Ang. att manipulera schäferöron
Här kan vi diskutera allt som rör manipulering av schäferöron.
Kom dock ihåg våra Skrivregler såsom att det inte är okej med personangrepp. 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Visa sida
Anmäl (0) Hantera #60 skrivet av Nikkis | 2011-07-16 19:43
Jag vill faktiskt påstå att Schäfer absolut inte tillhör den kategorin vars öron behöver manipuleras!!!
Av ALLA de Schäfrar jag känner och mött har inte en enda haft problem med öronresningen, och den enda renrasiga Schäfern jag vet som har hängöron är just fettmedkevlar's tik.
Så nej, den ska bort från listan. ;)
Ang. diskussionen om avvikande fel, jo, ett sådant synligt fel hos en rashund är hemskt fult och förstör helheten. Dock kan individen vaa hur go som helst, men den är inte lika vacker som en exteriört korrekt sådan. ^^
Må gott,**
MVH Nikkis
Sajtvärd på:** Brukshundraser
Min hemsida: NikkisHundar
Visa sida Anmäl (0) Hantera #61 skrivet av fettmedkevlar | 2011-07-16 19:59
#60 Hicka gillar det du skriver!
Visa sida Anmäl (0) Hantera #62 skrivet av busbozo | 2011-07-16 20:17
Jag har träffat minst två schäfrar som har fått hjälp med öronen, så den stannar ;)
Visa sida
Anmäl (0) Hantera #63 skrivet av Tikaani | 2011-07-16 21:22
#62, Jag har precis som du, träffat mååånga Schäfrar som behövt hjälp med öronen 
Sen att dom kanske inte SKA behöva hjälp är väl en annan sak, det är väl tack vare "dålig" avel på föräldradjur vars öron är för lösa?!
Mvh,
Sophie
www.luckydream.se
Medarbetare på Brukshundraser & Jack Russell Terrier.
Det är strängt kopieringsförbud på samtliga bilder jag lägger upp!
Visa sida
Anmäl (0) Hantera #64 skrivet av Nikkis | 2011-07-16 22:58
Två st av hur många individer då? Samma fråga till Tikaani. Hur många är just "mååånga"? Är det räkor också, för räkor är ju överlag hur keffa som helst exteriört. =/
Jag är såpass kaxig nu att jag tror garanterat att jag både mött och känner fler Schäfrar än ni gjort.
Jag har liksom diskuterat just detta ämne med ett par ganska så framgångsrika (bruks)uppfödare av rasen, och nej - det är ingen ras med kända öronresningsproblem.
Svagare individer påverkar så att säga inte statistiken hos majoriteten. ;)
Må gott,**
MVH Nikkis
Visa sida Anmäl (0) Hantera #65 skrivet av busbozo | 2011-07-17 00:10
Mja, skulle nog inte vilja påstå att du träffat och känner så många fler schäfrar än vad jag har. Tycker diskussionen känns dryg redan där om man ska börja snacka om att man är så kaxig och har minst sagt garanterat träffat fler schäfrar än någon annan. Och nej, dom jag träffat som har haft problem med öronen är inte räkor. Tråden handlar ju inte om vilka som har stora problem med öronen utan vilka raser där manipulation av öron förekommer och du kan knappast neka att det förekommer hos schäfern.
;)
Visa sida
Anmäl (0) Hantera #66 skrivet av Nikkis | 2011-07-17 02:37
Ang räkorna var det en fråga till Tikaani, inte dig.
Men jag har å andra sidan ägt rasen i över 7 år och varit väldigt engagerad i den, umgåtts/tränat med uppfödare, figgar, ägare. Och jag kan ärligt säga att jag inte alls har den erfarenhet du tycks ha av hängöron.
För faktum kvarstår att Schäfer inte alls behöver få sina öron manipulerade i den utsträckningen som t ex sheltie, colle, aussie och andra raser vars öron ska Ligga/stå/what ever på ett visst sätt.
Och den Schäfern jag vet är just Hicka vars öron inte rest sig, trots alla möjliga försök till det.
Och då är det alltså En hund av, ptja jag vet inte hur många av rasen jag nu faktiskt träffat under alla åren… =)
Så min fråga kvarstår, hur många är det du har erfarat utav, 10 hundar av 100? Eller bara de två stycken av alla dom du nu mött?
Det är isåfall en minoritet och därmed inte alls vanligt förekommande. Och det är ju det denna diskussion handlar om, vilka raser som man oftast behöver "hjälpa på traven med"!
