Hundar iFokus

Hundar

Etikett: off-topic
Läst 2543 ggr
[4paws]
0

ev kattunge om 1-2 veckor

det verkar som om jag kommer att bli med katt XD

jag behöver tips om hur jag lättast kan vänja Cola vid katten. tror inte hon kommer att skada den och evoca är rätt van

cola är 3 år gammal och går i terapi hos min vän för katter, så det har börjat bli bättre. men hon blir lätt stressad och det är därför jag med vill ha katt, för att mina hundar ska ha den vanan :P

zoolatri
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur menar du nu, skaffar du katt bara för att dina hundar ska bli kattvana?

Annars låter det väl bra att din hund får vänja sig vid katter hos din kompis (istället?), om det görs på ett bra sätt där varken katten/hunden kan skadas, under uppsikt och lugna omständigheter.

[Forest]
0

Hade jag hund som vart stressad av katter hade jag INTE tagit en kattunge. Kan sluta riktigt illa för katten Rynkar på näsan

[countess]
0

Jag hade nog inte skaffat en katt för att hundarna ska lära sig , Det går iaf :) Jag har 2 hundar som som kan vara med okända katter utan problem och vi har ingen katt hemma ! Och du som har möjlighet att träna på någons katt är ju toppen :D  Att man ska skaffa katt är en beslut som inte ska fattas efter vad hunden ska lära sig. katter behöver också mat omvårdnad kattvakter om man ska bort, veterinär ja lika mycket som en hund! Och det är mer jobb än vad man kan tro med en katt ! Men om du gärna vill ha en katt och inte bara för själva hunden så tycker jag att du ska gå på en hundvan vuxen katt ! Tänk vilken skräck den lilla kattungen kommer ha med din stressande hund. Det du kankse får då är en katt som är skygg och rädd och det kan sluta dåligt både för hunden och katten!

jollycox
0

Även om dina hundar blir van en katt betyder det inte att det går bra med andra katter. Så är det för oss.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Beckibus
0

Håller helt med #2!Flört

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Anibaz
0

Du kan inte seriöst mena att du skaffar katt för att hundarna ska vänja sig? Katter är dyra och krävande djur, även om dem inte kräver lika mycket som en hund så kan du inte köpa en för att ha som träningsredskap.

Eywa
0

Alla djur är olika. Min hund är väldigt kattvan och hon har gått bra ihop med katter från dag 1. Behövdes ingen träning. Men alla är olika. En del hundar klarar aldrig av det.

Dock är det olika från katt till katt. Är det en katt som verkligen inte gillar hundar (som en kattunge som jag köpte, han gillade aldrig hundar även om han växte upp med dom) så kan situationen bli väldigt stressfylld.

Det blev inga större bråk och med lite tid levde dom sida vid sida men brydde sig inte mycket om varandra men jag har sätt katter som aldrig vänjer sig. Aldrig. Även kattungar som växer upp med hund. Ha detta i åtanke. Jag har haft mååånga katter med min vovve så jag har sett en hel del.

LinaK
0

Förstår inte heller hur du kan ta hem en kattunge när du har en hund som lätt blir uppstressad av katter.

Nej tycker du ska fortsätta att gå i "terapi" hos din kompis, så att Cola vänjer sig och slutar stressa upp sig när hon ser katter, SEN kan du skaffa katt. Tycker verklligen inte det är sjysst mot katten att bli "försöksdjur" för att din hund ska bli kattvan.  

En katt kräver mycket omsorg och tid för att må bra, i en stressad miljö kan katten börja protestera (urinmarkera tillexempel)

Jag hoppas du funderar över ditt beslut, för personligen tycker jag inte det är sjysst mot katten.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Cazzos
0

Jag undrar också om du seriöst ska använda katten bara som ett träningsredskap för dina hundar eller om du glömt nämna något i ditt inlägg.

[4paws]
0

kan ju lägga till att jag länge har velat skaffa katt men inte fått tummen ur röven

cola är uppvuxen med katter, men efter hon flyttade till mej så försvann det då katterna i området flydde när de såg henne, så hon ville springa efter.

