Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1283 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Någon med terrier..?

Som kan berätta om hur den är att ha i vardagen såväl som i tränings- eller tävlingssituationer? Skriv gärna vilken sorts terrier ni har också eftersom alla givetvis inte är helt lika!

Exempelfrågor: Kan den gå lös? Lyssnar den bra om ni släpper den i skog och mark? Är den "mysig"? Förig? Går den bra inom någon särskild tävlingsgren? Hur är den tillsammans med andra hundar? Vad innebär ordet "envis" rent praktiskt för er? Är den svår att träna? Andra positiva eller negativa attribut?

Är småsugen på manchesterterrier/english toy terrier men vet inte riktigt om jag hade orkat med det typiska terriertemperamentet.. Är dock jättenyfiken!

LinaK
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu svarar jag utifrån hur min jack russell terrier är;

Sigge kan jag släppa lös i skog och mark, han går max 10 meter ifrån mig. Han lyssnar väldigt bra och kommer alltid på inkallning. Detta är såklart en träningsfråga oavsett vilken typ av hund man köper.

Han är mycket kelig och mysig och vill gärna ligga tätt intill en, sitter gärna i knät och är väldigt pussig.

Vi håller på lite med lydnad och rallylydnad, vilket vi tränar mest och det är han mycket duktig på. Vi har även testat agility som passar honom ypperligt då han är orädd och snabb. 
Väldigt samarbetsvillig och jobbar gärna och lär sig nya saker. Han är väldigt lättlärd, man behöver inte repetera många gånger innan han förstår vad han ska göra. Sen blir han ju lätt väldigt ivrig och kan göra fel pga det eller att jag är otydlig.

Sigge går ihop med dom flesta hundarna, vissa hundar kan tycka att han är lite för på, så jag ser han helt leka med lite större hundar eller lite mer tåliga småhundar Glad Men förra veckan lekte han med en liten valp och han anpassade sin lek efter valpen och var väldigt försiktig.

Alltså det här typiska terrierbeteendet ser jag som något positivt, en terrier ska vara envis och inte vika sig för lätt. Går det inte som planerat den första gången så testar vi väl en gång till Tungan ute 

Jag tycker du borde ta kontakt med några uppfödare inom den rasen du är intresserad av och höra vad deras beskrivning på rasen är.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Maja2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har en Ratonero Bodeguero, som är ca 3 år gammal. Hon är lättlärd, yster, blir väldigt ivrig när man tränar. Jag tränar agility med henne, och hon är orädd och snabb.

Det här med att kunna ha hunden lös, hur den fungerar med andra hundar, vilka grenar de fungerar med, om de är mysiga och föriga… det har med individ samt uppfostran att göra, inte om det är en terrier eller ej.

jollycox
0

Vi har tre irish softcoated wheaten terrier + en valp som inte ska bo kvar här. Ena tiken kan man ha lös utan problem, hon lyssnar jättebra. Även hanen håller sig nära och lyssnar, kommer det något djur tror jag dock att han skulle vara svårare att stanna. Den andra tiken går inte lika bra, hon springer gärna och hälsar om det kommer någon och ser hon något djur så springer hon dit. Valpen håller sig nära.

Dom är mysiga och vill vara nära en ofta, hanen sitter gärna i knä och ena tiken älskar att mysa, ligger nära en i soffan, och hon hälsar med pussar. :P Valpen kräver nästan att man ska mysa en stund varje dag.
Ena tiken har LP1 och hon gillar lydnad men det tycker inte dom andra är så kul, dom älskar agiliy allihop, och att spåra, fast klöven kan vara lite läskig. :P
Båda tikarna går rätt bra med andra hundar, dom kan vara lite griniga om den andra hunden är för på.

Dom är envisa tex att dom promt SKA till ett ställe och lukta, hoppar dom upp i sängen och man ber dom gå ner så är dom snart uppe igen och man får be dom gå ner flera gånger.
Träning kan jag inte riktigt svara på då det inte är jag som står för den mesta träningen av hundarna och jag har som inte tränat någon annan ras heller.
Något som terrierägare brukar säga är 'man har inte tränat hund förrän man har tränat en terrier'.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

TeamSydney
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en Jackrussell tik på 1½år :)

Kan den gå lös?

Alltid överallt!

Lyssnar den bra om ni släpper den i skog och mark?

ALLTID!

Är den "mysig"?

VÄLDIGT Haha!

Förig?

Vet inte vad det betyder hehe

Går den bra inom någon särskild tävlingsgren?

Tog precis ett SM brons på Ungdoms SM i agility

Hur är den tillsammans med andra hundar?

Hon ÄLSKAR alla andra hundar, de kan ofta bli irriterande eftersom hon blir för glad!

Vad innebär ordet "envis" rent praktiskt för er?

Hon är envis.. men vi har valt att använda det envisa som en positiv sak, tex att vilja lära och ha tålamod och alltid lyckas!

Är den svår att träna?

Lättaste hunden jag NÅGONSIN tränat, lär sig på 10 min!

Lärde sig att gå på frambenen på 20 min liksom..

Andra positiva eller negativa attribut?

Jag kan nästan inte se något negativt med min terrier.

klart de är "ettriga" och så men jag tycker abra det är gulligt, haha!

Här är hon :)

Min blogg:http://enrusselsdagar.blogg.se

Medarbetare Jack Russell Terrier

Youtube Kanalen

Copyright på alla bilder!