;)
Må gott,**
MVH Nikkis
Visa sida Anmäl (0) Hantera #67 skrivet av busbozo | 2011-07-17 07:03
Nej, inte i samma utsträckning men det förekommer fortfarande att schäfern får hjälp med öronen och jag skrev att jag träffat runt två schäfrar som har problem med öronen av alla schäfrar jag träffat, inte var och varannan schäfer som traskar runt på jorden.Jag tolkade inte diskussionen som vilka hundar som oftast behöver hjälp på traven med öronen utan på vilka raser det förekommer, och att det förekommer bland schäfrar är ju ingenting du eller någon annan kan förneka.
Jag har aldrig menat att det är ett vanligt problem hos schäfern, men det förekommer att öronen får hjälp att resa sig. Det har ju både du och jag erfarenhet av, även om det är väldigt få individer!
Visa sida Anmäl (0) Hantera #68 skrivet av busbozo | 2011-07-17 07:12
Några fler raser det förekommer på:
Dobermann
Jack russel
Mops
Visa sida
Anmäl (0) Hantera #69 skrivet av NinniH | 2011-07-17 09:22
Jag har personligen aldrig varit med om att man på något sätt manipulerar öronen på just staffar.
Amstaff har jag sett, men jag har aldrig stött på en endaste staff där man manipulerat öronen.
Kram Ninni, Medarbetare på Kanin.ifokus och Dvärgkaniner.ifokus
Ägare av Zvintos Uppfödning
Delta gärna i vår artikelskrivartävling inne på Kanin!
Visa sida Anmäl (0) Hantera #70 skrivet av Maddepadde | 2011-07-17 10:16
Okej, om det nu skulle spela någon roll så är jag inte Schäferägare, och jag har inte träffat all världens Schäfrar. Men jag anser ändå att det jag sett är korrekt, och vad jag sett är både en och annan Schäfer med mjuka, fladdriga öron som inte står upp av sig själva. Så att Fettmedkevler's tik skulle vara den enda är bullshit enligt mig.
Och för den delen har det varit Schäfrar av bruksvariant som jag sett med fladder-öron. 
Visa sida
Anmäl (0) Hantera #71 skrivet av Tikaani | 2011-07-17 13:59
#64, Det har varit både och faktiskt - ungefär lika många "Bruks som Räkor" som behövt öron-hjälp 
Hur många? Jaa.. Jag håller inte räkningen, men runt 10-15 st iaf.
Mvh,
Sophie
www.luckydream.se
Medarbetare på Brukshundraser & Jack Russell Terrier.
Det är strängt kopieringsförbud på samtliga bilder jag lägger upp!
Visa sida
Anmäl (0) Hantera #72 skrivet av Nikkis | 2011-07-17 14:57
Läs om, läs rätt. Jag skrev att Hicka är den enda JAG känner till med flygplansöron. ;-)
I övrigt innan jag lämnar diskussionen så tycker jag att det låter hemskt tragiskt att det uppenbarligen finns såpass många klena individer av rasen som har problem med öronen.
Tycker också att det är oerhört märkligt att just ni som inte har 'med rasen att göra' lyckats träffa "var och varannan" med fladdriga öron… Märkligt som sagt… =)
Må gott,**
MVH Nikkis
Visa sida Anmäl (0) Hantera #73 skrivet av Maddepadde | 2011-07-17 15:08
Ptja, nä det finns ju ingen chans att man går förbi schäfrar på t.ex. brukshundsklubbar och liknande… ;)
Visa sida
Anmäl (0) Hantera #74 skrivet av Lojs | 2011-07-17 15:21
#72 Jag är långt ifrån schäfermänniska, men i alla fall, jag har sett två schäfrar med hängöron, och en valp med tejpade öron vad jag kan minnas. Men ovanligt är det väl, jag har hängt på brukshundsklubbar sedan -94 och dessa är de jag sett.
Min blogg om hundträning, LCHF och vardagsliv bor på http://lojs.wordpress.com
Guldhamsterbloggen bor på http://guldhamstern.wordpress.com
Visa sida
Anmäl (0) Hantera #75 skrivet av Nikkis | 2011-07-17 15:21
Var det det jag skrev eller?
Må gott,**
MVH Nikkis
Visa sida
Anmäl (0) Hantera #76 skrivet av Nikkis | 2011-07-17 15:24
Allright, så på 17 år har du sett hela 3 individer av rasen Svhäfer med dåliga öron? =)
Well, I rest my case then. ;-)
Må gott,**
MVH Nikkis
Visa sida
Anmäl (0) Hantera #77 skrivet av Lojs | 2011-07-17 15:28
#76 Japp, men som sagt, det är inte så att jag umgås i schäferkretsar direkt.
