Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 2958 ggr
[schipperke]
0

Hundraser som passar just mig????

Hej! nån gång kommer jag skaffa en till hund men det blir om nåt år eller så men vilken hund skulle passa mig?

Jag älskar att träna hundar,springa,träna agility,lydnad,utställning,hunden ska även gilla att mysa i soffan och så :) inte allt för mycket pälsjobb,Inte hund som dreglar…

inte för stor helst mellan stor eller liten.

Den ska vara busig,glad,aktiv,snäll mot mindre barn.

kunna följa med på äventyr i skogen och annat.

helst hund som gillar att springa bredvid cykeln.

[Forest]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mellanpudel om du kan tänka dig viss pälsvård anser dok inte pälsvård så krävande+ att man kan ha dom nertrimmade. Väldigt allsidig hund inte heller liten. Sen är dom väldigt fina med Glad

[schipperke]
0

Jo dom är ju super fina och snälla :) fast kan ej tänkta mig att ha en sådan hund :) är det din hund på bilden? jätte fin bild,söt hund :D

Nicolew
0

Tänkte faktiskt säga det samma, en mellan Pudel låter du som!
Inte alls mycket pälsvård om man rakar ner den och håller samma längd. Själv har vi en toy Pudel! :)

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

[schipperke]
0

gärna mer förslag! Jo dvärpudlar är fina hundar,dock inte sådan hund jag tänkt mig men tack för förslagen :D

mer förslag tack :D

sedan så gillar jag spetshundar på nå sett :D

Jag har haft en Puli förut men dock så kunde hon inte bo i lägenhet så hon fick flytta till sin nya ägare Hilleri och nu bor Pulin Mimmi på hästgård ute på landet med hilleri och 2 andra hundar ;D längtar tills jag får träffa Mimmi <3

Loveradio
0

Sheltie, Labrador, Golden? :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

malinroth
0

Låter som om en japansk spets skulle kunna passa dig :)

Nicolew
0

En spets är ju väldigt krävande och en mycket envis samt kaxig ras. 
Skulle nog i sånna fall rek. en powder puff!

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

LinaK
0

#7 Fast det där stämmer ju inte riktigt om alla spetsar, finns många trevliga japanska spetsar. Vet en gubbe som jag tränade agility för förr hade flera jappar och dom var inte speciellt envisa eller kaxiga. Mycket trevliga hundar. Det där tycker jag handlar om individen! Och vad jag förstått så kräver inte den japanska spetsen enormt mycket, men den klarar av att hänga med på det mesta, så har jag uppfattat rasen iaf Glad
---------------------------------------------------

Mina förslag är: sheltie, keeshond, eurasier (kan dock vara reserverade mot främlingar har jag hört) japansk spets, västgötaspets kanske, dvärg/mellanschnauzer, tibetansk terrier (kräver en del pälsvård, men kan vara ett alternativ)

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

rebz
0

#7 Det där stämmer ju inte riktigt. Vad har du fått den informationen ifrån? Spetsar är inte mer krävande än en golden, lagotto eller Pudel. Hunden blir vad man gör den till. De är inga ögontjänare som tex. flat eller golden så jämfört med en sådan ras kan de ses som envisa. Men att de skulle vara mycket envisa stämmer inte då de vill vara med sin ägare och vara denne till lags. Ibland kan de få för sig att "det där vill inte jag göra" men då får man trycka på rätt knappar och göra det roligt och intressant. De är inte mer kaxiga än andra raser, de är framåt och vågar en hel del. Men de är inte kaxiga!

TS. Jag tror absolut att en Japansk Spets kan passa dig. Den vill vara med så mycket den kan = hänger med på det du vill göra. Men den kräver inte en långpromenad varje dag i veckan. Så om du blir sjuk eller har mycket i skolan tex. så klättrar den inte på väggarna. Den anpassar sig efter dig och dina behov kan man säga. Den passar bra till de flesta sporter då den är väldigt allround. Pälsen är lättskött och den har lätt för att varva ner när ingenting händer. Man får dock vara med på att bli lite förföljd hemma. Om du reser på dig och går till tex. köket så skuttar Jappen efter. Det är en egenskap de har då de är allerta och undrar "vad ska vi hitta på nu" :). Bino får följa efter mig hemma, för eftersom jag skaffat en jappe som vill vara med så är det något jag accepterat. Och man vänjer sig vid det efter ett tag.
En annan ras som är rätt lik Japanska Spetsen är Mittelspitz. Skillnaden är väl att Mittelspitzen inte alltid är lika framåt som Jappen.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[schipperke]
0

Tycker att den Japanska spetsen ser ut som en Samojed fast i miniformat ;D dom är jätte söta skulle nog kunna tänka mig en Japanska spets :)

Sedan så tycker jag om Alaskan huskys och Alaskan malamute fast vet nån hur dessa raser är???

[schipperke]
0

Nu har jag hittat en annan hundras som verkar bra

Basenjiin

fakta??? dom är så fina!

Chilli10
0

Det finns en bra artikel på spetsar och urhundar om Basenjin, av det jag läste så är det en Väldigt krävande ras.

Loveradio
0

#11 Visst är Basenjin väldigt vacker… men precis som #12 skriver så är det en väldigt krävande och speciell ras. Alltså så passar den inte alla. Den är ofta reserverad mot främlingar och också andra hundar. Den är också väldigt envis och självständig.

Sen ska man veta att det är en jakthund i grund och botten, och att den kräver mycket motion och stimulering.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Chilli10
0

Här är artikeln om Basenjin! Mycket bra och informativ tycker jag :)

[Forest]
0

2 ne det är inte min mellan Pudel som är där men en av mina favvo pudlar iaf Flört Jag har dvärgpudel kalufsen du ser på min Avatar Flört

Kan verkligen säga att Japansk spets är bra mycket frisk ras o jag ser dom inte som kaxiga lr sura dok kan de vara lite vi tränar när jag känner för det, fast vet om flera st som tränar agility och det är 1-2 gg i veckan bestämnda dagar o har itne sett dom ha neråt dag nån gångFlört Så även det anser inte jag hör till rasen. Annars är det lite så man hör typist spets lr typist terrier (osv med olika raser/typer)