Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3864 ggr
Eywa
0

Vad anser ni om vilodagar?

Som rubriken lyder, vad anser ni om vilodagar?

Jag har själv en vilodag där jag och vovven vilar helt utan aktiviteter.

Vi har vilodag i snitt ca 1 gång varannan vecka.

Det blir ju en hel del aktiviteter och vila är viktigt, särskilt för en stressad hund som min. Hon mår bra under våra vilodagar och jag känner att även jag behöver en paus ibland för att ladda batterierna.

Jag har en bok om stress hos hund där dom berättar om hur viktigt det är att låta hunden vila mycket om dagarna i en lugn och störningsfri miljö. Många av våra hundar är stressade utan att dom behöver visa det utåt, pga för mycket/hårda aktiviteter och bullrig hemmamiljö med mycket liv och rörelse.

Har ni vilodagar och vad tycker ni om det?

Zabina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har ingen direkt åsikt om vilodagar. Fungerar det bra och hunden ifråga mår bra av det så ser jag inga problem med det.

Jag har, precis som du, en hund som har nära till stress men jag har ingen bestämd vilodag. Jag försöker istället vara så tydlig jag kan med att visa när det aktivitet och när det är vila. Hemma tar vi det ofta väldigt lugn. Vissa dagar kan min hund ligga och sova hela dagen medan jag pysslar med annat. Det är som du säger, väldigt viktigt att hundarna får ta igen sig ordentligt mellan varven, och kanske extra viktigt om man har en hund som har nära till stress.

Renor
0

jag tycker att en vilodag låter perfekt för en hund somm annars gör väldigt mycket Glad

Eywa
0

Jag har inte heller någon bestämd vilodag, det blir när jag känner att det är dags att ta det lugnt. Har ju även reumatiska besvär och då är det viktigt att hunden kan vila om jag har väldigt ont en dag. Man kan ju även bli rejält sjuk och då är det bra om hunden är van vid att vila.

Anibaz
0

Vi har 1-2 vilodagar i veckan, med bara promenader och lugn och ro. Eftersom vi är lite överallt och tränar, träffar folk/hundar osv så tycker jag det är viktigt att hon får varva ner och bara vara.

Hon är ingen stressad individ men jag anser ändå att alla hundar ska få vila nån dag i veckan.

LinaK
0

Jag tycker det är viktigt med någon vilodag i veckan. Det behöver inte vara fulltös varje dag. En dag ligger man där sjuk och behöver vila upp sig under dagen, då är det bra att inte ha en hund som klättrar på väggarna.

Vi har väl ca 1-2 vilodagar per vecka, då vi bara går dom vanliga promenaderna och så busar hundarna lite med varandra.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

thilda-
0

Vi tar nästan alltid vilo dagar :D nån gång ibland kör vi hjärngympa men det är faktiskt ganska så sällan Skäms men det tillhör rasen med :)

Karmatarerskanise
0

#6 Vilket tillhör rasen?

Noa-Nisse
0

Vi har nog fler vilodagar än aktivitetsdagar. eller nog och nog. Jag vet att det är så ^^

Jag är mest ute på promenader med Klenod och kör hjärngympa ca 1 gång i veckan och sen simmar jag med henne en gång i veckan också.

Mellan alla promenader som hon få så ligger hon och sover och väntar tills vi ska gå nästa gång.

Men om man som TS har, en lättstressad hund så tror jag det är bra att ha en inplanerad vilodag :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

busbozo
0

Kaj får bara planerade vilodagar efter hård fysträning, då behöver kroppen tid att ta igen sig. Annars så är vi oftast igång och jag har inga planerade vilodagar för Kaj.

thilda-
0

#7 dom kan ta många " vilodagar" utan att fara illa på det.. sist jag träna stenhårt på hjärngympa så han blev trött var nog i maj.. och han är fortfarande inte understimulerad eller något sånt :) De tillhör rasen ;) Dom kräver inte så mycket på den fronten. dom tar hellre en tupplur i soffan

[Forest]
0

har 2 vilodagar de är itne alltid samma dag utan de inträffar lite olika beroende på hur jag arbetar, men så tränar inte bara jag hunden utan även min man o dotter kör enkla övningar men de är inte så krävande så de räknar jag itne som aktervering direkt :)

Nikkis
0

Jag kör lite som #9 och det beror helt och hållet på vilken säsong det är.
Vi är aktiva under hela året men tar det i regel lite lugnare under vinterhalvåret, av förklarliga skäl. Under vintern får Nero några veckors vila ifrån all träning. (Dock så är vi alltid fysiskt aktiva då vi rör oss i skog och mark varenda dag.)

Sen blir det ngn vilodag i veckan då jag tycker att det behövs eller om jag själv inte orkar/bvill/är sjuk/hunden sjuk osv.
Det är bra för hunden att "smälta" och ladda batterierna då vi annars kan hålla igång flera dagar i sträck. =)
Sen brukar jag aldrig träna då Jag inte känner för det, då blir det ändå bara pannkaka och det skonar jag både mig själv och hunden ifrån.

Cassii
0

Har ingen bestämd vilodag, men om jag är grymt trött, mycket läxor (just den dagen) eller sjuk, då blir det vilodag :)

[Zorita]
0

Ingen planerad vilodag, men är jag trött så är jag trött. Ibland räcker inte tiden till och då blir det bara en liten längre runda. Fast hundarna brukar aktivera varandra då med bus och lek.

[Ebfotograf]
0

Vilodagar är viktiga, för att låta kroppen vila ut sig. Men man har olika tänkar kring vilodagar, jag tränar varje dag med min hund men ibland så tar vi det lite lugnare, lägger ett spår eller två och har det allmänt gött. Jag har dock ingen speciell dag utan vi gör det vi kan för att hålla oss friska och glada :)

[Star-Di]
0

Jag tycker att vilodagar är viktigt för att muskler ska få en chans att bygga upp sig och hunden få en chans att vila ut. Tycker iallafall att en dag i veckan är lagomt. Sedan kan det bli mer ibland beroende på hur jag jobbar och hur vädret är. Tex är det -30 c i en vecka är det inte roligt att vara ute. Flört

Zabina
1

Jag måste bara sticka in med en liten fråga till er som har vilodagar. Vad exakt innebär det för er? Menar ni en dag HELT utan motion och aktviteter? Alltså endast korta rastningsrundor?

Känns som att jag skulle ha en liten pipig, stirrande, allmänt jobbig hund om jag inte gjorde nånting under en hel dag. Sen kan vi ha dagar då vi bara går en långrunda utan någon direkt aktivitet under tiden. Men det räknas kanske inte som vilodag?

LinaK
0

Vilodag för oss är endast kortare rastningsrundor på typ 15-30 minuter. Sen slappa inomhus. Ser det som nödvändigt då man nångång kan bli sjuk och sängliggandes. Mina hundar har inga problem med det, och ändå har jag en rätt aktiv ras = jack russell.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Missjohansson
0

Min hund har inget emot att ha vilodgar. Då blir det att leka och busa i rastgården. Och gå lugnare tempo genom parkerna.
Ligga i soffan en hel dag med husse och matte när det regnar ute är inte heller fel. " Han gillar inte spöregn" ;)