
0

Jag är som regel inte särskilt förtjust i människor som tycker att alla hundar ska träffas och hälsa konstant. De får allt ta och respektera att inte jag tycker det, tänk om man skulle hälsa på alla 20+ hundar man möter- då skulle man aldrig komma någonstans! :0
För inte så länge sedan sade en konstig tant att hundar blir hundaggressiva om de inte får hälsa på precis alla de skäller på. Hundarna jag är ute med skäller ibland för att de vill hälsa, så det tränar vi på och de är mycket duktigare nu och kan hålla snattran.
Det sista jag vill är att belöna en hund som skäller, med att få gå fram. Då tror den ju att det är så man gör, att det är okej.
Hundmöten ska gå lugnt och sansat till, ingen big deal, och har jag förtroende för den andra hundägaren kan de få hälsa. Inte på grannens dock, hon låter sina hundar springa vind för våg, fram till allt och alla, i flexi utan att bry sig om vad som kan finnas runt hörnet. Finns hundrädda människor här som känner sig bättre till mods om man ser ut att ha kontroll över hunden. Ganska oansvarigt och respektlöst eftersom folk sagt till henne flera gånger men hon bryr sig inte.

För några dagar sedan kom en lös hund sättande med raggen rest och skällde som en vettvilling, men jag var väldigt bestämd och sade med basröst "NEJ. GÅ" och den höll sig på avstånd fast den fortsatte skälla. Kanske inte det trevligaste som finns, om man säger så. ;)
Matten kom gående sen och tog honom med sig, jag sade att det var lugnt men att vi just höll på att träna det här med hundmöten och att det inte riktigt blev som jag tänkt. Men jag tror att de kommer ha mer koll på honom hädanefter.
Att skälla ut folk ser jag inte direkt som en lösning, det enda som händer är att de blir ledsna eller arga de med. Det är trevligare om man kan le och minnas att det inte är så lätt alla gånger och visa förståelse. Kanske lära sig något utav varandra och situationen. :)
Dock betyder inte detta att jag inte anser att man inte får bli upprörd, men personligen kör jag hellre på total ignore än säger något jag ångrar. Men det är ju bara jag.
Jag blev riktigt förbannad på tanten som blev arg på MIG när hennes lilla hund utan varsel bet mig i stjärten en gång när jag skulle gå förbi. Hade lust att säga att jag var i min fulla rätt att göra en polisanmälan och att det minsta hon kunde göra var att be om ursäkt, men jag gick istället därifrån. Hon var en sådnär tokig, ilsken kärring som inte hade brytt sig ändå. >_<

MariaJosina
0

Jag brukar låta min chihauhua kille på 7 månader få hälsa på andra hundar på promenader, men bara om den andra hunden är i samma storleks kategori och om jag fått hälsa på den först så jag vet hur den är och såklart pratat med ägaren. När vi fick Zorro var han oerhört nervös och rädd inför möten men andra hundar och skällde massor och visade tänderna men ju men han har träffat hundar som inte bryr sig så mycket om honom har han tillochmed börjat älska att träffa andra och vill väldigt gärna leka. Han har faktiskt blivit kompis med en stabyhound som är mycket mycket större än honom men den hunden är så otroligt snäll och lägger sig alltid ner så de blir i jämnhöjd och så får zorro klättre upp på magen på honom och så kan de lekadärifrån :) så jag tycker själv att man kan låta sin hund få hälsa på andra hundar, ibland, så länge man är trygg i hur sin och den andra hunden kommer reagera

Fridaaaa
0

#51 Jo visst det är lätt hänt att tappa ett koppel eller att den mest tränade hunden får en "knäpp" men känns inte så roligt för t.ex mig som har min hund kopplad där jag vet att det är andra hundar fastän hon kan inkallning, just för att saker inte ska hända. Då är det jag som åker på det om våran hund inte gillar den hunden som springer fram, känns oerhört trist.
Vår hund bryr sig inte direkt om mötande, är enbart om dem kommer framrusande, då blir hon osäker och vet inte hon hur hon ska beter sig = sånt förstör veckor/månaders av träning :/

toodiloo
0

man får ju faktiskt respektera att alla gillar inte hundar, o har man sin hund lös bland folk måste man kunna se till att den inte går fram till/stör/skrämmer vare sig andra människor eller hundar. Öva får man göra någon annanstans. Man får helt enkelt inte utsätta andra människor för det, utan man har själv ansvar för att ha kontroll på sin hund.

Fridaaaa
0

#56 Håller med dig där.

[Driva]
0

Jag måste förtydliga att jag tycket inte man ska hälsa på ALLA hundar. Men jag tycker det är viktigt att min hund får leka med andra hundar ibland. Och hundar i koppel eller där ägaren frågar om det är okej att de träffas är helt okej för mig.

Men jag AVSKYR folk som bara släpper fram sina hundar vind för våg. Nu är min hund snäll, men tänk om hon inte var det? Vet flera hundar som är aggressiva mot andra, tänk om Nellie var sån? Sen nu är jag livrädd när Nellie löper, för de flesta som har sina hundar vind för våg har hanhundar och min hund löper som sagt nu….

[Forest]
0

Efter som vi har haft otur med hundar så uppskattar inte större hundar alls våran hund har blivit jagad flera gg av större hundar så stannar vi o pratar o den personen har större hund så hälsar vi inte eftersom jag vet att våran hund inte alls är intreserad av det. Vi har få vänner men bra vänner :) 4 lekkompisar varpå en riktigt bra efer dom har vi uppöfarens hundar som hon oxå leker med rätt ofta. Hur gör jag när vi träffar nya det är olika ser man på hundarna att de trivs o gillar varandra får de hälsa men ofta går vi ihop en liten bit o sen får de hälsa ibland leka. Våran hund har råkat ut för nån mindra blandras som utgav glad svans men högg i nosen direkt så fårt hon kom fram där efter väljer vi itne många hundar som hälsar på oss :)