Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1334 ggr
[LoveBaloo]
0

Nu är jag glad

Skrev för en tid sedan att jag planerar att skaffa hund när jag börjar studera. Har på mycket om många hundraser och nu har jag bestämt mig för en Italiensk vinthund!

Så i höst ska jakten börja. Det kan bli knepigt, eftersom jag inte vill ha en valp, och bara är 22. Har fattat att det inte är populärt att sälja till nyblivna vuxna. Men jag hoppas att jag har en vovve innan jul i alla fall Skrattande

DebHan
0

Vad kul! Lycka till i sökandet :))

Varma hälsningar Debbie.

"Allt blir vad du gör det till" Glad

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Åh denna ras är så söt. Lycka till med sökandet jag hade någ hört mig för lite hos uppfödare kanske är det någon som inte passar som avelshund Flört Visa erat intresse o sök lycka till.

SaraC
0

Du hittar säkert någon som vill sälja en valp till dig. Är man seriös och intresserad så tror jag inte att åldern är ett hinder. Du behöver bara hitta en uppfödare du "klickar med". Ha nu inte för bråttom att skaffa drömhunden, det är tråkigt om det slutar med att man panikköper en valp från en uppfödare man inte alls gillar/senare när man hinner lära känna uppfödaren upptäcker att man inte alls gillar denne. Börja leta uppfödare redan nu om du vill ha en valp till i vinter!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[LoveBaloo]
0

#3 Jag vill ju inte ha en valp, så jag måste försöka hitta en unghund eller en äldre. Min plan var att köpa från ett hundhem, men de flesta har en åldersgräns på över 23 år =/

[Tess86]
0

Det kan vara så att dessa hundhem har en generell åldersgräns på 23 år, men om du hör av dig och de förstår att du verkligen är seriös, och att du har en bra anledning till att vilja ta hand om en omplaceringshund, så kanske de tänjer lite på gränserna. Varje person som vill adoptera en hund brukar ju bedömas individuellt, om de inser att du är redo att ta hand om en hund kanske de går med på det. Berätta att du är medveten om att du är under åldersgränsen men att du har ett stabilt liv, ekonomi osv (vilket jag antar att du har eftersom du vill skaffa hund) och vad du planerar att göra med en hund.

lambero
0

TS

Ifall du bor inom hyfsat rimligt avstånd från Stockholm så är kanske Hundfrämjandet ett alternativ?
Då spelar det ingen roll att du är nybliven vuxen Tungan ute

Annars hoppas jag att du hittar en Italienare som passar. Jag är helt såld på dem, men det blev en liten fyrvägskorsning istället.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

[LoveBaloo]
0

Jag har blivit ratad av två hundhem redan. Men jag kan prova hundfrämjandet också. Men nu är jag inställd på en italienare =p

Jag vill gärna köpa vovven av ett hundhem eller en uppfödare, så att jag vet att allt går rätt till. Vill helst inte behöva gå in på blocket och bli lurad. Eftersom det är mycket pappersarbete som medföljer en hund så vill jag köpa av pålitiliga och seriösa personer.

[Tess86]
0

Det finns ju privatpersoner på blocket som är seriösa också, men då är det lite mer upp till dig att se till att hitta dessa personer. Om du ställer mycket frågor om hunden visar det om de är intresserade av att berätta så mycket som möjligt för att hunden ska få ett fortsatt liv. En person som verkligen bryr sig om hundens framtid borde spontant ha mycket att berätta och också ställa mycket frågor till dig, för att se om du passar hunden. På så sätt kan du se om de gamla ägarna bryr sig.

Då får du också se till att du vet vilka papper som ska följa med. Så länge du har koll på vad som ska följa med vid ett hundköp, och vilken information du borde få, så vet du ju också om de förra ägarna har koll.

SaraC
0

#7 Har du kollat med rasklubben?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[LoveBaloo]
0

Jag har skrivit till några uppfödare. De vill prata på telefon och jag är på resande fot, så jag får ringa när jag kommer hem =)