Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 995 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Kan inte säga NEJ. (ja hund!)

Jag är bra på att vara lekledare, komma med initiativ, beröm, träning, problemlösning etc, det vill säga vara någon slags "coach" - men jag är skitdålig på att vara den klassiska mer auktoritära "ledaren" (mest för att det inte passar mig). Grejen är att ibland behövs det också! Aldrig att man är orättvist hård, men att man helt enkelt visar eller säger till att något är oacceptabelt. Hur tusan får jag hundarna att respektera mitt "nej"?

Enda gången jag lyckats få fram ett bra och bestämt nej var när min ena daghund skällde på grannhunden, då tittade jag på honom och sa nej och så tystnade han och fick beröm. Annars är jag alldeles för mesig.. typ säger nej men lyckas inte få fram någon innebörd av ordet och hundarna struntar i det fullständigt.

Det är bra att vara mjuk men dåligt att vara FÖR mjuk (så att det inte finns någon konsekvens när hundarna beter sig fel). Så - tips? Hur lär jag in vad nej betyder?

busbozo
0

Skit i det då och lär hunden vad du vill att den ska göra istället, hundarna gör ju aldrig något för att jävlas. :)

Mischa
0

Men varför försöka låtsas vara något du inte är av naturen?

Och varför skall man nödvändigtvis vara auktoritär? det är ju något som skiner igenom när man låtsas och inte menar det.

Att vara tydlig och konsekvent är en annan sak, när du säger nej så skall det innefatta ordet och inte hur du råkar säga det utan att det innebär samma sak varje gång.

Är det en fläck eller grej hunden inte får röra, så ställ dig ivägen för det eller på det om hunden inte lyssnar eller drar och visa tydligt att det inte är lönt att försöka när du sagt vad du vill.

Att vara konsekvent är att hunden vet vad som förväntas, kan hunden inte nej eller att "det funkar ibland att vara envis" så är ju det ett större misslyckande än att inte få fram rätt tonläge.

Jag använder "nej" väldigt sällan, mest för att jag ser ett för stort allvar i ordet och sedan för att det inte ligger bra i munnen så det kommer inte fram…kör med "app app app" istället.

≧◔◡◔≦

Lojs
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Länkar åter igen till min artikel på ämnet: http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=1623490

Jag använder i princip aldrig ordet nej till hundarna i vardagen, jag säger vad jag vill att de ska göra istället. Om de stirrar på en annan hund på promenade säger jag "gå på", är de för påträngande på en gäst (mina hundar tycker MYCKET om folk) så säger jag "gå bort".
Kan inte på rak arm komma på någon vardagssituation där jag skulle behöva ett nej över huvud taget.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.