Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 734 ggr
SaraC
0

Lugnande inför sista april?

Eros är livrädd för raketer och smällare. Nyårshelgen var ett helvete, folk sköt ju i flera dagar både före och efter men Nyårsafton var ju värst. Nu närmar sig nästa storhelg och jag vet att det finns receptfria lugnande medel, men jag skulle vilja veta om det är någon som provat någon av dessa och isf vilka och hur de fungerade osv.?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

AnneN
0

Rekomenderar att du frågar antingen veterinär eller personalen på apoteket vad som funkar bäst osv

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
0

Ja, jag har tänkt ringa min veterinär när han har telefontid och höra vad han säger :) Men är nyfiken på om någon har några erfarenheter på hur dessa olika medel fungerar? Eventuella biverkningar osv.

lena1
0

Jag vet att några jag känner har använt något sådant och det blev olika resultat på det, en del blev lugna med ännu mera rädda efteråt då dom var vingliga på benen och inte riktigt var med liksom…och en del har det gått bra med, själv har jag aldrig använt det utan jag drog ner persienner och hade radion eller annat på i varje rum, och där det inte finns något åkte dörren igen och så gör jag fortfarande även fast Snodden inte är rädd,sedan sitter man framför tv,n eller spelar spel tillsammans här hemma och då är det ju lugnt för hunden ;-)…

SaraC
0

Mja det var ju lite de jag ville veta, om de är värt att prova eller inte..

Vi åker till min moster på landet (precis som över nyår) där det är lugnare, men Eros är rädd ändå tyvärr :/

lena1
0

Jag förstod det, så man kan ju aldrig förutsäga egentligen hur dom kommer att reagera, man får liksom välja mellan pest och kolera på någe vis…

SaraC
0

Jaa.. Därför jag var nyfiken på de som är receptfria/naturläkemedel, känns som mindre pest iaf

:)

lena1
0

jomen det var dom jag menade också ;-), inte dom på recept alltså, för dom ska visst vara ännu värre ;-)

Karmatarerskanise
0

Jag har aldrig märkt av raketer den sista april? Kanske e kass med d i HBG :)

zeretki
0

Jag tränar med CD idag och i veckan, för Axl var lite nervös i påskhelgen. Hoppas att det hjälper… Jag vill inte att han ska bli mer rädd men vet inte vad jag ska göra, har följt råden som gäller.

Malin-A
0

hmm sista april brukar d inte va några raketer, har aldrig vart me om d iaf, nyårsafton o påskafton brukar d ju vara, men d kanske e annorlunda från stad till stad?

SaraC
0

Här skjuter de raketer vid majbrasorna iaf :/ Och alla ungar smäller smällare..

Men Lena, har du erfarenhet av något som du kan tipsa om?? :)

Malin-A
0

okej, jobbigt.. hoppas du hittar nått bra som passat Eros =)

lena1
0

Näe jag kommer inte ihåg namnen på dem ledsen, men det vet dom på Apoteket, det var någon som hade köpt något på hälsokost också,om det hette valeria eller nått sådan, ja alltså jag är inte alls säker på namnet eller nått sådant….

SaraC
0

Valerina eller något sånt har jag hört om, vet att det Anders Hallgren skriver om det i nån bok också. Kanske ska kolla upp det..

Tack ändå ;)

lena1
0

ja just det så kanske det är,berätta gärna vad du kommer fram till för det finns kanske flera som vill veta, sedan är ju cd,n ett bra alternativ också har jag hört ;-)

Malin-A
0

mamma ger hennes hund valerina o d funnkar bra.. nu i påsk så va hon jätte lugn…

SaraC
0

Ja, de ska jag göra! CD har vi provat, men de hjälpte inte nämnvärt..

Malin, köper man det på hälsokost eller?

Malin-A
0

japp d finns på hälsokost =)

Faxlin
0

Valerina köper du på vanliga affären.
Sedan har vi samma sak här, det smäller som sjutton på sista april. Och ja självklart på nyårsafton med. Men inget alls vid påsken. Så det är nog väldigt olika på vart man bor.

