Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 34061 ggr
[Nalle-]
0

Mellanpudel

Vad har ni för erfarenheter av mellanpudeln? :) Har pratat med ett helt gäng uppfödare och ägare redan, och blir mer och mer säker på att mellanpudeln är "min ras". Men det kan bli intressant att höra vad ni har att säga.

Maddepadde
0

Har lite svårt att bestämma mig för vad jag tycker om rasen. Jag har träffat några - i mitt tycke - skitballa pudlar med otroligt mycket driv och motor i, och sen har jag träffat några andra - i mitt tycke - riktigt tråkiga mellanpudlar som inte passar för annat än att ligga i soffan och gå promenader. Har dock inte träffat någon Pudel som jag tyckt om helt och hållet mentalt, det har varit ganska mycket stress, skällighet och rädslor hos de mellanpudlar - och pudlar över lag - som jag träffat.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

[ElisiaJohansson]
2

Håller med #1 lite, jag har träffat antingen helt underbara pudlar som samarbeter med ägaren utan knappt belöning, belöningen för dom är själva arbetet. Dock har jag träffat en del riktigt tjuriga, riktigt menar jag då, som morrar så fort matte tar i halsbandet och ska gå ut. Men de finns nog mellanting oxå :)

[Nalle-]
0

Av vad jag har förstått så är det är väldigt viktigt att välja en från en bra uppfödare som avlar på bra temperament och självklart aktivera sin Pudel mycket.

[ElisiaJohansson]
0

#3 Absolut, de är alltid viktigt!

[Nalle-]
1

#4, Sjävlklart! Av vad jag har fått höra hamnar ofta pudlar hos människor där de bara får bli "soffhundar", och det är verkligen inte en sån hund… :)

EmmaVarg
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har en mellanpudel^^ :p

dom är väldikt aktiva, LÄTTLÄRDA och hänger med på det mesta xd älskar att springa och bli gosad med..  vissa kan vara osäkra på hundar dom inte känner (min hund är det, + 3-4 andra pudlar jag känner)  dom är lugna och stabila.. ja kommer inte på mer att skriva :p

och vissst jag vet att alla hundar blir olika beroende på hur dom uppfostras osv men det jag skrev är hur min hund och pudlar jag känner är.

[Nalle-]
1

#6, Vilken goding du har! Kyss

[Hilo]
0

Som många kanske vet är Pudel något jag håller mig borta ifrån. Dock kan jag säga att de mellanpudlar - en liten skara - jag träffat inte vart så toktiga.
En bekant har en tik som lekte mycket med vår förra hund bl.a.
Mellenpudel för mig, är väl lite som kungspudeln (storpudel) - En helt okej Pudel i temperamentet.. klart det finns undantag, men det gör det ju alltid Glad

Tangotime
0

Jag har haft storpudel och har nu toy och dvärg. Mellanpudeln ser jag som tråkig utan någon större personlighet. Men det är min egna erfarenhet. Vill du ha Pudel tycker jag du ska sattsa på dvärg. Dom är roliga hundar med en enorm personlighet. Skälliga, nja endel är det andra inte. Mycket hänger nog på ägaren. Rädslor, ja vissa linjer ska man passa sig ifrån. Särskillt dom med mycket aprikost bakåt och amerikanskt. Stressen är storpudelns dilemma.

Tina-A
1

Mellanpudeln tycker jag är en perfekt ras om du vill aktivera din hund mycket. Den är i bra storlek för det mesta, inte för stor och inte för liten, otroligt lättlärd - top 3 smartaste hundrasen enligt många listor, väldigt sammarbetsvillig, rolig, blir väldigt fäst vid sin ägare (trogen följeslagare) och underbara på många sätt :)

Dock finns det ju vissa saker som är svårare/jobbigare med pudlar. Den främsta orsaken till att pudelägare söker sig till privat hjälp från diverse instruktörer är för att deras Pudel har svårt att vara ensam. Pudlar blir väldigt fästa vid sina ägare och de flesta pudlar hatar att vara själva. Men med mycket träning på RÄTT sätt från början så funkar det :)
Sen är det ju en del pälsvård som man måste vara medveten om och beredd på.

Men mellanpudel är helt klart en underbar ras :)

Slänger in en video på min hund Oliver och lite trick han kan (finns en Dog tricks II också, och ska snart slänga upp en Dog tricks III…).

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Nalle-]
0

#8, Håller med dig, tycker både mellan och storpudel verkar ha väldigt bra temperament, iaf om de kommer från bra uppfödare :) Storpudlarna tycker jag egentligen verkar mest stabila, men jag tror inte jag kommer orka med en så stor hund. Däremot dvärg och toy har jag lite svårare för, haha.