[countess]
0

#10 dom flesta katter sticker när det kommer hundar även om hunden är lugn! Min hund skulle aldrig springa efter en katt hon bryr sig knappt om katter hon inte känner och endå sticker alla katter i full fart! och det är som dom andra säger bara för att cola vänjer sig med "din" katt , så finns det inga garatier att hon inte kommer jaga andra, stressa upp sig osv!

Anibaz
0

Vi har två katter och dem jagar min tik aldrig, dem är med på promenader och kan tokrusa förbi framför ögonen på henne och hon höjer inte ens blicken. Även när dem inte är med och vi möter dem ute på hemvägen kan dem rusa förbi men hon har aldrig jagat dem. Andra katter däremot, dem jagar hon mer än gärna, men slutar så fort jag säger åt henne.

[Forest]
0

10 det är ofta just jaktinstinkten som kan bli först en rolig ´lek sen kan det sluta mycket illa. Hade en kompis som hade kattunge o var hundvakt till en kattvan hund kattungen fick avlivas pga bett över ryggen då ryggraden var av. Så tänkt dig för, jag tror inte cola vill hälsa enbart på alla katter utan att hon vet att de springer o att det är jakt.

LinaK
0

#10 Visst att hon är uppvuxen med katter, men vad hjälper det nu? Hon blir fortfarande stressad av katter. Jag tycker du ska tänka till och vänta med att skaffa en kattunge. Kattungar är känsliga för stress. Hur gammal är kattungen du tänkte ta hem?

fettmedkevlar
0

Skulle någon av mina hundar bli stressade av katter så skulle det baske mig aldrig falla mig in att köpa en katt bara för att man anser att hunden skall vänja sig vid katter.

Nej det lät faktiskt egoistiskt i mina öron, varför inte låta hunden må bättre av att du inte köper en katt?

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

[4paws]
0

cola är en hund som vill ha koll, när hon inte kan se katterna blir hon stressad. oftast när vi är hos angela har vi stängt in katterna i sovrummet eller på balkongen.

om de är lösa lekar cola upp dem och springer efter. när hon fått dem i ett hörn skäller hon och vill leka XD det är oftast då katterna fräser och försöker slå henne mes tassarna haha

[countess]
0

#16 och du tycker det är kul att katterna blir skrämda ? Vidrigt tycker jag att utsätta både katter och hund !

Anibaz
0

#16 Och det är så du vill ha det med din katt alltså? Att hunden jagar in den i hörn och skrämmer vettet ur den?

såna som du blir man ju bara förbannad på. Snacka om att verkligen skita i hur katten kommer ta det hela.

LinaK
0

Står fortfarande fast vid min åsikt att du borde vänta med att skaffa katt tills du vant din hund vid katter.

Om du nu envisas med att ändå köpa katt (vilket jag hoppas du inte gör) så se till att ha en hundfri zoon hemma. Ett rum där endast katten har tillgång till. Vi har ett sådant rum hemma till våra katter där dom kan vara om dom vill vara i fred. Jag låter aldrig mina hundar jaga katter på några villkor, strängd förbjudet! Min jack russell tycker att det är jätte kul när katterna springer iväg, men nu har han börjat fatta att det är NEJ.

Ebbsan
0

Stackars kissen , katter är väldigt självständiga redan som bebisar, För att din katt ska trivas måstexdu dels lägga ner mycket tid med den, Då den lätt kan bli stressad av både nytt hem , och hundar!

[Forest]
0

Vad ska man säga….. Jag hade inte skaffat katt om jag har en hund som jagar katter o trycker upp dom i ett hörn. Du bor väl i mindre lägenhet oxå så ska kattungen få ha egen fristad under soffan?  Hur har du tänkt ut allt? för det låter inte så värst bra att ha en liten kattunge som inte kan skydda sig mot en stor hund som trycker upp den i ett hörn.

[4paws]
0

kommer inte bli någon katt just nu

uppfödaren villbehålla den jag skulle ha

21# jag har ett etta, men den är stor. när jag inte är hemma hade den kunnat vara på balkongen

men det är inget problem just nu

[Sniff]
0

#22 På balkongen? Du tänkte stänga ute katten när du inte är hemma?

