Hur förhålla mig till hunden?
Min pojkväns syster har en snart 1årig korthårig collie som jag inte vet hur jag ska förhålla mig till alls. I.o.m. att vi är där mer och mer nu på sista tiden, och jag är barnvakt åt deras barn då och då, så vill jag gärna ha mod nog att ta hunden på promenad, eller iaf släppa ut den i trädgården, utan att behöva vara rädd.
Som situationen är nu så är jag alltså rädd för hunden. Han är hyperaktiv (de håller honom i bur när han inte är i trädgården eller på promenad) och jag uppfattar honom som aggressiv, fastän det är möjligt att han bara är lekfull och håller på att spricka av all energi som han inte får utlopp för. Har blivit biten av honom några gånger, och huggen efter många fler. Försöker att visa att jag inte är rädd, och spenderade halva söndagen med att försöka få kontakt med honom (komma på inkall, sitta, visa att jag inte är ett hot, lyssna när jag säger att han inte får hugga osv). Mot kvällen hade vi lyckats jobba upp en någotsånär hållbar situation då han kom när jag ropat några gånger, och jag kunde ta honom i halsbandet och leda honom utan att han högg efter mig. Väl inne i buren lyckades jag till och med få honom att sitta. Något som inte ens pojkvännens syster lyckats med.
Igår var vi i parken och hade hunden med oss. Han låg snällt brevid barnvagnen i närapå en halvtimme utan att blinka nästan, sen som en blixt från klar himmel så kastar han sig över en kvinna som går förbi och biter tag i hennes jackärm, morrar och skäller! Min pojkväns syster fick tag i kopplet och försökte dra bort honom, men han lyckades lirka sig ur 
Mot barnen är han hur bra som helst dock. 7-åringen har full kontroll över honom. Hon behöver inte ens prata, hon tecknar bara så gör hunden som hon vill. Det andra barnet låter han bara vara, då han bara är 5 månader gammal.
Så hur ska jag göra? Hur ska jag gå till väga för att kunna bygga upp grunderna med honom? Det blir ju så svårt när vi inte ses sådär jätteofta.
(Att deras hundhållning är fel, är jag helt på det klara med, men det är som att prata med en vägg när vi försöker diskutera hunden..)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bara så ni är medvetna om det så är det olagligt att ha hunden i bur förutom vid tävling, träning osv.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Jag har som sagt redan sagt att jag vet att deras hundhållning är fel. Dock så är det lagligt här i UK.
Det låter som att de verkligen behöver hjälp med hunden. Kan du inte försöka få dem att gå till instruktör?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

För att göra situationen mer hållbar så hade jag haft en bekväm munkorg på hunden när jag umgicks med den. Grejen är att då vet man att man inte kan bli biten och man kan jobba på en hållbar relation utan rädsla.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Han har ett sånt där "Halti"-halsband, men det tråcklar han sig ur… Jäkligt smart hund måste jag säga..
Och jovisst behöver de hjälp! Men det är som sagt som att prata med en vägg. Några hjärnceller som fattas….
#5# Det enda rätta att göra är att vägra att åka dit förän de börjar lyssna. Det är ju ett fruktansvärt hundliv. Collie är aktiva hundar, de har massor av energi och det är ju självklart att hunden är sprickfärdig av all energi han inte får utlopp för. Ge dem ett dilemma, antingen sköter de sin hund eller också kan de se sig om efter en annan barnvakt.
#6 Jo, det är ju en ide..
Jag ska förresten kolla upp det där om munkorg, det lär väl vara säkrare än Halti-halsbandet?
Tror ni att 7-åringen skulle kunna vara till hjälp med att lära hunden respekt för mig, eller är det fel väg att gå? Försöker härma henne, men får som sagt inte samma respons. Det är som att han ser henne som alfa-hunden, och sig själv som näst i rang.

Munkorg är mycket säkrare, haltit tror jag alla hundar kan ta sig ur, i alla fall de jag provat på.
Många hundar lyssnar bra på barn, jag vet inte om det är för att de vet att man måste ta större hänsyn till barn kanske. Hunden vi hade när jag var liten lyssnade på mig och min pappa, nästan aldrig mamma. (Jag fick gå ut på trappen och ropa "Hea, om in!" (Zera, kom in!) för att hon skulle komma in när inte pappa var hemma…)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.