#9, Som sagt gillar jag inte riktigt de mindre varianterna. Tycker de verkar spattiga och hoppiga, som många andra små raser. Mellanpudeln är en ganska perfekt storlek för mig. Håller inte alls med om att mellanpudeln verkar tråkig (iaf inte de jag träffat), tror det beror med på hunden än på storleken.. :)

#10, Det du skriver stämmer verkligen överens med vad jag har hört av de flesta uppfödare av rasen! :) Mellanpudeln har precis de egenskaper som jag söker hos en hund… ^^
Det har jag faktiskt inte hört något om, att de har svårt att bli lämnade ensam. Men det tror jag säkert jag kan lösa med min blivande hund :) Min nuvarande var också väldigt svår att lämna ensam, men nu går det hur bra som helst.
Vilken duktig vovve du har! Ska helt klart kolla in Dog tricks II och III också när du hunnit lägga ut den :D Otroligt söt var han också.

Taci
3

#10, blir bara nyfiken på källorna till att det är den tredje smartaste hundrasen? Har du någon länk? :)

[Hilo]
0

#11 Dvärg och toy klarar jag bara inte med.. Det är hundar jag beklagar mig över.. Det senaste är väl grannens dvärg.. Helt sanslös hund, men där hjälper ägarna inte direkt till.. Dock har jag träffat massor med dvärg som bott med andra raser utan problem. Ägarna är vana hundägare m.m. men de får inga fasoner på pudeln.

En bekants granne har två stora dobermann, en schäfer och en Pudel.
Dobisarna, och schäfern är klockrena! Inga problem alls, men pudeln har redan ett långt register..
Där är min erfarenhet att det tydligen inte bara hänger på ägaren…

[Nalle-]
2

#13, Min ena granne har också en dvärgpudel, en skällig, hoppig, dragig och dominant liten sak. Men där beror det iaf mycket på ägaren skulle jag tro… En annan granne har en dvärgpudel/chinese crested blandning som är ännu värre (där är det också ägarens fel).

Självklart behöver det inte alltid bero på ägaren, men jag står nog fast vid att det för det mesta är så.

[Hilo]
0

#14 Ja, det tror jag också, även om i vissa fall måste det finnas undantag.
Jag vägrar tro att folk som klarar av skarpa raser som malinois, dobermnn, rottweiler inte klarar av en Pudel, som sägs vara lättlärd, arbetsvillig och ivrig att lära sig saker..

[Nalle-]
0

#15, Helt klart finns det undantag, säkert flera stycken. Eftersom att pudeln är så vanlig så måste det ju också finnas fler individer som inte är så trevliga. Och tyvärr avlar ju många pudelkennlar på pudelns utséende och att de ska vara snygga i ringen än på deras temperament…

SparklingTindra
0

#12 Här finns en lista. =) http://www.aftonbladet.se/nyheter/article86527.ab Men där är pudeln på 2:a plats.

Tina-A
0

#12: Alltid när man hittar en lista brukar pudeln vara ungefär på 3e plats, finns lite överallt :) Och #17 hittade ju också en lista, men med pudeln som 2a. Så den ligger där någonstans. En jätteintelligent ras verkligen!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

svampi
0

Jag älskar pudlar i alla storleker! Har inte haft Pudel själv men har tagit hand om morfars pudlar, och han har haft alla storlekar.

Toypudlar och dvärgpudlar är väldigt lika i sättet tycker jag, spralliga, goa och trogna till sin ägare. Även väldigt smarta. Men om man inte uppfostrar dem på rätt sätt, så tar de över hela huset. Lite skälliga  är de också, om man inte säger till dem att inte skälla.

Mellan och storpudlar är, tycker jag, helt underbara. Smarta, trogna, mysiga och gillar att aktiveras. Det vikiga med pudlar är att man ger dem utmaningar och stimulerar dem. Inte bara lugna promenader och mys i soffan.

[Nalle-]
0

#19, Vad roligt! :D Du nämner samma saker om mellanpudlar som jag hört tidigare. Vad bra att många verkar ha samma uppfattning! :) Det är nämligen precis en sådan hund jag söker. Är inte heller ute efter enbart en "myshund" som jag har nu, vill jobba mycket med den också.

[Nalle-]
0

Hittade igen den här gamla tråden, är fortfarande helt säker på att min nästa hund kommer bli en PudelGlad
Men jag undrar, hur mycket skiljer sig mellanpudeln och storpudeln i temperament och aktiverings/motionsbehov?