[4paws]
0

23# lägger till att det är en inglasad balkong. och det var mest tänkt i början tills dem vant sig vid varandra. jag bor på norrsidan så jag har inte någon sol där jag bor, alltid svalt å skönt. lilltjejen älskar att ligga därute på dagarna :)

Anibaz
0

En katt är ingen hnud, du kan absolut inte stänga in en katt när du inte är hemma! Herregud…

[MaestroNestor]
0

#25 Vad gör man med en katt om man inte är hemma då?

Anibaz
0

#27 I ett litet utrymme syftar jag på nu. Men vad vet jag, finns säkert människor som gör det med.

[MaestroNestor]
0

#27 Ahh då förstår jag:)

[4paws]
0

27# min balkong är minst 2 meter bred samt… hmm 5 meter lång om inte mer (4 stora fönster + 1 dörr lång)

så det är inget litet utrymme. man får lätt plats med en 4 sits soffa och bord om man vill

SaraC
0

Nu var tråden på Katter iFokus tyvärr redan låst när jag såg den och kunde inte kommentera där.

Så otroligt tråkigt att du inte lyssnade på råden här, när det blev precis som det förutspåddes här i tråden med katten Rynkar på näsan

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[4paws]
0

och om du läste så var det akut med kissekatten i den tråden, men nästa gång kan jag ju låta dem slänga ut ungen på gatan istället… du verkar ju föredra den metoden ;)

jag vill ha katt, men eftersom det inte blev något med lovis tänkte jag vänta minst 6 månadr och låta mina hundar gå i mer terapi. nu när jag vet hur dem reagerar kanske det tar 2-4 år innan jag skaffar katt

SaraC
0

#31 Finns massor med katter som är i den sitsen varje dag, det är jag mycket väl medveten om. Men du skriver ju själv i tråden att nu är dina pengar slut så om du inte hittar ett nytt hem slänger du själv ut katten på gatan. Har man det resonemanget förstår jag inte varför man tar in en akutkatt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Noa-Nisse
0

:/ sorgligt

Skulle du inte skaffa valpar också? det kostar ju pengar det med… eller blandra jag ihop dig med någon annan som planerade blandrasavel?

Medarbetare på Hundar.ifokus

Loveradio
0

Håller med SaraC! Fruktansvärt dumt gjort att du inte lyssnade på våra råd! Sen skriver du i tråden att du inte hade råd med mat och att du därför funderade på att släppa ut den mitt i centrum??? En liten kattunge som nyss lämnat sin mamma.. Vad kostar en burk mat, 9 kr?

Du gör bäst i att aldrig skaffa en katt. Dina hundar går inte ihop med katter, acceptera detta. Var inte så självisk. Stackars, stackars kattunge säger jag bara.

Och hur kan man ta över en katt när man inte har ekonomin för det? Vet inte vad jag ska skriva. Man slutar visst aldrig förvånas över folks dumhet.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Anibaz
0

Herregud. Jag är mållös. Jag hoppas den stackars katten får komma till ett hem där dem har råd att föda den. Angående allt det andra tänker jag inte ens yttra mig för det skulle inte vara några snälla ord.

[countess]
0

Man blir mörkrädd man får hoppas att det är ett troll!

Sophie&Segra
1

MENAR DU ALLVAR? SERIÖST?

Okej.. Jag hoppas för allt i världen att katten får ett tryggt och bra hem, till skillnad från vad den uppenbarligen har hos dig.

OCH, att du tar ditt förnuft till fånga o gör dig av med dina hundar - för sånna som du ska inte ha djur, what so ever!

Där sätter jag punkt, för annars kommer detta gå över till grova personangrepp då detta va bland det värsta jag hört - SKÄMS!!

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Anibaz
0

Hur kan du leva med dig själv? Hur kan du ens tillåta dig själv att ta hand om djurs liv?

Katten bad inte om att komma till dig, DU tog dit den, DU ansvarade för den.

Är detta ett skämt för dig? Värderar du djurens liv överhuvudtaget? Jag förstår inte hur du tänker, men å andra sidan vill jag inte ens veta vad som rör sig i huvudet på dig.

Gud hjälpe mig…

//Inlägg redigerat pga personangrepp

Karmatarerskanise
0

Jag låser tråden eftersom TS inte längre är medlem på iFokus.

Inlägget är låst för nya kommentarer