Nu har jag aldrig testat lugnande till mina eftersom de aldrig brytt sig. Mer än att man måste hålla koll på dem då de försöker fånga smällare som om de vore pinnar.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

lena1
0

Vad bra att du visste Malin, det där med cd,n undrar jag om man inte ska ha då dom är valp redan, får för mig att det skulle funka bäst så ;-)

SaraC
0

Okej, tack alla! :) Ska kolla med vetten och sedan kolla upp de där!

lena1
0

Lycka till…

SaraC
0

Tack, det kan behövas.. :/

Malin-A
0

ok trodde bara d fanns på hälsokost.. =) ja lycka till o berätta hur d gått sen..

Real
0

vad heter en såndär cd med ljud?
har man raketer den siste april?

Faxlin
0

#25: Hos mig smäller de både smällare och raketer sista april.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

SaraC
0

Här med. Tyvärr.

minja
0

Fråga efter D.A.P hos vet.

lena1
0

Real,En sådan cd vet jag finns på canis nätbutik, det kanske står mera om den där, här smälls det också, men det brukar vara så långt bort så man märker det knappt, bor i utkanten själv, fast man vet ju aldrig från år till år med det……nyåret var ju hemskt här…

Lotta
0

Ja nu närmar det sig mot sista april, här smäller det redan…stackars hundar som är rädda dom måste ha ett rent h-vete. Jag har haft tur med Skorpan för hon bryr sig inte. Därimot på nyårsaftonsdagen när vi var på prommis, så kom en kille med en hund som var totalt skräckslagen med svansen mellan benen och krypandes på marken….ska det verkligen behöva vara så här?? Här smäller dom tyvärr i tätbebyggt område på gårdar och i lekparker, det är många gånger man fått stänga fönster för att slippa ha in raketer, kan bara föreställa mig hur man som hundägare känner sig när man inte kan hjälpa sin vän..fruktansvärt!! Skrikandes

lena1
0

Usch!! stackars hundar och alla oskyldiga, det är ju egentligen lag på att man måste söka tillstånd för att få skjuta raketer, men det är ju med alla andra lagar dom sätter upp, finns inte personal hos polisen för att efterföljas, men det jag blir allra mest förbannad över är ju föräldrar som köper smällare till sina barn och skickar ut dom att smälla var som helst, åsså när dom gör sig illa så vill dom ha skadestånd av fabriken dom köpte det ifrån, alltså det kan göra mig flyy förbannad!!!!.

SaraC
0

Jaa de är hemskt.. Nyår var bland de värsta jag varit med om.. De nöjer sig ju inte med att smälla på Nyårsafton, nej sisådär två veckor före och två veckor efter.. De är oerhört frustrerande när man har en så rädd hund, är man långt hemifrån och de smäller så "krypspringer" han flåsandes hemåt..

Malin-A
0

ush d e så ledsamt o se en hund vara så rädd så den nästan kryper ur skinnet.. stackars alla hundar som är så rädda, tur att endel har förståndiga mattar o hussar som försöker göra allt för att underlätta deras lidande.. sen finns d ju dom som tar med sin hund ner till stan när det skjuts trots att hunden är rädd, sånt e fruktansvärt o se.. =/

lena1
0

ja man blir så förbannad när man ser sådant hundarna står mrd svansen mellan benen och försöker gång på gång fly, men får då höra av ägaren vilken mesig hund jag har åsså rycker dom tillbaka hunden i kopplet usch!!!!

SaraC
0

Ja man får ju försöka göra de bästa som går av situationen.. Men det är svårt när de inte kan hålla sig till en dag.. På Nyårsafton och nu på sista april åker vi till min moster på landet. Men kan ju inte gömma oss där i flera dagar, de är en sak när man vet att man kan vänta sig att de ska skjuta. Men de är jobbigt när man är totalt oförberedd.