[Forest]
0

21, Skulle jag välja av mellan o storpudel är det mellan. Jag har träffat många som är aktiva med sina storpudlar men så tycker jag de är lite väl mycket studs i de tar tid för dom att växa i sin kropp och är ofta runt 3 år så planar de av. men givetvis är det uppfostran men de jag träffar är aktiva bra ägare Flört mer päls mer att sköta oxå. Jag har dvärgpudel o uppfödaren har mellanpudel hane som jag bara älskar han är bara för go den grabben :) idag är han 9 år och tvälade SM i agillity med andra ord en aktiv hund trots 9 år. Är uppfäxt med mellanpudel o därmed vart jag pudelälskare som liten. Sen anser inte jag att pälsvården är så himmla krävande som många varnar för :) Det tar mig ca 1 tim i veckan o göra min tjej fin varannan vecka badas hon därmed fönas hon med o det tar lite mer tid. Flört

[Nalle-]
0

Tack för svar! 
Jag tror också att mellanpudeln egentligen är det ultimata för mig, jag kommer att hinna flytta in till stan innan jag kan skaffa hund nästa gång och då passar det väldigt mycket bättre med en mindre variant som man kan ta med sig överallt. Dessutom känns det skönt att ha en lite lugnare hund, även om jag vet att det är mycket ös i alla pudelvarianterna. Flört
Pälsvården är ingenting som skrämmer mig, min nuvarandre hund kräver också mycket pälsvård så jag är van.
Trimmar du din Pudel själv? Vad använder du sig av då i så fall? Glad

[Forest]
0

23, klipper gör uppfödaren men jag underhåller nos,hals,rumpa/svans/lite mage då det ska trimmas ner och tassarna rakar jag. Jag ska lära mig klippa det har jag gett mig fanken på :) itne bara raka av utan klippa så Enja kan se fin ut fast lite kortare päls med. Flört Jag har trimmer Oster A5 men väntar hem en mindre trimmer oxå för lättare raka ner tassar.

Noa-Nisse
0

Pudeln ligger mig väldigt varmt om hjärtat. De är ju som många säger så otroligt lättlärda, i klass med bordercollien.

Timmie min mamma och pappas hund är så himla go. Jag vet inte om han sticker ut från mängden men han är väldigt tyst av sig. Ända gången han säller är när det knackar på dörren.

Han är lugn och älskar att vara med överallt!! Att vara ute och gå i 6 timmar plus en massa aktivering med hjärnan och agilityträning i en bra stund ställer han mer än gärna upp på. likadant att bara ta en slappedag hemma i soffan också.

Pudeln är den perfekta hunden enligt mig, så himla mångsidig och sprallig.

Timmie är reggad som dvärg men landade precis på mellanpudelns mått.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Noa-Nisse
0

Några av timmies många många trixs :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Forest]
0

25 mycket bra skrivet om rasen. Jag kan säga att jag anser dom inte rent sälskapshundar pga de faktist kräver aktervering för att må bra. Annars får man en skällig ättrig hund som blir jobbig. Det är dessa många har tyvärr mött o anser Pudel som gläffsig jobbig rädd hund som biter barn osv

[Nalle-]
0

#25, Tack! Pudeln låter helt perfekt i mina öron Glad Kan knappt vänta tills jag har möjlighet att skaffa hund nästa gång!

#27, Jag känner igen det där, som jag skrivit tidigare i tråden har jag träffat flera pudlar som är hoppiga, skälliga och riktigt jobbiga. Men då är jag säker på att ägarna ligger bakom (för få promenader och lite aktivering).

[Forest]
0

14 Hilo :) Min lilla dvärpudel hade du säkert gillat hon är sprallig glad liten hund men kan oxå softa, fattar hundspråk snabbt o är inte jävlig. Skäller inte mot hundar föruton när hon leker då är det glädje att bli jagad för det är ju grymt kul o kuta ifrån alla andra, lyckas hon inte med det så är det snabba svängar så har hon lurat av dom en bra bit igen :) Men jag fårstår vad du menar, jag har mött flera mindre roliga pudlar med. Men jag anser inte det är rasen alla gånger ofta ligger avel bakom och sen är det uppfödaren samt ägaren som skapar hunden. Man bör välja en bra uppfödare som tänker friskt o ser mer på den arbetande pudeln än bara utställing sen ska man föda upp den o skaffa bra köpare med. Flört

[Nalle-]
0

#29, Precis så tänker jag också! Har svårt att tro att det är hundens fel, även fast det säkert finns undantag. Din lilla tjej låter helt underbar, men dvärgpudeln känns ändå för liten för mig. Glad

[Forest]
0

30 Jo dvärg är inte så stora, vi är lite småhundsägare och det är bra för då ser inte min man att "hunden är för stor med" utan han vill gärna ha hund nr 2 men det blir inte än.

[Nalle-]
0

#31, Haha, det lät ju super! Men jag tycker mellanpudeln verkar vara perfekt i storlek, lite större än småhundarna men ändå så pass liten att de är lätta att ta med överallt Glad

[Forest]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

uppfödaren har en mellanpudel en hane han är lite ovanlig men åh så himmla go. hela våran familj gillar honom dottern är helt frälst i Chess som han heter, de brukar ha väldigt roligt dom två när hon är med till uppfödaren. Hon åker dit för träffa honom Glad

[Nalle-]
0

#33, Vad fin han är! Glad

Ketang
0

Jag har haft Pudel i många år och tycker ju givetvis om rasen! Men som många andra har sagt så måste man vara jätte noga med uppfödaren. Jag ska inte säga många, men det finns hen hel del uppfödare som inte är så seriösa som man hade önskat vad gäller mentalitet och hälsa. Så kolla upp linjer, prata med uppfödarens andra valpköpare och andra som har hundar från samma linjer. Kolla på utställningar hur hundarna är när dommaren tar i dom och hur dom verkar må i den stressiga miljö en utställning är.

Det du ska se upp med är PRA, SA, Addison, Legpertes, Patella luxation.Är inte säker på hur det är med just SA och Adisson på mellan, men på storpudeln finns det så det kan ju vara bra att kolla upp hur det är på mellan.

Sen var det någon som skrev att dom är lättlärda och det är ju jätte bra. Men dom lär sig även dåliga saker väldigt snabbt ;-)

[Forest]
0

35, Så sant så, många uppfödare är inte alls så seriösa på avla fram friska sunda hundar. Ska inte säga men jag har ett par jag inte ser åt alls har träffat flera st valpköpare o de har bara köpt o tänkt SKK reggad med stamtavla=bra köp. Så ts vad du än skaffar kolla upp gärna tidigare valpköpare hör med andra uppfödare. Ta inte första bästa uppfödare.

[Nalle-]
0

#35 & #36, Tack för varningen! Det ska jag verkligen komma ihåg, att kolla upp uppfödarna ordentligt innan och höra med tidigare valpköpare. Tråkigt att det verkar finnas så många dåliga uppfödare av rasen! Vad avlar dom på? Agressiva djur? Eller sjuka?

Så vitt jag vet är det bara två mellanpudel uppfödare som röntgar höfterna på sina avelsdjur, dessa har jag varit i kontakt med och tycker de verkar väldigt bra. Ska inte dra upp några namn i tråden eller så, men jag tyckte det verkade bra.

[Nalle-]
0

En tanke, skulle det vara något att köpa en unghund (kring ett/två år) i stället för att köpa en valp? Flera av mina vänner har valpar nu och visst verkar det mysigt, men ärligt talat är jag alltid lika glad över att komma hem till min vuxna hund. Men då ska hunden självklart ha en ordentlig grund och inte vara någon "problemhund". Det skulle dessutom vara bra för min allergi, eftersom jag är allergisk mot valpar oavsett ras.

Men vad tror ni? Skulle det vara någonting, eller är det bara en dum idé?

[Forest]
0

38 jag hade gärna köpt omplaceringshund om den kom från bra hem innan, eller unghund.  Det finns uppföddare som saprar valp men sen går det inte så bra på utställning lr den blir inte riktigt vad de hoppas på, kanske den inte passar in i deras kennel mm. Ser inga problem alls att ta sån hund. Jag hade någ haft den på prov iaf 1 mån för att se, dok tar det tid innan den blommar ut till sitt rätta jag :) men iaf då har man tid o känna iaf.           Detta med att få/bara 2 uppfödare rönkar höfter/armbågar kan väl inte stämma att det bara är 2 st? min uppfödare rönkar dvärgpudel o det är inget krav på det pga storleken men hon anser att bra avel ska vara fullt friska oavsett storleken.

[Nalle-]
0

#39, Det låter bra! Jag är inte ett dugg intresserad av utställning, så att hålla ögonen öppna efter en vuxen hund som säljs pga det känns som en bra lösning. Jag vet att jag i så fall får räkna med att det tar lite längre tid för hunden att göra sig hemmastadd och att den säkert kan ha vissa problembetéenden (om den kommer från djurskyddet tex) men i stället är den rumsren och förhoppningsvis kan den redan vissa grunder.

Jag har ingen aning om det verkligen är så! Hörde det av en person någon gång, men jag kan ha uppfattat det fel i så fall. :)