Mammig valp och ensamträning
Hej igen :)
Nu börjar vår lappiskille växa till sig(blev 4 månader iförrgår) och han verkar bli mer och mer mammig iochmed att jag är den som han är med hela dagarna och aktiverar honom ute med träning och så. Nu börjar det kännas lite jobbigt, då han följer efter mig så fort jag reser mig upp och går ut i köket eller liknande. Vi har tränat på att han ska vara relativt passiv under dagen då jag pluggar på distans och det är han jätteduktig på. Vi brukar gå ut och busa/träna/leka morgon och kväll så han håller sig på en lagom nivå under dagen och kan slappna av.
Men ensamträningen är svår.. även om sambon är hemma så skäller Yoshi som en galning tills jag kommer hem igen, och sambon kan inte få tyst på honom och blir bara arg :/
Yoshi är så fruktansvärt envis så det är svårt att vänta med att gå in till honom tills han ska sluta skälla, för han kan hålla på att skälla i en halvtimme minst.. Ju mer han skäller ju mer hör man att det låter mer panikartat :/
Ska jag tillägga att vi bor i lägenhet.. svårt att låta honom hållas i en halvtimme. Jag misstänker att han inte känner sig trygg utan mig då skallet låter väldigt osäkert och så gnyr han.
Nyss testade jag att sätta upp en grind så han inte kunde följa med mig in i vardagsrummet och han blev som tokig. Till slut gav han upp och lade sig ner. Men fixeringen vid ytterdörren består..
Jag är beredd att ensamträningen kommer ta tid, och det är helt ok för jag kommer fortsätta plugga hemma under 2 år. Men det vore skönt att kunna lämna lägenheten även lite på dagarna då Yoshi kan vara med sambon som sover(jobbar natt). Det fungerade ok förr, då han var kanske 10-11 veckor, men inte längre som sagt.
Jag har testat att trötta ut honom både fysiskt och psykiskt med lite bus ute och lite hjärngympa och sen gett honom gott att tugga på men det glöms bort direkt när matte går.
Någon som har några bra tips?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jättesött namn :)
Kan det kanske vara så att iom att du gör allt med honom så blir det jobbigt för honom att bli lämnad av dig. Kanske vore det en bra idé att din sambo aktiverar honom (av det du skrev så verkade det som att du gör det mesta) tex går ut o kissar honom, busar, leker, myser osv. Så att han får en bättre relation till din sambo, så att det inte spelar någon större roll för Yoshi att du inte är hemma.
Det var en tanke från mig att det skulle kunna vara så eller ngt liknande.
När pappa och hans fru köpte sin förra valp var frun hemma första 2 veckorna, de små promenaderna mm gick jättebra. Sedan var det pappas tur att vara hemma med valpen, då ville han inte alls hänga med när de skulle ut o kissa utan sprang bara in. Till slut gick det dock mkt bättre ^^
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
jag var arbetslös när vi skaffa chanel och likaså Enja det vart jag som tog hela ansvaret att gå med dom,träna dom ja allt var jag som styrde. Vad fick man? jo en mammig hund. Jag fick sen pratikplats o sen sommarjaobb o förhoppningsvis kommer jag fortsätta. Det vart så att de andra fick kliva in att bli delaktiga vi har tyvärr bara kvar 1 hund nu, men hon var jätte mattig o nu är det inte alls så visst är hon skitglad när man kommer hem osv men ja alla andra duger ju lika bra att hänga på när man ska gå promenad osv. Det är bara ta ett steg tillbaka o bjuda in resten av familjen att bli delaktig de klarar det lika bra som du :) Jag står ännu får kurser o den träningen men vardagsträning för även min man, de är ett riktigt bra team med :) Dottern kör trix o lite annat sonen han går bara promenad då han inte är intresserad av annat än det o leka med henne :)
Ja, jag tror nog att husse och Yoshi får jobba på sin relation :) Det jobbiga är att husse inte är såå intresserad av att träna och liknande och blir trött och småsur om Yoshi bits och busar för mycket :/
3, be han leka annars med valpen det hjälper massor och även belöna med gottis o lek. Behöver itne vara träning. Men liten valppromenad är ju inte helt fel. Sen ska han sluta upp o vara så grinig det vinner han inget på ni har skaffat valp o då får dom allt ta o kliva in o hjälpa till. Vill han itne ha bra relation? låter knivigt att man skaffar hund o sen inte kan ta valpbus på bra sätt. Vi fick kämpa med valpbus oxå bus i kopplet löste jag med "inte se" det gjorde att enja tröttna på busa i kopplet gav ingen dragkamp tvärtom man stog bara stilla o en matte/husse som inte drog :) Sen gav vi henne något o bära det har hon än idag då är det på väg hem hon gärna vill bära något :)