Visa sida
Anmäl (0) Hantera #78 skrivet av Nikkis | 2011-07-17 15:36
Men som maddepadde skrev, så är oddsen minimala att ens få se en Schäfer på BK…. ;-)
Så det jag vill få fram är; Du har sett ca 3 individer på 17 år, jag känner till en individ på mina 7 år samt det jag fått höra av uppfödare och andra ägare av rasen…
Problemet finns som Busbozo skrev, men absolut inte i den omfattningen folk vill få det att framstå som eller som ett vanligt förekommande problem. Vilket är exakt och enbart det jag vill få fram.
Så som sagt, I rest my case. ^^
Over and ooout.
Må gott,**
MVH Nikkis
Visa sida Anmäl (0) Hantera #79 skrivet av busbozo | 2011-07-17 17:52
72
Klen individ för att hunden har ett ostadigt öra? Jag har aldrig skrivit att jag träffat var och varannan schäfer med ostadiga öron. Tycker det är skittråkig attityd för ingen har skrivit att det är ett utbrett problem hos rasen, bara att det förekommer och det är vi ju alla överens om, kaxig schäferägare eller vanlig människa som inte har något med rasen att göra. :)
Visa sida Anmäl (0) Hantera #80 skrivet av rightPAW | 2011-07-17 19:37
Alltså Nikkis vad är ditt problem? Schäfern behöver hjälp med sina öron ibland. Vad är det att diskutera om?
Visa sida
Anmäl (1) Hantera #81 skrivet av Nikkis | 2011-07-17 20:26
Mitt problem är att jag inte alls anser att Schäfern tillhör den grupp av raser som vars öron man manipulerar, precis det som TS efterfrågade. Är det så himla svårt att förstå?!
Det är alltså mer av ett undantag än en regel att man gör det och därmed inget som hör till. Det är liksom betydligt mer vanligt förekommande att man fixar med öronen på en Schnauzer än en Schäfer.
Men då kan vi lika gärna skriva in Världens AAAAAALLLLLAAAAAAAAAAAAA raser i denna lista om även de sällsynta fallen ska medräknas!
För det finns nog garanterat både en och fler hundar som har felaktiga öron inom varenda ras.
Gah, är det jag som uttrycker mig dåligt eller är det ni som är tröga?!
Må gott,**
MVH Nikkis
Visa sida Anmäl (0) Hantera #82 skrivet av Emaljoh4 | 2011-07-17 20:29
Jag har sett flera schäfrar med tejpade öron. Alltså valpar då… Har nästan bara sett schäfervalpar med tejpade öron
Ser dock inte schäfrar varje dag, men ändå. Många av de jag har sett har tejpade öron.
Visa sida
Anmäl (0) Hantera #83 skrivet av Lojs | 2011-07-17 20:40
#81 Men det är väl lite av grejen, på många av de här raserna som räknas med i listan så är det ovanligt att man manipulerar öronen, lika ovanligt som på schäfer, det förekommer om än sällan.
Det finns absolut raser där man inte tejpar öron alls, till exempel min ras, det förekommer kelpies med vippande/hängande öron, men jag har aldrig hört talas om att någon tejpar, de får helt enkelt vara som de är. Om man ser till de vanligare raserna så tejpar man väl inte på retrievrarna, taxarna eller vavvorna?
Visa sida Anmäl (0) Hantera #84 skrivet av busbozo | 2011-07-17 20:43
Jag är definitivt inte trög så jag antar att du uttrycker dig dåligt om det är dina alternativ, jag tycker bara att det blir tråkig och "låg" diskussion när du skriver att du garanterat både känner och har träffat fler schäfrar än oss andra, att vi inte har någonting med rasen att göra men vi uttrycker oss minsan om saker och det tycker du är märkligt.
Vi bägge svarade i rapporttråden även fast ingen av oss tävlat det (nej, jag räknar inte appellen för det är bara en lång budföring), tränat väldigt mycket eller gått massa kurser, tycker du inte att det är märkligt också i så fall? :)
Visa sida
Anmäl (0) Hantera #85 skrivet av Nikkis | 2011-07-17 20:45
Jätte märkligt faktiskt, eftersom rasen faktiskt inte har såna kända problem…
Det är dock vanligt att ett eller båda öronen kan glappa/åka ner vid tandbyte hos valpar, men som sagt sällan det består.
