Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 8231 ggr
amela87
1

Bästa & Sämsta egenskaper

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte på en kul sak häromdagen. På hur folk ser på sin hunds egenskaper/beteenden..

Alla hundar är olika, alla hundar är unika och underbara på sitt egna sätt. Men ingen hund är helt perfekt. Vi älskar våra hundar hur irriterande och operfekta dom än må vara ibland. Så,jag vill veta vad för-nackdelarna era hund/hundar har. Glad

Vad är ni mest stolta över hos er hund och vad skulle ni vilja ändra på eller tona ner lite hos er hund?

Ta gärna med kort på er hund/hundar för att det är alltid kul att se hur hundarna ser ut. Ni kan nämna en eller flera saker.

Jag kan börja.
Jag har en Cavalier valp,på 7 månader

Hennes bästa egenskaper är: Hon är lätt att ha lös, hon är positiv till allt och jätte lätt att träna med.

Hennes sämsta egenskaper är: Om hon sover och hon hör något högt ljud kan hon börja skälla galet. Hon kommer inte överens med alla hundraser.(Inte att hon blir aggresiv utan bara vägrar umgås med vissa och håller sig borta.)

Noa-Nisse
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Positiva:
Hon kan umgås med alla sorters hundar och människor. Hon är lugn, skäller aldrig, charmig och lätt att ha med och att ha och göra med.

negativa:
hon drar i kopplet ibland, hon kan vara dumsnäll, alltså att hon låter folk/barn göra som de vill med henne. hon tycker djupt vatten är läskigt.

Medarbetare på Hundar.ifokus

amela87
0

#1 Haha "dumsnäll" så sött ord. Hon e så himla stilig :D

[Zorita]
1

Seth:

Positiva egenskaper: Är snäll! Han fostrar vår valp och låter henne göra precis vad hon vill med honom, fastän det innebär slitande i hans öron när han sover. Smart, lätt att lära nya saker, älskar både gos och lek. Självständig. Gillar att jobba. Hundparkens "diplomat" då han är riktigt bra på att hantera andra hundar, små som stora.

Negativa egenskaper: Självständig, det är ju både bra och dåligt. Ibland blir man lätt osynlig, men mindre iom att vi jobbar med detta. Envis, det ska vara his way or the highway. Skäller på andra hundar när han är i koppel, särskilt hanar. Stökig, klumpig och lite våldsam när det kommer till lek, både med andra hundar och med oss.

[Zorita]
1

Sigrid:

Positiva egenskaper: Är som ett barn, alltid busig, leker hejvilt och i sin egen lilla värld. Förstår när matte är ledsen, då kommer hon med gos och pussar tills matte blir glad igen. Vet alltid i förväg när husse kommer hem från jobbet.

Negativa egenskaper: Dåligt självförtroende, känner sig lite utanför här hemma och sätter sig i utkanten tills husse förbarmar sig och hämtar henne. Lyssnar dåligt när hon är i sin egen lilla lekvärld.

[Agilityvovven]
0

Zingo, Flatcoated Retriever 9 månader

Positiva egenskaper: Har en av & på knapp, han kan vara hur busig och vild som hellst men även koppla av och ta det lugnt. Väldigt lyhörd och lättlärd.

Negativa egenskaper: Biter sönder saker när han har tråkigt. Snor mat från bord/bänkar, även fast man är närvarande och ser honom.

Fridaaaa
0

**Positivt:
**Livlig, lättlärd. Snäll och trevlig mot alla hon känner.

**Negativt:
**För vaktig. Dåligt självförtroende.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zvintos
0

Grims bästa egenskaper är ibland även hans sämsta, nämligen att han är otroligt glad i folk och väldigt mjuk. Om det är positivt eller negativt beror på situation.

Evis positiva egenskap är främst att hon är väldigt framåt. Hon är dock en riktig liten drama queen i nuläget när hon busar med Grim.

Glömde nämna att båda är av rasen Staffordshire bullterrier.

Anibaz
0

Smilla, Australian Shepherdtik 6 år.

Positiva
Listan kan göras oändlig. Har en väldigt tydlig av&på-knapp, är gudasnäll mot alla, väldigt smart och förståndig, lättlärd, lyhörd, stabil. Alltså det finns så otroligt mycket positiva saker så jag kan sitta här hela dagen och skriva Tungan ute

Negativa
Hon kan låta så in i h*lvete. När hon leker med hundar i sin egen storlek går käften non-stop i början.
Väldigt beskyddande.

[Agilityvovven]
0

Klara, Flatcoated Retriever 3 år
(Obs. Klara har vi bara ägt i 3 dagar, jag utgår från det jag märkt av henne.)

Positiva egenskaper: Lugn, men som Zingo så har hon en på & av knapp. Sitter gärna i knät (lite stor, men det går) och älskar att gosa.

Negativa egenskaper: Skäller när hon hör människor i trapphuset osv, det verkar dock bli mindre och mindre för varje dag som går. Stjäl mat från bord/bänkar om man lämnar det framme.

[hyperiion]
0

Mikksen är en pumi på snart 2 år.

Positiva egenskaper: Han är lättlärd, Väldigt smart, skulle kunna jobba i timmar utan att tappa fokus. Han leker bra ihop med alla hundar oavsätt kön och ålder:) Det finns sjukt mycket mer positiva egenskaper hos honom men man får väl välja ut några:P.

Negativa egenskaper: Han har ett skall som kan väcka döda och göra en tillfälligt döv:P. Han skäller på hundar när han är kopplad och han är osäker med nya människor. Samt har ett agg mot katter.. 

Foto: Sophie Palmgren

LinaK
0

Sigge, jack russell:

Positiva egenskaper: Så himla kärvänlig och rolig mot dom han känner, snäll och lekfull. Kommer bra överens med dom flesta hundarna bara han får hälsa på dom. Gillar katter! Väldigt lugn när det behövs och riktigt mycket go i honom när man vill det. Drar inte efter vilt överhuvudtaget. Lättlärd! Pussig! Orädd (både bra och dåligt)

Negativa egenskaper: Osäker på främlingar, gillar kaniner lite onormalt mycket, han blir som besatt när han ser en kaninbur. Skällig på hundar ibland när han är kopplad. Han kan även jaga upp sig för vissa saker. Kan vara lite väl på när han leker med vissa hundar, men oftast vet han var gränsen går Tungan ute

Algot, bichon havanais:

Positiva egenskaper: Så otroligt snäll, väldigt lätt att ha och göra med. Verkligen en okomplicerad hund. Hänger med på det mesta man gör!
Fungerar bra med alla hundar, gillar katter & smådjur som kaniner och hamstrar. Lekfull, busig, lättlärd & kelig. 

Negativa egenskaper: Lite feg när det gäller vissa saker. Ogillar främlingar. Hatar att bli borstad och badad. Tyvärr lite allmänt morrig.
Lite snuskig ibland när det gäller andra hanhundar eller tikar Tungan ute
--------------------------------------------------------------------

Tillägg: Jag älskar mina hundar oavsett vilka egenskaper dom har, och jag är glad att jag är medveten om att vissa av dom negativa egenskaperna behöver tränas bort. Och det är det vi försöker göra också.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Zabina
0

Positiva egenskaper; Väldigt "vaken" och alert, lättlärd, älskar människor han känner & är lite avvaktande mot okända, fungerar bra med andra hundar (med undantag från hundar som är för "på"), otroligt mysig på morgonen (kan inte tänka mig att vakna upp utan honom vid min sida), lugn inomhus. 

Negativa egenskaper; blir lätt distraherad i stimmiga och nya miljöer, har nära till stressbeteenden, osäker mot barn, lite för vaktig på trädgården, reagerar kraftigt på vissa ljud tex. när man startar gräsklipparen.

thilda-
0

Akillez

Positiva:
Han älskar att bada, är rena livsnjutaren och tar dagen som den kommer, behöver inte mycket hjärngympa för att må bra :)
Han är genom snäll och genom trevlig när det gäller barn.
Fungerar jätte bra att ha honom lös fast han inte kommer helt 100% på inkallning, men pga sin stora vaktinstinkt så går han inte många meter ifrån oss..

