Hur varmt i fjällen nu?
Såg att nån varit ute och vandrat med hund i fjällen.
Hur varmt är det i fjällen på sommaren?
Mycket myggor har jag förstått men det är väl mest på kvällen?
Hur är det med fästingar finns de där?
Och var börjar fjällen egentligen, är det vid sälen eller högre upp?
Finns det fästingar i sälen??
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fästingar finns väl överallt i hela landet, även i stockholm innestad…
Hoppas du får bra svar på de andra frågorna 
Medarbetare på Hundar.ifokus
Min sambo vandrade i fjällen för några veckor sedan, vet inte hur varmt det är nu där. Ni får kolla på väderprognosen, skiner solen så brukar det vara varmt även där uppe. Det är ju lite blåsigt och vädret kan variera kraftigt, från skinande sol till regn och rusk.
Där dom vandrade (Kungsleden) var det inte mycket myggor utan det var mer bromsar på dagarna. Visst fanns det mygg, men inte så farligt där uppe i och med blåsten.
Fästingar hittade vi inga alls där uppe på våra hundar, så jag tror inte dom finns där faktiskt. Är inte helt säker dock.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Tja rent teoretiskt är ju ett fjäll ett berg vars topp ligger över trädgränsen (ca 1200 möh tror jag) tror att sälen kan vara det södraste… Och sen idre osv. MEN allt ovanför (norr om) är ju inte fjäll… Lule är tex platt som en pannkaka :-)
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Jag var på en dagstur i fjällen i söndags. Vi gick Låkta-Trollsjön (Rissajaure) tur och retur. Vi hade perfekt vandrarväder hela dagen, mestadels mulet men ändå lite sol och ca 15grader varmt.
Vi hade inte mycket mygg alls, det var endel i skogen men så fort man kom upp på fjället var det i princip myggfritt. :) Har aldrig träffat på en fästig i fjällen, är ytterst tveksam om de finns där!
#1 Nej, nej. Det finns knappt fästingar här där jag bor och de har börjat komma hit först de senast 2-4-åren.
Annars tycker jag Lina i #2 gav ett väldigt bra svar.
Mygg brukar vara värst kring stillastående vatten.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar