Duktig ensam men inte bland andra!?
Det så här att när jag är ute och går med Klenod själv, bara jag och hon så är hon så himla duktig. Hon drar inte i kopplet, hon skäller ALDRIG, hon tittar knappt på andra hundar om jag säger till henne. Om jag inte säger till henne så kan hon titta jättemycket men inte mer än så liksom.
MEN! Och det är ett stort "Men". När jag är ute och går med vissa kompisar som har hund som inte är så uppfostrade som de borde vara, så liksom hänger Klenod ibland (ganska ofta) med och gör likadant. Det är precis som om hon faller för något sorts grupptryck?! Om min kompis hund skäller på en förbigående hund så kan klenod också börja skälla, dra som attans i kopplet och vill fram dit till varje pris!! Hon är jätteglad och bjuder upp till lek hela tiden då liksom.
Men jag gillar inte det beteendet alls :S Har ni några tips på hur jag ska bära mig åt?
Medarbetare på Hundar.ifokus
Sätter ett tassavtryck här! Då Hugo blir precis likadan…
Hur har du tränat henne att bete sig som du vill när ni är ute själva?
Jag skulle börja med att träna på samma sätt när ni är ute med kompisar.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
"Som inte är så uppfostrade som de borde vara"
Anar jag lite "Mitt barn och andras ungar" över det hela 
Gör din hund något du tycker är olämpligt så måste det vara den andre hundes fel för din hund är ofelbar. Har en lillasyster med liknande tankegång, hennes hund stormskäller, men det gör den enligt henne bara för att kompisens ouppfostrade hund lärt den det.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 eerhm?! nej. Vart någonstans ser du att jag har skrivit att det är den andra hundens/ägarens fel? Hade jag tyckt att min hund är "ofelbar" som du så fint säger så hade jag väl inte skapat denna tråden och bett om hjälp för att min hund inte uppför sig som jag vill när hon är bland andra väldigt exalterade hundar och i min mening ouppfostrade. Att Klenod hänger med och gör likadant är lika ouppfostrat!!!???
#2 Jo jag har tränat mycket på koppeldragande med henne själv och kontakt med mig när jag möter andra hundar. Och det fungerar galant nu, helt utan godis! Jag har börjat att ta med godis när vi är ute tsm med kompisen men känner liksom som att hon är duktig precis då när man tränar med godiset. Sen efter kan hon liksom självmant "släppa på tyglarna"
#3 Nu var du onödigt hård tycker jag. Uppfattar det inte alls som att TS försöker lägga någon skuld på andra hundar eller andra hundars ägare.
#4 Du kanske kan träna tillsammans med någon eller några kompisar? Att ni går någonstans där ni vet att ni kommer möta många andra hundar och sedan kan träna era hundar i den situationen. Det är ju många gånger så här med hundar, de kan en sak perfekt tror man men så kommer det en ny situation då de helt plötsligt verkar glömt allt. Då är det bara att träna stenhårt i den situationen.
#5, fast _"Gör din hund något du tycker är olämpligt så måste det vara den andre hundes fel för din hund är ofelbar. Har en lillasyster med liknande tankegång"
_Jag tycker det är dumt att skriva så. precis som "du tycker såhär" när det är i själva verket är tvärtom :S och jag och hennes lillasyster har verkligen inte samma tankegång, så som hon refererar henne till iallafall…
Jo Man kanske ska hitta en bänk eller något och bara sitta. För jag har märkt att det blir värre vid ett möte liksom än om jag står stilla med henne. Ja precis, jag trodde jag hade klurat ut det hela, men så går det ett steg tillbaka.
#6 Ehrm, nu funderar jag på om du tolkat det som att jag svarade dig med "Nu var du onödigt hård tycker jag. Uppfattar det inte alls som att TS försöker lägga någon skuld på andra hundar eller andra hundars ägare" när jag egentligen svarade Alexis78? Eller att du återigen svarar Alexis78? Om det inte är så så förstår jag ingenting av ditt inlägg.
#7 Jaha förlåt fick för mig att du menade mig. kollade fel!
#8 Ingen fara! Blev bara alldeles förvirrad där ett tag 
#9 hehe jag med tydligen! Jag ligger ner i soffan med datorn så allt känns upp och ner :O om man kan skylla på det!!? haha