Det kan Ibland ta upp till ett helt år för vissa individer innan de reser sina öron helt.
Att man då inte har tålamod för det utan ska börja tejpa och ha sig får stå för dem.
Men inte ens jag känner till ngn Schäfer som det tagit så lång tid för.
Men okey, jag pallar inte diskutera detta ngt mer, ni andra verkar uppenbarligen veta och kunna betydligt mer än jag som har haft rasen i flera år och känner flertalet med uppfödare osv.
Kanske dax att kontakta Svenska Schäferhundklubben och be dom ta tag i öronproblemet hos rasen och se över aveln, såhär kan vi ju inte ha det isåfall!
Kanske be dom ta fram ett spindeldiagram och broskröntgen över öronresningen i rasen, så kan detta finnas väl synlig på t ex SKK avelsdata!!!
"Never argue with an idiot. They will bring you down to their level and beat you with experience."
*Lämnar över tråden till experterna.*
Må gott,**
MVH Nikkis
Visa sida Anmäl (0) Hantera #86 skrivet av Cassii | 2011-07-17 20:46
Har mött typ 5-6 schäfrar, två av dessa har haft "häng" öron, så jo.. Det borde väl vara ganska många iaf där man fixar öronen.. Eller så har jag bara stött på såna som behöver fixas.. eller flera än vanligt, eller äsch är as dålig på att förklara, men tycker iaf att de tillhör listan. Då de inte är speciellt ofta man fixar rottisens öron, men ändå är den med. O vi har haft en fodervärds tik som var rottis o har haft kontakt lite med rottis (dock mest min låtsaspappa). Så jag anser att schäfer ska stå med på listan, för det är frågan om vilka hundar man kan, och det förekommer. O det förekommer ju hos schäfer.
Kommentaren är borttagen. Klicka här för att ladda in den.
Visa sida
Anmäl (0) Hantera #88 skrivet av Nikkis | 2011-07-17 20:49
Sista inlägget:
Vad har träning med genetik att göra?
(Lämnar tråden, finns på PM.)
Må gott,**
MVH Nikkis
Visa sida Anmäl (0) Hantera #89 skrivet av busbozo | 2011-07-17 20:50
och nu måste du kalla oss idioter? varför?
Vi har ju alla konstaterat att det förekommer att man tejpar öronen hos schäfern, ingen har påstått att det är vanligt och görs på var och varannan hund men flera har sett X antal individer som har ostadiga öron. Det är ingen självutnämnd expert här, men du menar alltså att om du skulle fråga en uppfödare "förekommer det någonsin att schäfer får hjälp att resa öronen?" skulle merparten svara "nej, det förekommer inte!"?
Visa sida
Anmäl (0) Hantera #90 skrivet av Lojs | 2011-07-17 20:51
#85 skriver: "Kanske dax att kontakta Svenska Schäferhundklubben och be dom ta tag i öronproblemet hos rasen och se över aveln, såhär kan vi ju inte ha det isåfall!"
Det vill jag kommentera, det är precis varför jag tycker det är ok med tejpning och liknande manipulering, trots att jag i grunden tycker det är ett otyg som både är fusk och rätt taskigt mot hundarna.
Grejen är att fel på öronen ofta gör enorm skillnad på utställning (diskvalificerande fel i flera raser bland annat) och skulle man seriöst avla bort problemet istället för att manipulera bort det fysiskt så måste man välja bort andra saker i aveln.
Man kan bara välja ett antal egenskaper att förbättra i varje generation och jag känner att i 9 av 10 raser så finns det massor av saker i temperament, friskhet och fysik som är så mycket viktigare att fokusera på i aveln än om ett öra står åt fel håll!
OT egentligen, men svårt att låta bli helt när en sådan här tråd kommer upp.
Visa sida Anmäl (0) Hantera #91 skrivet av busbozo | 2011-07-17 20:52
Ingenting, men du tycker att det är märkligt att jag uttrycker mig eftersom jag enligt dig inte alls har samma erfarenhet av schäfer som du har och har egentligen ingenting med rasen att göra. Medan både du och jag kommer med tips i en tråd om en gren vi inte tävlat i, inte tränat regelbundet eller gått någon kurs i, är inte det lika märkligt som att jag skriver att jag sett två schäfrar som får hjälp med öronen?
Visa sida Anmäl (0) Hantera #92 skrivet av jollycox | 2011-07-17 20:55
Men orka! Väldigt dålig stämninng… som vanligt. :(
Kan ingen rensa tråden på onödiga kommentarer?