Negativa:
han gillar inte andra dominanta hanhundar, han blir lätt frustrerad när han vill så mycket tills han tillsist inte förstår vad jag vill.
han hämtar skor

Patriszija
0

Elwiz

Positivt: Charmig och alla man möter älskar honom och han dom. Lekfull och älskar att lära sig saker, smart och pussglad.

Negativt: Osäker på andra hundar, speciellt hanar. Har väääldigt lätt till skall.

Gibzon

Positivt: Smart och kelen (när han själv vill). Väldigt personlig vilket jag tycker är både positivt och negativt då han inte alltid beter sig som en hund. Gör alltid sitt bästa.

Negativt: Skäller på allt och alla, osäker. Självständig, mer lik en katt i sitt beteende.

provson
0

Tass!

fidojunior
0

Fido

Positivt: Lättlärd även fast han börjar bli gammal, gosig, håller sig alltid nära en när han är lös.

Negativt: Han är skällig speciellt om man står still ute, skäller på människor han inte känner och han är lättstressad.

Junior

Positivt: Väldigt glad och snäll mot människor även om han inte känner dem (till skillnad från Fido), lekfull, håller sig också nära när han är lös, duktig på att hitta gömda saker eller godis, lyssnar bra.

Negativt: Skäller mot vissa stora hundar, blir för uppspelt ibland.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[Ronon-m]
0

Ozzi

Positivt: Underbart charmig och visar sin kärlek. Mycket "humor" asså man skrattar mycket åt honom pga att han är rolig. Duktig på wp. Försöker alltid vara till lags, även om han inte alltid lyckas. Lyhörd och en stor personlighet. Otroligt go mot familjen och dom han litar på.

Negativt: Osäker och aggressiv mot nya hundar och människor. Osäkerheten förstör för honom när han igentligen tycker att någonting är roligt och spännande, asså han vill fram till människan, men vågar inte. Självständig och inte specielt aktiv.

Jag älskar honom något otroligt även om han haft ganska stor problem redan sen vi fick hem honom! Vi har kämpat länge tillsammans genom fördommar och komentarer om att han ska avlivas och varit en farlig hund. Men nu har jag lyckats knäcka nöten och aggressiviteten är påväg bort. Han blir mer och mer glad och börjar sakta men säkert ta steget att gå fram till nya människor för att få en godis.

Min stolthet, min Ozzi :)

[MaestroNestor]
0

Solomon, Bedlingtonterrier, 5 månader

Positivt

Orädd, Social, Gillar allt förutom påverkade människor, Vaktar genom att skälla en gång och konstaterar att jag förstått och slutar sen, lättlärd, envis.

Nackdelar

Han är fortfarande valp vilket medför vissa automatiska problem:)

[hyperiion]
0

#18 grymt söt hund:) Trodde den rasen bara fanns i vitt:O

[MaestroNestor]
0

#19 De finns i blått, creme och brun. Alla blir ljusare i färgen ju äldre de blir. Solomon som är blå, var nästan svart när han föddes och kommer bli väldigt typ ljusgrå. De bruna ser ut som blockchoklad när de föds och blir extremt ljusbruna. Har aldrig sett en creme så vet inte hur de ser ut men det ska finnas:)

Visade en granne din Pumi tidigare idag så nu är vi två i området som vill ha en sån nästa gång:)

[hyperiion]
0

#20 Okej tror bara ja har sätt vita faktiskt dock är de ju ingen ras man ser varje dag:P.

Det tycker ja låter bra:) så kanske man kan lära känna fler pumiägare i framtiden:P

Changrila
0

Jag har två salukis

Wahidah, 3 år.
Bäst: Otroligt(!) lätthanterad, social utan att vara påträngande, rolig att träna med, påhittig, lätt att ha med överallt eftersom hon är vänlig mot alla, orädd och trygg i sig själv. Fungerar ihop med katter, hundar, barn… allt och alla.

