Mammig valp och ensamträning
Hej igen :)
Nu börjar vår lappiskille växa till sig(blev 4 månader iförrgår) och han verkar bli mer och mer mammig iochmed att jag är den som han är med hela dagarna och aktiverar honom ute med träning och så. Nu börjar det kännas lite jobbigt, då han följer efter mig så fort jag reser mig upp och går ut i köket eller liknande. Vi har tränat på att han ska vara relativt passiv under dagen då jag pluggar på distans och det är han jätteduktig på. Vi brukar gå ut och busa/träna/leka morgon och kväll så han håller sig på en lagom nivå under dagen och kan slappna av.
Men ensamträningen är svår.. även om sambon är hemma så skäller Yoshi som en galning tills jag kommer hem igen, och sambon kan inte få tyst på honom och blir bara arg :/
Yoshi är så fruktansvärt envis så det är svårt att vänta med att gå in till honom tills han ska sluta skälla, för han kan hålla på att skälla i en halvtimme minst.. Ju mer han skäller ju mer hör man att det låter mer panikartat :/
Ska jag tillägga att vi bor i lägenhet.. svårt att låta honom hållas i en halvtimme. Jag misstänker att han inte känner sig trygg utan mig då skallet låter väldigt osäkert och så gnyr han.
Nyss testade jag att sätta upp en grind så han inte kunde följa med mig in i vardagsrummet och han blev som tokig. Till slut gav han upp och lade sig ner. Men fixeringen vid ytterdörren består..
Jag är beredd att ensamträningen kommer ta tid, och det är helt ok för jag kommer fortsätta plugga hemma under 2 år. Men det vore skönt att kunna lämna lägenheten även lite på dagarna då Yoshi kan vara med sambon som sover(jobbar natt). Det fungerade ok förr, då han var kanske 10-11 veckor, men inte längre som sagt.
Jag har testat att trötta ut honom både fysiskt och psykiskt med lite bus ute och lite hjärngympa och sen gett honom gott att tugga på men det glöms bort direkt när matte går.
Någon som har några bra tips?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jättesött namn :)