Visa sida Anmäl (0) Hantera #93 skrivet av fettmedkevlar | 2011-07-17 21:48
Alltså OM en schäfervalp har lösa/dåliga öron och fått dem tejpade så SYNS det på öronen senare i framtiden att dom har varit tejpade. För dem har inte samma "spänst" som icke-tejpade schäferöron är. Och en sådan hund ska inte ens få ett godkännande i korningens exteriöra del.
Har en hund fått hjälp med öronen så är ju kanske dåliga/lösa öron något som hänger med i just dem linjerna?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Så nu kopierade jag in från den andra tråden. Så att jag kan radera lite inlägg där!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#2 Tack Lina! 
Jag tycker inte man ska manipulera några öron, på någon ras. Hunden är född som den är, inget man ska mixtra med anser jag
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
4 tycker lite som dig med vissa untantag finns bla på CCD/P och Papillon/Phalene pga de kan delas in lite olika okej CCD får itne ha hängöron men hade de haft mer hår får det ha det.Dok anser jag man bör itne överdriva öronkämpandet som vissa gör.
Jag vill bara säga att googlar man ang hängöron på schäfer lr tjejpa öronen på schäfer får man upp en massa sidor och olika forum med olika tips att denna ras ska vara ett undantag att behöva få hjälp för få upp dom håller jag inte med har oxå träffat lite för många som fått hjälp på traven. Kanske är det så att schäferägare är lite för snabba med tjejpa öronen? De kanske skulle ställa sig även utan hjälp.
#5 Ja såklart finns det undantag, men t.ex schäfer är det onödigt att tejpa, lika så jackrussell osv.
Ärligt talat bryr jag mig inte om människor tejpar öronen på sin hund för sin egen skull, men det leder också till problem - nämligen att öronkvalitén i stor utsträckning försämras om tejpade hundar går i avel. Det är precis som om man skulle sitta och färga hundars pälsar för att de hade fel färg, men fortfarande låta dem gå i avel - vi skulle ju fortfarande med stor sannolikhet få fram felfärgade hundar i slutänden.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
#7 Ja jag håller med dig!

Alltså trådens namn blev jag inte direkt förtjust i..
#5 Schäfervalpar har ju jäkligt stora öron som valp och jag vet flertalet uppfödare och ägare som tejpar öronen trots att det inte behövs.
Men som jag skrivit tidigare, om en schäfer fått öronen tejpade så SYNS det. Öronen har absolut inte samma spänst som "icke-tejpade" öron har. Jag själv tycker det är trist att man inte kan låta hundens öron vara som dom är.
Och jo, jag har PROVAT tejpa Hickas öron, just för att öronen stog innan tandlossningen men lade sig sedan och har sedan dess inte rest sig.
#9 Oj, såg nu att jag hade uttryckt mig fel i rubriken.
Låter som jag uppmanar till att manipulera schäferöron.
Om någon sajtvärd/medarbetare läser detta kan någon kanske vara vänlig att ändra rubriken till "Ang. att manipulera schäferöron"
9 ja, det vet jag med att många tejpar mixtrar för att vara på "säkra sidan" men om man då ska se det så kan man ju fundera på varför det om de ändå växer i öronen? Att schäfervalpar har stora öron vet jag oxå de är inte direkt ensamma om att ha elefantöron som valpar 

#11 Ja det är nog det, vilket jag tycker är ganska synd om jag ska vara ärlig. För när det kommer till schäfer och dess utseende så är det i princip 9/10 som inte behöver tejpas, alltså överlag så skall man inte tejpa dem alls.
Men då är det ju också att i vissa fall reser sig inte öronen trots ihärdigt tejpande, att man gett tillskott i form av kalk eller andra vitaminer. Då det hände min hund, hon fick kalk(pulverform strödd över maten), tejpade öron och även massa märgben att tugga på(kalk i märgbenen).
Jag tror nog att många mixtrar med att tejpa öronen just för att dem är oroliga att hunden ska få hängöron. Och jo jag har fått en hel del påståenden om att min hund inte är renrasig eftersom hon har hängöron. Till en början blev jag såklart väldigt förbannad och körde gärna upp stamtavlan/tatueringen i örat upp i ansiktet på dem. Men nu för tiden är jag såpass van att höra sådant så jag bryr mig inte, brukar rycka på axlarna och tänka "jaja deras problem".
Men genom att jag får höra det det så märker man ju att det ÄR OVANLIGT med schäfrar som har hängöron, annars skulle man nog inte få såpass många kommentarer av olika personer i olika åldrar.