Sämst: Jag har slarvat med ensamhetsträningen, så hon går inte att lämna ensam speciellt länge och ensamhetstränar jag inte varje dag så går det inte alls att lämna henne. Hon vill med och leka när jag försvinner…

Zala, 10½ år:
Bäst: Värdig, positiv, älskar att hålla igång fysiskt, lätthanterad, ointresserad av främlingar. Lugn överallt inomhus så länge hon har något mjukt att ligga på. Dessutom är hon den vackraste jag vet :p

Sämst: Osäker på andra hundar och man får jobba massor för att få hundmöten att fungera hyfsat. Rädd för fyrverkerier och en del andra plötsliga ljud eller saker som rör sig snabbt mot henne. Ibland avreagerar hon inte så snabbt som jag skulle önska.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

emmakinnunen
0

Lea - Negativ: svamlig ibland (behöver mogna Tungan ute), Positiv: Hon är jätte social och är extremt uthållig!

Enya - Negativ: Envis! Positiv: Hon blir inte rädd för nått, tryggaste och modigaste hunden jag träffat.

Hundar som jobbar - www.emki.se

ahlbergaren
0

Evald. Sheltie, 2 år

positivt: finns hur mycket som helst egentligen…otroligt rolig och aktiv hund. lättlärd, älskar att jobba med mig.

negativt: lätt till stress, jagar gärna bilar, väldigt reserverad mot främlingar och andra hundar (leker absolut inte med någon han inte känner)

Maja2
0

Kelly, Podengoblandning, ca 5 år.

Positivt: Oerhört tillgiven, kontaktbar, glad, snäll, listan kan göras hur lång som helst

Negativt: Har suttit och funderat en bra stund… hittar ingenting alls faktisk.

Maja2
0

Molly, Ratanero Bodeguero, ca 3 år

positivt: Otroligt glad, snäll, positiv, älskar att vara i centrum, orädd, provar gärna nya saker, lättlärd,

Negativt: Orädd…

Maja2
0

Paddy, Podencoblandning, ca 2.5 år

Positivt: Så otroligt snäll, lugn… positiv, lättlärd, gemytlig, mysig..

Negativt: Skotträdd

[PiercedNymphaea]
0

Hugo 2 år Japanese chin,

Positivt: Sjukt gosig, ligger gärna jämte i soffan eller sängen och sover, glad, charmig, lugn.

Negativt: Svår att träna, drar i kopplet, osäker och skällig mot andra hundar, osäker och morrig mot nya människor, stissig när man går ute oftast, lyssnar inte alltid när man ropar på honom.

Sen har jag bara haft honom i lite mer än 1 månad, är fodervärd. Så vissa egenskaper kanske försvinner.

Maja2
0

#28 … de "egenskaperna" försvinner inte av sig själv… det måste du Träna bort…

[PiercedNymphaea]
0

#29, jo det var det jag menade, formulerade mig fel.

Maja2
0

:)  Lätt hänt att man menar en sak, men det kommer ut lite tokigt i text :) :)

Rebbie
0

#17 vilken otroligt supersöt hund måste jag säga, han är helt bedårande! :) Vad är det för ras?

[Ronon-m]
0

#32 åh tack så mycket! Han är en blandning av Chines crested powderpuff / Pudel. Han är ca 95% powderpuff och 5% Pudel :)

Noa-Nisse
0

#33 tycker också han är otroligt söt :D så fin färg. han ser ut som en riktig hårding med den selen ;)

Medarbetare på Hundar.ifokus

zoolatri
0

Tinka: Negativt: Har selektiv hörsel ibland;) Positivt: Mystant som är väldigt lätt att ha att göra med. Seth: Negativt: tappar lätt fokus, men är ju bara 10 månader. Lägger sig ner och vill inte gå när det blåser… Positivt: alltid glad och väldigt kontaktsökande. Tycker om allt och alla.

Sophie&Segra
0

Ruff, Jack Russell Terrier - 8 mån.

Positivt - Alltid glad och trevlig att ha o göra med. Älskar att träna o samarbeta och ger alltid 100% i allt han gör. Han är envis och har han fått en uppgift så ger han sig inte förens han löst den.
Han är en riktig knähund, samtidigt som han är rätt självständig (hur det nu går ihop, men det gör det haha).
Älskar att bli klappad och pussad på, hantering av alla dess slag är och har aldrig varit något problem. Han älskar folk och barn :)

Negativt - Har lätt att ta till rösten när han vill något, i tid och otid. Har problem med andra hundar och haft sen valptiden då han vart påhoppad. Glömmer lätt bort det där med att i kopplet går man fint ;)
Älskar att frisera tennisbollar - så sånna har vi inga kvar :b

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Sophie&Segra
0

Xoxie, Schäfer - 2 år.

Positivt - Alltid glad, otroligt lätt att ha o göra med. Funkar bra i typ alla miljöer. Tycker om nästan allt och alla, funkar ihop med de flesta hundar hon träffar. Lätt att ta med sig överallt, finner sig snabbt till rätta. Hon är knasig och busig, älskar att leka. Men är samtidigt världens soffpotatis och hon ligger mer än gärna o sover i soffan i flera timmar. Också är hon världens bästa förebild och "storasyster" till lilla Ruff och alla andra valpar hon träffar. Alltid mjuk och försiktig kring mindre och yngre hundar och barn.
Hon är väldigt mån om familjen och vaktar fint när det behövs.

Negativt - Tycker att koppel är en dum uppfinning, och drar gärna i det ;)
Kan lätt "låsa/fixera" sig vid saker, tex bollar, hundar på långt avstånd - med andra ord, saker som för henne betyder "stress" och uppvarvning. 
Också är hon inte viltsäker :b

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Chilli10
0

Chilli, America Staffordshire Terrier. 1 år.

Positivt - nyfiken, lyhörd, kontaktsökande, lugn inomhus & aktiv utomhus, otroligt kelsjuk, blir superduperglad när hon träffar människor/hundar hon tycker mycket om, går ihop med nästan alla hundar

Negativt - osäker på nya människor och för osäker i många situationer innan hon blir "varm i kläderna" vilket även gör att hon har svårt att koppla av i vissa lägen, för vaktig

Älskar henne enormt mycket, och vi jobbar vidare på det som behöver bli bättre. :)

[Ronon-m]
0

#34 Tackar! Håller helt med er, hehe :)

Jaa han är en riktig hårding också :D

[Ametisth]
0

GAIA- basenji 19 månader tik

Positivt: Lekfull, oftast glad och positiv, kelen, otroligt social (för att vara basenji), trevligt lynne, går bra ihop med andra hundar.

Negativt: ALLT ska vara på hennes villkor (iof typiskt för basenji)

AMOR-Whippetkorsning(?) 15 månader hane

Positivt: Positiv, lekfull, trevlig, oerhört kelen, går fint i kopplet, uppmärksam, gör vad som helst för godis:)

Negativt: Stjäler mat från bord/diskbänk, ligger i soffan fast han inte får, öppnar dörren in till tv-rummet på nätterna o lägger sig i soffan, Blir EXTREMT glad när man möter hundar ute (skäller, hoppar, drar), hoppar på folk (mycket)

Amor har ännu mycket att lära då jag precis tagit över honom från ett ställe med 0 regler. Han blir bättre för var dag :)

KungArthur
0

Arthur snart 2 år

Posetivt.
sjukt tålig i all hantering,  Charmig och får dom allra flesta på fall. Allmänt trevlig att vara med. Går med på allt.

Negativt
Löjligt mammig. Skäller när jag lämmnar honom. Lite överdrivit vacktig.

Älskar honom för allt i världen sjukt underbar hund att vara med. Ibland för snäll för sitt bästa.